Överblivet gummi vid kopplingsbyte

Forum Modellspecifika forum OG900 Överblivet gummi vid kopplingsbyte

  • Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2018-01-08 20:11 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #439242

    Hej

    Har passat på att utnyttja julledigheten till att byta koppling, huvudkopplingscylinder och ABS-enheten. Då det är en 900S blir det en hel del slangar och annat som måste demonteras innan man kommer åt slavcylinder och tryckplattan och om man dessutom ska byta huvudkopplingscylindern som sitter under ABS-enheten blir det ännu mer rör och slangar som ska demonteras.

    Innan jag demonterade ABS-enheten men efter jag demonterat kylarbehållaren och luftintaget hittade jag en gummibussning liggandes under insprutningen. Någon som vet var den ska vara?

    Dessutom var nedre kylarbalken nästan bortrostad. Letade bland klubbens reservdelar men hittade ingen ekonomibit som ersättning. Finns balken att köpa någon annanstans?

    /mikael

    CIMG0293

    CIMG0290

    Bilagor:
    #439318
    flaset
    Deltagare

    Hej!
    Gummihylsan är jag inte säker på vad det är, svårt att avgöra hur stor den är när inget annat är med på bilden att referera till..

    Den avrostade kylarbalken däremot är tyvärr ganska valigt, läckande kylare är oftast boven, på höger sida kan det faktiskt vara ”avtappningen”, annars är det kylarna med plastgavlar som med tiden börjar läcka..

    Ekononomiplåt blir nog svårt, som du själv nämner, det är nog att kolla skrotar samt på Saabklubbarnas säljessidor.
    Ett tips är att kolla så långt österut som möjligt, och, allra helst så långt norrut som möjligt för så fräscha plåtdelar som möjligt.

    Mvh

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

    #439452

    Gummit är ganska stort och luktar gummi och inte olja eller bensin. Jag funderar på om det kan komma från något annat då det kan ha trillat ned i motorrummet när jag lyft saker över bilen i garaget. Behåller det för det kommer säkert visa sig i framtiden vad det är.
    Fixade balken genom att bocka till en egen plåt och punktade den på plats.

    Besiktade idag och fick 2:a på rostig länkarmsinfästning fram, fixade den andra sidan förra året. Dom rostar en del dessa bilar om dom inte hålls efter…. Grisigt jobb men tycker man om bilen så gör man.

    I övrigt är nu kopplingen fixad och bromsarna tog jämnt. Han fick dock gasa en del för att avgasvärdena skulle hamna rätt. Kanske dags för ny katalysator.

    /mikael

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng