Önskar några goda renoveringsråd för 93:a
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Önskar några goda renoveringsråd för 93:a
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Önskar några goda renoveringsråd för 93:a
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2004-07-16 09:45 av saab v4-ever.
-
FörfattareInlägg
-
Håller på med ett renoveringsprojekt (93:a)som nu är inne på sitt 5:e år. Hoppas landa inom ett par år…? har iallafall svetsat färdigt nu!! Behöver lite goda råd från någon som har gjort renovering tidigare.
1) Hur gör jag för att åstadkomma en ny bränsleledning (tank-pump)? Måste det vara metall?
2) Nya stötdämpare var får jag tag på det?
3) Rostiga strålkastarinsatser, vad gör man åt det?juli 13, 2004 at 12:32 #76041Jag köpte följande på biltema
Stötdämpare bak 93 =volvo 142 bak
Stötdämpare fram 93 = saab 99 fram
Strålkastarinsatser har dom också, standard runda typ amazon eller så.juli 13, 2004 at 12:48 #76042Beträffande strålkastarinsatser. Någon berättade att de tagit nya H4-insatser (finns billigt på Biltema) och bytt ut glaset till det gamla. Därmed fick man bättre ljus än med glödlampor men ändå det snygga kupade glaset.
Det platta nya ser inte snyggt ut på en trubbis. Vill man ha glödlampa får man leta efter gamla insatser på någon marknad. Det brukar nästan alltid vara någon som säljer såna.
///HaraldHej!
3) Köp nya fina assymetriska strålkastarinsatser!
De finns på
http://www.motoroldies.se/
Titta under prislistor V.lv. PV.
238775 Strålkastarinsats assymetrisk, Bosch 7″ 350,00 kr.
Visserligen är det Bosch och inte Robo eller Marchal men de är snyggt kupade.
PelleKompletteringar från frågeställaren……
Bef strålkastarinsatser heter Equlux Marschal. Dom ser ut att vara symmetriska…! Får man överhuvudtaget använda sådana glas som huvudstrålkastare?
Har problem att få bränslepumpen att börja suga varje gång som jag har “mixtrat” med den. Verkar som att den inte suger när det är luft i ledningen. Finns det någon som har ett tips?
Bilen har varit avregistrerad någon gång på 70-80-talet. Återintagen i registret i slutet på 80-talet av en tidigare ägare. Aldrig besiktigad efter återintag. Det finns ingen modellkod eller några tekniska uppgifter i registreringsbeviset och det står som anmärkning att fordonet skall registreringsbesiktigas och typintyg skall lämnas till bilregistret innan fordonet får användas. Vet någon vad det innebär och vilka handlingar som krävs i samband med registreringsbesiktningen.
// Ingemar F
juli 15, 2004 at 21:54 #76049Citat:
Ursprungligen postat av Pelle S:
[qb] Bengt! Du är en lysande kunskapsbank!
Jag tager av mig hatten.Pelle [/qb]
Ta´t lugnt!
Det gäller att agera [image]http://www.kaapioautoyhdistys.fi/images/MesseJump300.jpg[/image] när man får chansen!/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebookjuli 16, 2004 at 09:45 #76050Ingemar.
Nu vet inte jag hur mycket du redan gjort. Börja med att göra rent tanken och blås rent bensinröret framifrån och bakåt. Efter alla dessa år har nog det mesta av bensinen och oljan blivit en ganska geggig massa.Det låter som du har lite dåligt drag i pumpen. Visst har du en SU-pump? Har du kollat membranet? Spricka kanske?! Kolla i verkstadshandboken hur du demonterar den. Har bilen stått så länge som du säger så är det nog rätt mycket gammal gucka i pumpen också. Förresten! Du har väl sett att det finns nya pumpar här på klubben!
Beträffande reg. besiktning kan du surfa in på http://www.bilprovningen.se de har utförlig info på sin hemsida. Borde ge svar på dina funderingar.
Hoppas det ordnar sig!
///Harald
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.