olustiga oljud?!

Forum Modellspecifika forum OG900 olustiga oljud?!

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-10-26 19:55.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20958

    saab-jonte
    Deltagare

    hur skiljer man på Spikningar och Vevlager/ramlager oväsen

    om den spikar? varför… tändningen står rätt (kollat och justerat nu idag efter verkstadshandbok och dyligt med stroboskåplampa)får ett knackande ljud vid belastning på väg, d.v.s. när man åker och trampar gasen i botten eller under tyngre belastning,

    co halten ligger på en 2.0 ca på tomgång

    #146858

    lucasaxman
    Deltagare

    Vevlager oljud hörs oftast när motorn sjunker i varv efter att man varvat upp den,iallafall när det inte är så långt gånget.

    Spikningar,ta en näve muttrar och skaka mellan dina händer,som om du skulle slå en tärning,
    lite dovare kanske, du får föreställa dig att du har dels avståndet mellan motor och dig i förarsätet och en torpedvägg,isolering,mattor imellan, sedan får du höja ljudvolymen
    på muttrarna tills du lagom hör det medans motorn stånkar och mår illa.
    Svårt att beskriva ljud ibland.
    Du kanske har fått i dåligt bränsle?

    #146940

    saab-jonte
    Deltagare

    mja… kommit såpass långt att det är spikningar det handlar om, så långt så klart, och har en teori, för ett par månader sedan började bilen gå hemskt dåligt och dö för mig… resultatet var en dålig bränslepump, trodde jag, men för säkerhets skull så monterade jag ett standard 8 m.m. filter med god genomströmmning från mann på matarslangen innan pumpen.

    i detta filer finns nu partiklar, skräp och annat dyligt från tanken. innan detta trodde jag att pumpen verkligen va död, men tror bara att kapasiteten sjunkit något med ålderns rätt,

    min nuvarande teori är följande att skit har kommit och skadat pumpen lite grann, och sen forttsatt rakt fram till den förgasaren som sitter närmast torpeden och där fastnat i huvudmunstycket, skiten har nästan lossnat men sitter säkert kvar, och bilen går igen men…

    om vi säger att det sitter skräp kvar nere i flottören i stigarröret till nålen, då får man ju en för mager blandning på minst 2 cylindrar och i slutyändan på alla fyra. kan detta leda till dessa spikningar?

    #146943

    William
    Deltagare

    tändregulatorn i fördelaren kanske?, eller vakumslangen/ventilen till denna?

    #147134

    saab-jonte
    Deltagare

    för lite bränsle verkar det som i kombination av dåligt bränsle… 95 oktanen på Jet verkar innehålla mer sprit än OK/Statoil/Preem mfl…

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng