Plötslig motordöd!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Plötslig motordöd!

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-16 09:28 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7541
    b-a
    Deltagare

    Kastar ut en fråga till alla duktiga V4-mekare 🙂

    Jag har en 96 V4 från 1971 som rullat snart 25500 mil. Är andra ägaren på den och den har varit i familjens ägo sedan den rullat 800 mil.
    Bilen har varit avställd sedan 2001 men ändå startad lite då och då. Nu tänkte jag ta tag i saken och få den besiktigad efter 12 år i garaget.
    Den var senast igång för 2,5 år sedan så bensin byttes och motorn drogs runt och kollades innan start. Motorn startade utan problem och gick som en dröm, precis som den alltid har gjort.
    Fick gå lugnt på tomgång 15-20 minuter för att kolla temp och läckage. Körde sen en liten runda och motinerade bromsarna innan den åter stannades på garageuppfarten med precis lika fin gång som vid starten.
    Ca 3h senare skulle jag köra in bilen i garaget igen, studsar in och vrider på nyckeln och får mig en riktig kalldusch. Motorn går runt men tänder ej och verkar inte ha någon kompression över huvud taget!? Håller man handen vid avgasröret när man kör startmotorn kan man känna ett svagt puffande men inte mer. Det hörs inga missljud när man kör på startmotorn och alla remskivor snurrar med. Vad kan ha hänt???
    På grund av akut depression igår har ingen vidare felsökning gjorts. Tacksam för all vägledning jag kan få!

    /Bengt-Arne

    #57599
    Janne Hagnell
    Moderator

    Med att det verkar som den inte har någon kompression alls, menar du att startmotorn går jättefort, som om alla tändstift var bortskruvade?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #55682

    Min direkta tanke är att kamaxeldrevet tappat några kuggar och stannat. Det brukar bli extra bra snurr på startmotorn samtidigt som åtminstone en av ventilerna står konstant öppen mer eller mindre. Ljudet brukar bli ganska annorlunda. V4:ans remskivor har ju ett eget drev mot vevaxeln så dessa kan snurra ändå. När jag för några år sedan hade bekymmer med fiberdreven i en gammal volvomotor fick jag höra ett påstående om att motorer som stått stilla länge kan haverera i dreven när de väl startas upp igen, att materialet liksom torkar ut när det inte får badas i olja tillräckligt ofta. Tycker det låter lite mytiskt men vågar inte avfärda det helt.

    Enklaste kollen är att ta bort fördelarlocket, vrida om startnyckeln och se ifall fördelarrotorn snurrar eller ej.

    #57604
    hup213
    Deltagare

    Gör ren förgasaren och kontrollera bränslepumpen.

    Pelle i Härnösand

    #57624
    b-a
    Deltagare

    Tackar för svaren! 🙂

    Janne – Startmotorn kör ju inte runt motorn jättefort men bra mycket snabbare än vanligt och den tänder inte alls.

    JohnA – Det du skriver stärker den teorin som jag själv varit inne på att fiberdrevet till kammen gett sig. Då borde kompressionen kunna pysa ut lite här och var beroende på hur kammen stod när det hände.
    Jag har en drevsats liggandes sedan byte av balansaxellagret i slutet av 80-talet men risken är kanske att det är lika bra skick på dom i så fall. Ska kolla fördelaren så vet man ju direkt! 🙂 OM drevet är kass, kan man ha skadat ventiler då när man kört på startmotorn? Har ingen aning om där är frigång på V4an.

    Hup – När bilen senast var igång så renoverades förgasaren med nya packningar, membran och nål. Vid första startförsöket fick vi inte fram bensin till förgasaren vilket berodde på att nålen fastnat. Innan vi konstaterade detta så testade vi pumpen oxå och där var bra sprutt i den :). Den är bytt på 90-talet vet jag men det är ju iofs evigheter sen nu. Har varit lite ”redig” oxå och monterat filter innan förgasaren för att minimera risken att få in skräp från tanken.

    #57629
    rally
    Deltagare

    Ventilerna krockar inte med kolvarna i V4:an

    /Fredrik

    #57630
    b-a
    Deltagare

    @Rally wrote:

    Ventilerna krockar inte med kolvarna i V4:an

    /Fredrik

    Tack!! Det var en lättnad att höra! 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng