Operation Underbett

Forum Övrigt Projekt / Min bil Operation Underbett

  • Detta ämne har 29 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2009-02-22 09:52 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19606
    cljo
    Deltagare

    Fyndet i kvarteret

    Plötsligt stod den där och lyste i en trädgård bara femhundra meter hemifrån! En helt ny rutt på söndagspromenaden hade gett full pott – en Saab 96 1975. Indiskt gul och allt! Den stod försynt och plirade vid en mildgul egnahemsvilla och det var inte utan att ögat tårades en smula. Det måste ha varit den pollenmättade vårvinden.

    Jag som hade tagit ett moget beslut att hålla mig ifrån V4:orna. Jag som ville tillbaka till rötterna, tillbaka till tvåtakteriet.

    Myndigheten meddelade att den curryfärgade stått bortglömd i elva år. Och att det dessvärre inte rörde sig om en 1700S. Grönmögelosthinnan på karossen fick mig att tveka. Skulle jag?

    Ja.

    Tretusen spänn senare och inte så lite krångel med dödsboet stod jag som ägare.
    Ganska snart bestämde jag mig för en lite annorlunda inriktning på projektet.

    Häng med!

    Claes Johansson

    #135942
    cljo
    Deltagare

    Ingen havererad låda

    Nu gällde det att agera innan adrenalinet lämnat kroppen. Jag menar, man har ju läst HotRodder här på forumet…

    Säljaren, sonen i familjen, menade att växellådan var paj. Men redan vid bogseringen hem var det problemet löst. Kopplingen hade kärvat ihop och redan i följande kvarter brummade V4:an godmodigt igång.

    Bromsarna satt inte fast. Det luktade inte blöt hund i kupén. De flesta elektriska funktioner fungerade – inklusive den helautomatiska värmesitsen. Saabkvalité!

    Snabbt intogs tomten av saabister. Mest nöjd är jag över att jag för ett ögonblick fick John Jonasson att för en mikroseukund se en gnutta avundssjuk ut, en uttryck som annars alltid drabbar mig själv närhelst den mannen rullar in med en GT 750 eller en kortnos 95 eller en soltaks 96:a eller en…

    Efter auktoriserad (John) inspektion fick bilen godkänt. Ingen rost i bakskärmar eller stötdämparfästen. Enligt känt mönster från Bockstensmannen hade karossen på något mirakulöst sätt undgått förintelse. Obegripligt med tanke på att den stått utomhus under ett drygt decennium.

    #135943
    emul
    Moderator

    Vilken lycka!

    Jag gillar grönmögelost. Passar hemskt bra till rödvin! 😉

    #135945
    cljo
    Deltagare

    Som sagt, HotRoddertempo var det.

    Efter tvätt och puts och service hade jag mer eller mindre mot min vilja blivit V4-man igen. Dags för nya däck, blästrade och målade fälgar, lite Tradera-fynd i form av begagnade nackstöd, en spolarburk och framför allt – det tuffa tvåtumssystemet köpt genom Saabklubben. Livet lekte.

    Men det var något som fattades. Det kändes inte riktigt bra.

    Är det egentligen inte ganska farliga bilar det här? Omoderna…

    Hur är det med krockszonerna?

    #135948
    cljo
    Deltagare

    Dags för underbett!

    Projektet går snabbt. Snabbare än HotRodder-snabbt. Innan den mannen ens har uttalat ordet svets har jag laddat på med Kanthaltråd och inte mindre än 42 kg cellplast.

    Medan Kanthaltråden värms upp av bilbatteriet hinner jag printa ut de inspirationsbilder som behövs. De finns lite här och var på nätet, på lite olika läskiga adresser.

    Snart glöder tråden. Sedan är det bara att bli sin egen Pininfarina.

    #135949
    cljo
    Deltagare

    Fort upp med skisserna i designstudion/verkstan/källaren.

    Fort, fort…

    #135950
    cljo
    Deltagare

    Här kommer bilderna.

    #135952
    lsoderlund
    Deltagare

    Jäklar vilket fynd. Ser ju att vara redig fin i lacken också. Kanske borde koras till ”Årets Fynd” redan nu.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #135953
    cljo
    Deltagare

    Säkerheten framför allt!

    Där höll vi på att tappa tempo. Inte bra. Men efter ytterligare elva koppar kaffe innanför verkmästarrocken är vi igång igen.

    Nu börjar kanske projektets inriktning bli uppenbart?

    Jag vill alltså ha en säkrare Saab. En Saab med krockzon värd namnet. En Saab säkerhetsbil, inspirerad av 1970-talets coola prototyper, inte minst de från Volvo och Mercedes.

    Ambitionen är också att vässa 96:ans utseende. Handen på hjärtat – börjar det inte bli lite uttjatat med dess gamla rundsnokar som sett likadana ut i alla år.

    #135954
    Martin
    Deltagare

    Är det månne en Saab NittioVESC i vardande? 😉

    #135955
    cljo
    Deltagare

    Slutmontering!

    Under absolut tystnad monteras de dyrbara Kanthalskurna komponenterna. På nytt. Och på nytt igen. Som vid allt seriöst bilbyggande gäller det att vara noggrann. Och hålla farten uppe.

    #135957
    cljo
    Deltagare

    Entré: Saab SG-2!

    Bättre upp! Volvo VESC är en västanfläkt i jämförelse med Saab 96 SG-2 (Swedish Grace 2).

    I konceptet ingår inte bara en vetenskapligt utformad stötfångare. Här finns ett komplett sidokryckskydd (i två nivåer), vilket fungerar perfekt vid parkering på trottoarer. Väl tilltagna gummilister absorberar all den kraft som kan uppkomma när en riktigt förbannad pensionär drämmer kryckan i bilens sida.

    Vidare noterar den skarpögde att taket försetts med längsgående s.k roll-over-rubber-units (RORU) och att lyktorna gjorts fotgängarsäkra genom solida skyddsenheter i naturgummi.

    Praktiska prov visar att Saab 96 SG-2 UTAN EN SKRÅMA klarar en frontalkrock i 80 km/h! Rakt in i en solid tegelvägg. Tror du mig inte?

    Kolla själv:

    http://www.klassiker.nu

    Trevlig helg!

    Claes Johansson

    #135960
    Lustgasen
    Moderator

    Så klockrent klipp 😀 😀 :hype:

    ( http://www.klassiker.nu/zino.aspx?articleID=11262 )

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #135969
    walle
    Deltagare

    tycker det är synd att förstöra den med detta påklistrade gummi i fram å på sidorna,,,,,

    #135972
    krister k
    Deltagare

    Haha, herremin jäfv*l! :worshippy:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng