Olja i slutväxeln 99 L 2.0 aut

Forum Modellspecifika forum 90/99 Olja i slutväxeln 99 L 2.0 aut

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-01 11:57.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23931

    magnus lindberg
    Deltagare

    Ställer några frågor till denna bästa av läsekretsar:
    Tant Blå sjunger. Högt, ibland. Och tyvärr inte särskilt rent. Det sker vid gaspådrag, och avtar vid gasuppsläpp. Linjärt med bilens hastighet.
    Misstänker alltså sliten slutväxel, eller kanske bara taskigt med olja.

    (Den uppmärksamme läsaren har vid det här laget konstaterat att ovanstående inte var några frågor, utan snarare påståenden. Men här kommer frågorna):

    1) Vanlig ATF-olja i slutväxeln, eller?
    2) Hur fan får jag loss pluggen? Mao: Var får jag tag på en 10 mm fyrkantshylsa? Feltema hade inte, inte heller OK. Skall man behöva åka till Flinks e dyl?
    3) Andra smarta tips kring nivåkoll/påfyllning av slutväxelolja eller tankar kring det beskrivna missljudet?

    (Vi talar alltså om en SAAB 99 -73, med tvålitersmotor och automatlåda.)

    Nu blir det lammstek!

    #172159

    morsole
    Deltagare

    Efter lammstek brukar det lösa sig…

    Du får göra en egen nyckel till pluggen; ta ett mindre bra ½” förlängare eller dyligt och slip/gör din egen nyckel till framtida bruk.
    Skruva sen ur bottenpluggen och tappa ur; låt rinna färdigt, skruva fast igen.
    Lossa sen nivåpluggen, och fyll genom den med tratt och klen slang Gl 5 hypoidväxellådsolja.

    Går åt runt litern vad jag kan minnas; men du ser när det rinner ut så är det fullt/olja tillräckligt.

    Du borde kunna hitta fakta om det på nåt forum; tyvärr räcker det nog inte fylla/byta olja, utan du får se i ögonen att din låda är slut i pinjonglagringen.

    Du berättade inte hur långt bilen rullat?

    Det har nyligen funnits en, om inte ny, då nästan ny låda som passar i din bil, här på blocket eller något av våra forum.

    Lycka till i alla fall!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #172164

    magnus lindberg
    Deltagare

    Tack Johannes!
    Bilen har gått sisådär 23tusenmil. Och enligt obekräftade uppgifter ”har det varit något trassel med lådan” tidigare. Kanske är det som du säger, bara att snaska på det friska äpplet…_)
    Skall kolla det där med låda. Den sitter alltså ihop med slutväxeln, förstår jag.
    Vad är ”hypoidväxellådsolja”, förresten..? I 1973 ård GDS-handbok står det att man skall använda samma kroppsvätska i slutväxel som i automatlåda. Jag tror på det.

    Och förresten, lammsteken blev jättegod! Glad Påsk, som tidigare sagts!

    #172170

    morsole
    Deltagare

    Du ska INTE använda samma olja i slutväxel som i växellåda.

    Slutväxeln har inget att göra med automaten utöver att fördela kraften mellan hjulen och göra så i lagom fart.

    INTE samma olja är du snäll!

    Lamm är ett klart underskattad livsmedel i klass med vitlök!

    Mvh Johannes

    PS Bygg om till manuell låda om du är på det humöret; det är ju inte så svårt. Skaffa en manuell res dels bil och problemet är löst.
    Här kan du lägga i 16v utan att reg besa; visste du det??

    DS

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #172530

    magnus lindberg
    Deltagare

    Dags för en uppdatering;

    Körde runt lite till lokala bilmeckar; tänkte att någon kanske hade tid att bistå med verktyg. Men alla var upptagna med däckbyten

    Åkte hem. Bestämde mig för att montera INCA-hjulen, hade ju fått muttrar på posten från Skutskär

    För att få loss navkapslarna utan onödigt skrap tar man då fram originalpåsen med verktyg – där ligger ju den klena fälgnyckeln.

    Men vänta nu… vad är detta… jo, en 10mm fyrkants-stav! Varför tänkte jag inte på det?

    Iväg till OK, upp med bilen, rörtång, stav, fick loss avtappningsskruven… och ut kom tjock-olja och järnfilsspån. Hrm.

    I med ny olja. Syntet. 135 kr/litern på OK. Förbannade min dåliga framförhållning.

    Hoppades på tystare gång. Men pinjongsången (snyggt ord, eller hur?) är kvar. Möjligen något tystare, men fan vet…

    Nu får Söderturen avgöra hur det blir med framtida åtgärder!

    #172532

    lurker2
    Deltagare
    morsole wrote:
    Du ska INTE använda samma olja i slutväxel som i växellåda.

    …….livsmedel i klass med vitlök!

    Mvh Johannes

    PS Här kan du lägga i 16v utan att reg besa; visste du det??

    DS

    Nu är jag undrande… Klart man måste regbes. om man sätter i en 16 v.. Eller?

    😎

    #172541

    kg70
    Deltagare
    Mr.C wrote:
    morsole wrote:
    Du ska INTE använda samma olja i slutväxel som i växellåda.

    …….livsmedel i klass med vitlök!

    Mvh Johannes

    PS Här kan du lägga i 16v utan att reg besa; visste du det??

    DS

    Nu är jag undrande… Klart man måste regbes. om man sätter i en 16 v.. Eller?

    😎

    Jag reagerade också på detta. Känner morsole till knep som gått oss andra förbi?

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #172544

    morsole
    Deltagare

    Upp till -75 års modell kan du lägga i vilken motor du vill, diesel om du har någon lämplig. RAKT AV UTAN NÅGRA KRAV ALLS.

    From -76 finns det krav; men de är lätta att komma till rätta med EGENTLIGEN; du måste bara visa från vilken bil du har tagit din avgasrenade 16 ventilare med kat; sen gäller 3,5% regel för co halt i övrigt; HAR JAG FÖR MIG…

    LITEN regbesiktning lär det kallas för.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #172551

    anders dahl
    Deltagare

    Detta har ju bara med avgasreningsregler att göra.
    Med ändrad motoreffekt ska man i allafall göra en reg.besiktning.

    #172553

    magnus lindberg
    Deltagare

    Tack för alla inlägg… om än lite off topic.
    Tant Blå skall dock förbli original, hade jag tänkt.
    Men det kanske behövs renovering av slutväxeln… eller utbyte.
    Någon gång!
    Vi börjar med att fixa tutan. Det är enklare, och ligger inom min kompetens!

    #172554

    morsole
    Deltagare
    Anders Dahl wrote:
    Detta har ju bara med avgasreningsregler att göra.
    Med ändrad motoreffekt ska man i allafall göra en reg.besiktning.

    Du får kolla hur mycket effekt du får lov att ha i den bilen/karossen du har.

    OM det är inom ramarna så…

    Det jag åsyftade var en UPPDATERING (väl behövlig!) av drivlinan, och självklart blir det avgasrening, du måste flytta över ditt nya paket komplett från donorbilen.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng