Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Oljeplugg…
- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-26 09:31 av .
- FörfattareInlägg
- 7 augusti, 2012 kl. 17:32 #6487
saabtage
DeltagareHej!
Jag ska till och byta olja i växellådan på min 99 – 1970 men det sitter en suspekt 2-delad oljeplugg som trilskas… :h
Någon som vet vart man kan få tag i ett verktyg avsett för detta? Tips på alternativ metod mottages det med.
/// Andreas
16 augusti, 2012 kl. 06:43 #46521alfamats
DeltagareHej!
Har för mig att jag tog en bult med rätt dim för hålet i pluggen.Sen skar jag upp ett spår i bulten så den passade pluggen.Hoppas du fattade.Har för mig det var till 99:a jag gjorde så iallafall,har så många andra bilar å mekar med :wrench16 augusti, 2012 kl. 07:07 #46523ingemargavle
Deltagare@SaabTage wrote:
Hej!
Jag ska till och byta olja i växellådan på min 99 – 1970 men det sitter en suspekt 2-delad oljeplugg som trilskas… :h
Någon som vet vart man kan få tag i ett verktyg avsett för detta? Tips på alternativ metod mottages det med.
/// Andreas
Jag har detta verktyg och jag finns i Gävle så vill du kan du ta en sväng förbi mig och låna det.
16 augusti, 2012 kl. 07:28 #46524kg70
DeltagareJag gjorde som alfamats. Tog en lämplig skruv, satte i skruvstädet, sågade ur ett spår med bågfil och snyggade till med en fil.
K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 197217 augusti, 2012 kl. 20:40 #46577alfamats
Deltagare@alfamats wrote:
Hej!
Har för mig att jag tog en bult med rätt dim för hålet i pluggen.Sen skar jag upp ett spår i bulten så den passade pluggen.Hoppas du fattade.Har för mig det var till 99:a jag gjorde så iallafall,har så många andra bilar å mekar med :wrenchM14 bult använde jag.Inte så snygg men……
18 augusti, 2012 kl. 20:55 #46600kg70
Deltagare@alfamats wrote:
M14 bult använde jag.Inte så snygg men……
…men funkar.
Jag använde M16. Den visade sig vara något för grov så jag fick slipa ner diametern något. Passformen blev finfin men det kändes som lite onödigt jobb. Kör på M14.
För att vara riktigt övertydlig kommer här en bild på min adapter också
K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 197220 augusti, 2012 kl. 20:24 #46666saabtage
DeltagareTack för svaren! Ska ut i garaget och slipa till något. Den verkar sitta som f_n…. :wrench
20 augusti, 2012 kl. 21:12 #46677saabtage
DeltagareFörresten,vad använder ni för verktyg för att ta ur nivåpluggen (4-kant) ? :wrench
21 augusti, 2012 kl. 04:46 #42577saabaero
Deltagare@SaabTage wrote:
Förresten,vad använder ni för verktyg för att ta ur nivåpluggen (4-kant) ? :wrench
Mät diametern i hålet.
Ofta har Saab 10mm invändig 4-kant.
I ett sånt hål passar ett 3/8″ spärrskaft ypperligt 😉På biltillbehösaffären kan man hitta verktyg för pluggar för nån tia
Alt 3, slipa en insexnyckel till rätt dim21 augusti, 2012 kl. 06:17 #46692saabtage
Deltagare@SaabAero wrote:
@SaabTage wrote:
Förresten,vad använder ni för verktyg för att ta ur nivåpluggen (4-kant) ? :wrench
Mät diametern i hålet.
Ofta har Saab 10mm invändig 4-kant.
I ett sånt hål passar ett 3/8″ spärrskaft ypperligt 😉På biltillbehösaffären kan man hitta verktyg för pluggar för nån tia
Alt 3, slipa en insexnyckel till rätt dimTack men här sitter det en utvändig 4-kant ”skalle”… Måste ha rätt verktyg för detta då jag riskerar att dra denna rund om jag inte har rätt.
… eller ska jag bara ha i den mängd som manualen förespråkar? 1,5liter har jag för mig./// MVH Andreas
26 augusti, 2012 kl. 08:52 #45195Anonym
26 augusti, 2012 kl. 09:31 #46804enor
DeltagareJag använder rörtång till utvändig 4-kant. Inte så snällt mot pluggen, men fungerar garanterat och man ska ju inte ha loss den särskilt ofta. 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.