Oljud från startmotorn

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Oljud från startmotorn

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Oljud från startmotorn

  • Författare
    Inlägg
    • april 6, 2003 at 11:22 #9394

      När jag försöker starta min 96-62 skramlar det fruktansvärt från startmotorn. Ljudet blir värre för varje startförsök, och senast jag testade klickade det bara när jag vred nyckeln. (Motorn har inte startat sedan detta började). Min gissning är att startmotorn inte går in ända fram, så att dreven tar “på kanten”, därav ljudet. Är det helt enkelt magneten som inte orkar koppla in ordentligt? Batteriet är det inget fel på. Jag har inte tagit loss startmotorn än, men det lär väl snart hända…

        april 14, 2003 at 20:54 #68907

        Okej, nu är jag i behov av HJÄLP!

        Startmotorn ger inte ifrån sig annat en ett distinkt klickande när man sluter strömmen. Någon enstaka gång har motorn masat sig ett par grader, men det är allt. Lite ström hittar alltså in i starmotorn då och då.

        Om man nu skulle ta loss startmotorn: I reparationshandboken står det så klämkäckt “lossa muttrarna på de två skruvarna”, men författaren måste ha utgått från att motorn hängde och dinglade i taket, för det är ju snudd på OMÖJLIGT att komma åt den andra skruven som håller startmotorn. Hylsa eller ringnyckel går ju inte på. Någon som vet hur man får loss grejen? Ska jag ha loss den överhuvudtaget?

          april 14, 2003 at 22:40 #68908

          Muttrar? På min -65a sitter det två skruvar som både har sexkantskalle och skruvmejselspår. Sedan är hela härligheten fastskruvat genom blocket in i kopplingskåpan. Jag brukar lossa skruvarna med en ringnyckel (startmotornyckel) och sedan skruva ur skruvarna med en skapligt lång spårmejsel. Det är trångt och skitigt! Så bit ihop 😡
          Lycka till!!!

            april 14, 2003 at 23:01 #68909

            På min 96-62 sitter det också skruvar, men i handboken är det två långa skruvar, dragna “bakifrån” med muttrar på framsidan. Jag har försökt lossa med fast nyckel, men den sitter så j***a hårt och det är ju inte plats för någon fet förlängare direkt. Skruvmejsel förslår ju inte heller dra kraftigt, trots min egenhändigt smidda 75cm-mejsel… Får väl kapa en nyckel och ta på ännu mer 5-56.

              april 15, 2003 at 09:17 #68910

              Jag har lossat startmotorn på min 93:a mha en 1/2 tums u-ringnyckel som jag har kapat i två delar, så nu har jag en u-nyckel och en ringnyckel 1/2 tum!

                april 15, 2003 at 09:46 #68911

                Om det är så envist oxh sitter så hårt, så lossa de främre motorfästena (6 skruv underifrån) och lyft upp hela paketet några centimeter! Det kan du göra utan att lossa vajrar, slangar eller avgasrör och det borde i alla fall förbättra åtkomligheten en aning!

                /Magnus

                  april 15, 2003 at 10:00 #68912

                  Magnus: Precis vad jag tänkte, men en tidigare ägare verkar ha byggt en egen spoiler framför ljudämparen. Visserligen ser den ut som en riktig Saabspoiler, men svetsningarna ser väldigt hemmagjorda ut… Lite svårt att komma åt skruvarna, men kanske går det ändå om man hissar upp fronten ordentligt. På något sätt SKA det ju gå, det skulle knäcka mig totalt om jag inte fick loss en rutten skruv
                  Tack alla som kommit med förslag.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.