Om en SAAB 900 GL -83 som bara dök upp…

Forum Övrigt Allmänt Om en SAAB 900 GL -83 som bara dök upp…

• Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2005-11-09 13:47 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    magnus lindberg
    Deltagare

Vänner, hjälp mig, vad skall jag göra… en längre tid har jag beundrat en 900 GL -83, 4-d sedan, som stått parkerad på min gata. Himla fin, inte en fläck, perfekt interiör. Jag har tänkt: Oj, om jag hade dubbelgarage, och om den vore till salu. För fin för att bli vinterbil, men jag letar ju efter en ”sällan-åka-bil” eftersom jag snart slutar pendla.
    Sedan har jag återgått till våndan över att sälja min 9000. Den är ju så skön att åka i.

Kommer så hem i kväll, och det sitter en TILL SALU-lapp på 900:an! Ringer ägaren (=grannen) som kommer ut och visar bilen. En sanndröm! Arvegods, garagerad en massa år i Norrland, dryga tietusen mil på mätaren, och det finns verkligen INTE EN ENDA ROSTFLÄCK någonstans! Bara ett spräckt bakljus efter en närkontakt vid en stormarknad. Orört originalskick, en pärla. Dragkrok! Överdragsklädsel!

Bilen går dock orent, och tjuvstannar, går ”fett”, ryker illa. Kylvattnet snyggt, dock – därmed borde väl toppackningen vara hel. Mörkret på gatan sätter stopp för vidare undersökningar, dessutom blir det ingen provtur, ty då får man leta en vecka efter ny parkeringsplats.

Jag inser att jag är för snäll för att lägga ett skambud, utan ber killen besöka vårt forum – han säger att han hellre säljer bilen billigt till en entusiast än låter reparera bilen.

Så, dyker det upp en annons eller en fråga från en norrlänning i Årsta, kan jag intyga att bilen är fin.

Jag undrar ju också vad som kan vara fel på motorn, jag har nämligen tjing på en provkörning i dagsljus nästa vecka. Och har jag då möjlighet att laga felet, finns det köpläge.
    Någon som har en gissning utöver det vanliga? Bilen är nämligen relativt nyservad, så igensatt luftfilter e dyl är obsolet…

stefan
    Deltagare

Ja men köööp………..varför vänta? Jag brukar säga det att motorn kan lika gärna saknas helt bara bilar man köper är rostfria, då spelar resten liksom mindre roll.

stenstorparn
    Deltagare

Instämmer med Stefan, KÖP!
    Hade själv en Gls900-83, inte mycket krångel, en bil å lita på, mm.

MVH Christer

PS! Bilen går dock orent, och tjuvstannar, Kanske trasigt membram ?????????

Martin
    Deltagare

Det finns delar i parti och minut till dessa bilar, och det lär inte behövas någon större insats för att få bilen att gå rent.

Är bilen i det skick du beskriver är det köpläge. Tänk på att du ”säkrar” en klassiker som annars om några år är reducerad till en vanvårdad brukshäck om inte rätt köpare dyker upp.

Magnus, Carpe Diem!

PS.
    Mänsklig beslutsfattning går ofta till så att man bestämmer sig för instinktivt med magen, för att därefter samla logiska argument som stöder uppfattningen eller beslutet. Kan det vara så i detta fall

magnus lindberg
    Deltagare

Tack för alla tips från klubbvänner som verkar ha obegränsat med plats… 🙂

Får se vad han begär. Men samtidigt är det ju en bruksbil jag är ute efter, och även om jag sköter mina bilar blir det ju en del vägsalt… jag återkommer på torsdag kväll, om inte annat för att förmedla kontakt mellan köpsugna klubbmedlemmar och ägaren..!

magnus lindberg
    Deltagare

Kan man – utan att pilla isär något – ställa diagnos att det är membranet som spökar? Om jag minns rätt är väl en abnormt hög bränsleförbrukning ett symptom?

anders dahl
    Deltagare

Annars är det ju ganska enkelt att lossa de fyra skruvarna på förgasarlocket och lyfta på det.

kaparn
    Deltagare

Som Anders skriver så är det ju snabbt och lätt gjort att kolla membranet. Lossa dom fyra skruvarna till locket på fuggen, lyft locket rätt upp, tappa inte den stora fjädern, lossa membranet försiktigt i kanten och lyft ur det tillsammans med trotteln, kolla membranet noga om det finns några sprickor, Lättast om man spänner ut det samtidigt som man håller det mot ljuset.
    Om det är hål/sprickor så byt, tom. den minsta spricka kan ge dom symptom Du beskriver.
    Vid återmontering så är det viktigt att kolla så den lilla gummiklacken på undersidan av membranet hamnar på rätt ställe.
    Detta bör ta max 20 minuter per förgasare.
    Ett nytt membran kostar runt en femtiolapp och finns på närmaste OK-mack.

magnus lindberg
    Deltagare

Tack till världens mest pålitliga och kunniga forum! I morgon (läs:torsdag) skall jag pilla loss locket och kolla. Tack Anders för ditt glatt korthuggna svar, och tack Kapar’n för det mer utförliga… men jag måste fråga: jag trodde jag hört alla möjliga ord, men inte ”fuggen”… och vad händer om jag tappar någon annan fjäder än den stora..?
    🙂

Hade i alla fall ett ungt par från Järfälla på besök i afton, de provkörde min 9000 (som är till salu) och var vederbörligen imponerade. Med lite tur kan garaget alltså få nytt innehåll redan till helgen!

kaparn
    Deltagare

Ja det blir ju lite konstigt om man förkortar förgasaren til förg.en så det får bli ”fugge” för hela slanten, och här på forumet så har det nog blivit ett vedertaget utryck vid det här laget.
    Man har väl vant säg vid att jänkare och Engelsmän förkortar carburettor till kort och gott ”Carb”.

magnus lindberg
    Deltagare

Membranet bytt för en tid sedan enligt ägaren, bilen går ändå som en traktor. Dessutom sjönk bromspedalen plötsligt i botten. Handbromsen tar rätt dåligt. Jag har inte tid med detta, utan tackade nej till att köpa bilen. Ägaren kommer inom kort att annonsera ut bilen på nätet (troligen blocket). Och den är som sagt osannolikt fin.

torzan
    Deltagare

Gar den daligt hela tiden, eller bara nar den ar varm? Kan vara chokewiren som har slappt efter lite, hade det fenomenet sjalv en gang, spande wiren sen gick den perfekt. (Ursakta stavningen sitter vid ett amerikanskt tangentbord)

magnus lindberg
    Deltagare

Hej Magnus och OdD-Job!
    Bilen startar omedelbart, kall, utan choke (det har enligt ägaren alltid behövts choke tidigare), och går genast urdåligt. Bluddrar som tusan.
    Vad gör du vid ett utländskt tgb? Är bandet på turné utrikes..?
    🙂

jlarsson
    Deltagare

Ja, då verkar det onekligen som om choken liger i hela tiden, vajern kanske gått av?

magnus lindberg
    Deltagare
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng