Översättning av artikel – OG 900 cab

Forum / Övrigt / Allmänt / Översättning av artikel – OG 900 cab

Forum / Övrigt / Allmänt / Översättning av artikel – OG 900 cab

  • Författare
    Inlägg
    • november 12, 2014 at 08:19 #26681

      eftersom man inte får bifoga pdf-filer klipper jag in den översätta texten nedan.

      KÄLLHÄNVISNING:
      Detta är en översättning för alla Saab-älskare. Orginalet är en artikel presenterad på tyska på Motor Klassik, skriven av Alf Cremers och publicerad 2014-10-28.
      Direkt-länk:
      http://www.motor-klassik.de/fahrberichte/bmw-325i-mercedes-300-ce-24-saab-900-drei-cabrios-fuer-vier-8612519.html

      Översättningen är gjord av en översättningsbyrå, är någon i behov av översättning förmedlar jag gärna kontakten.
      //Robert :race

      ****
      En jämförelse mellan tre lyxiga, gedigna och suveräna cabrioleter för fyra personer – BMW 325i, Mercedes 300 CE-24 och SAAB 900

      Sportstolar i BMW 325i
      BMW 325i är som en roadster. Trots lyxiga ingredienser i form av elektriska fönsterhissar, creme-färgade läderdynor och eleganta ekerfälgar är den fortfarande puristisk. Passagerarna sitter stabilt i sportstolar. Man kan se stångsystemet till den lätta suffletten som enkelt styrs ner i en låda. Men en uppvärmd bakruta, som både Mercedes och SAAB har, saknas. Bilen har höga sidotrösklar som utgör en del av förstärkningen av den kompakta karossen. Attraktiveten har lett till en försäljning på hela 143 000 exemplar under de senaste åtta åren.
      Det ska jämföras med 50 000 sålda öppna SAAB:ar i USA, men bara 34 000 Mercedes-cabrioleter i A124-serien.

      BMW 3-seriens toppmodell utvecklar 170 hk med en 2,5 liters motor
      BMW:s bilar kördes tidigare sönder av unga ägare, men det ödet drabbade inte SAAB 900 och Mercedes A124, eftersom deras seriösa och solventa ägare skötte om sina bilar, medan de kördes långt, väldigt långt. Över 250 000 kilometer är inte ovanligt för 20 år gamla öppna SAAB 900, medan Mercedes 300 CE-24 kommer upp till astronomiska 358 000 kilometer fördelade på tre ägare som varig noga med att få alla serviceåtgärder stämplade. Sittpositionen i BMW 325i är perfekt och den femväxlade manuella växellådan låter sig växlas exakt med ett visst eftertryck. Kuggstångsstyrningen har en tillkopplad servo. Bilen är även försedd med en stor färddator, en stöldvarnare och huvudstöd i baksätet. Skillnaden mellan den funktionella lätt lyxiga BMW 325i och de båda öppna glidarfordonen märks direkt. Mercedes och SAAB går man först runt med respekt. Sedan närmar man sig dem långsamt. Men i BMW:n sätter man sig direkt och kör iväg. Den kompakta bilen är pigg och temperamentsfull.

      Mercedes och BMW har samma accelerationsnivå
      BMW:ns kuggremsförsedda sexcylindriga motor på 2,5 liter låter vuxnare än den ser ut. Från 2 500 varv/min känner man en kraftfull acceleration, särskilt på tredje och fjärde växeln. Då den 50 hk starkare motorn i Mercedes 300 CE-24 måste hantera en högre vikt och en automatväxellåda, blir accelerationen identisk.

      Stjärnans motor ger 220 hk
      Mercedes-cabrioletens särskilda lockelse finns helt oväntat under motorhuven. Man talar annars alltid om körkomfort, stabilitet och enkel körning, när det gäller stjärnans domäner. Men Mercedes-motorn håller länge. Motorn med sina dubbla kammar entusiasmerar med sin acceleration, sitt kraftfulla vridmoment och sin otyglade varvtalsglädje. Biltestarna uppfattade de för Mercedes otypiska egenskaperna totalt felaktigt:
      – Vadå 220 hk vid 6 400 varv/min och det röda fältet först vid 7 000 varv/min?
      Motorn med 24 ventiler kräver egentligen en femväxlad manuell växellåda, men den femväxlade automatväxellådan försöker åtminstone att ge den rättvisa. Körningen är bekväm, för att inte säga imponerande och interiören är rogivande, smakfull och funktionell. Trots den kraftfulla motorn är Mercedes den idealiske rese-cabrioleten för motorvägar genom vackra miljöer.

      Saabens egen värld
      Den öppna SAAB:en 900 S utgör en okonventionell medelväg mellan BMW 325i och Mercedes 300 CE-24. Den egensinnigt designade framhjulsdrivna svensken är visserligen duglig, men den är samtidigt skapad för komfort. Den har en mjuk turbo och en 141 hk stark 2-liters motor som är lika varvvänlig som den är segstark.
      Den fyrcylindriga motorn avger ett basljud med en sportig stil. SAAB-ingenjörerna kompenserar en liten cylindervolym och ett begränsat antal cylindrar med laddning och gasväxlingsvänlig fyrventilsteknik.
      Tändningsnyckeln som placeras i mittkonsolen är speciell, då den inte kan dras ut, om inte backväxeln ligger i. Framhjulsdriften är också egensinnig. Därför sitter motorn, växellådan och differentialen kompakt över framaxeln. Det innebär bland annat mindre understyrning. Högt placerade skruvfjädrar och raffinerat placerade länkarmar ger plats för drivaxlarna.

      Individuell Saab-design toppar
      Baktill räcker det med en lätt, exakt dragen, stel axel för att åstadkomma en bra kompromiss mellan väghållning och komfort. Det är en för SAAB typisk effektivitet och robusthet.
      Designen samlar sympatipoäng tack vare den minimala breddningen. Bilen är individuell och tidlös utan att vara riktigt vacker. Konstigt nog formas de många underliga detaljerna, såsom långa överhäng, den kraftigt böjda framrutan och den sällsamma kragen ovanför stolarna baktill till ett förvånansvärt harmoniskt konstverk.
      Tidlösheten gäller inte bara designen utan även kvaliteten. Vad man än tar i, känns det gediget, en aning bättre än för Mercedes, och Connolly-lädret understryker det intrycket.

      Slutsats
      Körkänslan i Saab 900 präglas av en kärnfull fyracylindrig motor med stor segkraft. Man behöver inte växla så ofta, vilket är bra, för det är ändå inte så kul med den kantiga femväxlade växellådan.
      Låt oss fastställa att BMW:s moderna roadster-interpretering är den klart bästa bilen för föraren med ambitioner.
      Mercedes erbjuder båda. Den sexcylindriga motorn är pigg och när växelväljarspaken till den femväxlade automatväxellådan står i läge 3, är det skönt att bara glida fram.

      KÄLLHÄNVISNING:
      Detta är en översättning för alla Saab-älskare. Orginalet är en artikel presenterad på tyska på Motor Klassik, skriven av Alf Cremers och publicerad 2014-10-28.

      Direkt-länk:
      http://www.motor-klassik.de/fahrberichte/bmw-325i-mercedes-300-ce-24-saab-900-drei-cabrios-fuer-vier-8612519.html

        november 12, 2014 at 09:44 #199571

        hittar ingen “redigera-knapp” för mitt inlägg men jag vill tillägga att översättningen är gjord på valda delar av texten i fall någon undrar…

          november 12, 2014 at 11:39 #199573

          Kul artikel, Saab 900 cab har alltjämt ett bra rykte i Tyskland och det syns på priserna som med svenska mått är ganska höga. Men varför körde dom en S och inte en fullturbo? Jag vet att S / Ecopower är mkt vanliga i Tyskland men effektmässigt så borde en 160/175 hästars motor vara lite mer rättvis att jämföra med BMWs och Mercans motorer.

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.