Överströmmartrim

Forum Övrigt SSR Överströmmartrim

  • Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2001-08-14 15:28 av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11348
    anonymous
    Deltagare

    Jämför man Saabmotorn med en modern skoter så har den ju mycket mindre och färre överströmmare. Är det någon av er som svetset och filat så att ni fått fler överströmmare i saabmotorn?
    60 hästar ur 842 cc är ju mesigt lite, en skoter kan ju plocka ut nästan 200 ur samma volym, med bara 2000 rpm mer i maxvarv. Enda radikala skillnaden är ju överströmmararean och reedventiler, och reeds är ju ingen konst att meka dit.
    Någon som vet?

    #79531
    dahlen_dup1
    Deltagare

    Du har delvis rätt, överströmmningsklanalerna är begränsande för denna annars så trevliga konstruktion.

    Det har väl gjort vissa experiment på området men problemet är att bla kolvkonstruktion, stift för kolvringar mm sätter stopp för några större eller flera kanaler.

    maxeffekt vid 2000 rpm högre varvtal på en Rotax tex är inget att bortse ifrån då saabvevaxeln har svårt behålla ”positionen” , utan vrider sig gärna i tapparna om man belastar den långvarigt med varvtal över 6000-6500 rpm.

    Med riktigt höga avgasportar närmar sig maxeffektvarvtalen lätt 7000 rpm.

    /Göran

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng