Plats för Weber?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Plats för Weber?

  • Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-06-07 17:46 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17963
    arvid
    Deltagare

    Det är trångt under huven på Sonett V4… Har monterat en Weber DFV med ett 35mm högt filter från Misab, och nu kan jag inte stänga huven utan att den trycker mot luftfiltret.
    Måste jag ta bort ”plattan” med uttag för vevhusventilation och bromsservo som sitter under förgasaren för att få plats? Hur gör jag i sådana fall med vevhusventilationen?

    #122076
    fredrik
    Deltagare

    Ja den måste bort! Sedan så funkar det!

    #122080
    cch
    Deltagare
    Arvid wrote:
    Hur gör jag i sådana fall med vevhusventilationen?

    Nån som vet?

    Mvh

    Christer

    #122085
    mats a
    Deltagare

    Hur vore det att modifiera originalluftburken så att den passar webern?

    Vad händer om du monterar lägre motorkuddar? Std bygger ju en del. Ändras symmetrin mot drivknutar och avgassystem för mycket då?

    #122089
    arvid
    Deltagare

    😡 Med plattan borta tar flottörhuset i termostathuset. Jag tror jag får spel. Hur gör ni? Det måste ju finnas flera som varit med om detta!

    #122095
    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    På min Sonett V4 så har jag en Weber DGV (inte DFV). Jag har satt dit en tjock packning från Misab, nr. 39150.000. Först fick jag problem med att flottörhuset tog emot den ena bulten på termostathuset. Då tog jag bort brickan under bulten och då gick det bra. Satte dit ett 40mm högt luftfilter också från Misab och det är lite för högt, det tar i huven precis så jag ska nog byta till 35mm. Har även haft planer på att modifiera originalluftfiltret men då måste man göra helt ny bottenplåt på det filtret med en ny stos.

    När det gäller vevhusventilationen så ska ju slangen från luftfiltret gå in i vänster kåpa. Höger kåpa har jag anslutit till en ny anslutning direkt på ovansidan på insuget framför förgasaren. Den anslutningen har jag strypt till ett 1mm hål enligt ett tips här på forumet.

    Körde hela förra säsongen och det fungerade bra förutom att tomgången är lite underlig. När bilen blir varm så ligger tomgången på 1300rpm när jag släpper gasen. Belastar jag motorn ex. vid dragläge och sen trycker ned kopplingen igen så sjunker tomgången till rätt värde. Vill inte kapa tråden med dom problemen men dom kanske hänger ihop med frågan om vevhusventilationen.

    #122115
    chakka
    Deltagare

    Är inte DFV helt enkelt en spegelvänd DGV?

    I min 96:a kör(de) jag med en DGAV med tjock packning och det runda 2000-filtret, tror det är 40-45 mm men i en 96:a finns det ju ganska gott om plats. Lyckades däremot aldrig få ordning på frånluften från vevhusventilationen, det blev alldeles för tight mot förgasaren. Jag löste det med fulvarianten, dvs att dra en vanlig slang från vänster ventilkåpa (i färdriktningen) till något diskret ställe där lite olje- eller bensinmättad överskottsluft inte spelar så stor roll. Miljömässigt förkastligt förstås, men har man bråttom så har man.

    #122117
    arvid
    Deltagare

    DFV och DGV är samma förgasare fast spegelvända. F resp. G står för Höger resp. Vänster på italienska (eller tvärtom).
    Kollade packningen med Misab. 3mm i kompositmaterial skulle funka fint MEN för köp under 100:- debiterar de 150:- i frakt. Surt eftersom packningen kostar en dryg 50-lapp. Dubbelsurt eftersom jag köpte luftfilter av dem i veckan men de kunde de inte ta hänsyn till utan tyckte bara att jag skulle samordna mina inköp 😡

    Får se hur jag löser det…

    #122406
    arvid
    Deltagare

    Tjock fotpackning inköpt och monterad. Det gav inte så mycket extra utrymme som jag trodde, men nu verkar inte luftfiltret ta i.
    Vevhusvetilationens tilluft (vänster ventilkåpa) tog jag från en nippel på luftfiltret. Frånluften (höger kåpa) går för tillfället rakt ut i friskluften 😮 dock genom ett strypt utlopp.
    Vips så försvann tomgången. Varför? Jag lyckas inte heller justera den. Höjer jag tomgången hjäper det ändå inte för efter ett tag verkar motorn nästan kvävas.
    Tomas hur anslöt du från luften från höger kåpa?

    TomasG wrote:
    När det gäller vevhusventilationen så ska ju slangen från luftfiltret gå in i vänster kåpa. Höger kåpa har jag anslutit till en ny anslutning direkt på ovansidan på insuget framför förgasaren. Den anslutningen har jag strypt till ett 1mm hål enligt ett tips här på forumet.
    #122412
    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Innan jag monterade insuget så borrade jag ett hål för en nippel framför förgasaren ner i insuget. Det är ganska kritiskt var man borrar, man måste se till att förgasaren inte tar i slangen eller nippeln. Hålet i själva nippeln ströp jag ned till ca. 1mm.

    Om jag tar bort slangen så får jag inte problem med tomgången men jag har ju som sagt ett litet hål in via nippeln. Däremot så har jag problem med hög tomgång ibland när motorn är varm.

    #122418
    mats a
    Deltagare

    Med mellanplattan borttagen, får du inte problem med bromsservon då?

    #122419
    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Sonetten är servobefriad 🙂

    #122509
    benny
    Deltagare

    En lösning….

    #122608
    DanS
    Deltagare

    En annan lösning gjorde ett luftfilter själv av två aluminumplåtar samt gav fan i huven funkade hur bra som helst inga problem med att det tog i samt så såg det jävligt coolt ut 😀

    #122610
    mats a
    Deltagare
    TomasG wrote:
    Sonetten är servobefriad 🙂

    Vad jag är befriad från ska vi väl vara osagt… detta är iallafall ett familjeprogram… :sad2: :blush:

    Men allvarligt talat: Ett huvscoop vore väl en lösning: typ en sån härna, typ

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng