Plötsligt problem med kopplingen

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Plötsligt problem med kopplingen

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Plötsligt problem med kopplingen

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 14, 2024 at 10:09 #516971

      När jag och min fru var på väg till INTSAAB2024 slutade plötsligt kopplingen i vår 1976 96GL V4 att fungera. Först var det som att pedalen satt fast när jag försökte trampa på den och sedan var det inget motstånd i den. Det råder ingen brist på vätska i behållaren. Bilen hade en ny koppling installerad precis innan jag köpte den för 10 månader sedan. Jag vet inte märket. Har du några felsökningsidéer?

        augusti 14, 2024 at 14:05 #516976

        Hej Kim. Vik undan damasken på slavcylindern. Trampa på kopplingspedalen och se om armen till kopplingsgaffeln rör sig. Gör den inte det så är det hydraliken. Isf är det till att renovera cylndrarna. Både slav och huvudcyl. Hälsningar Göran.

          augusti 14, 2024 at 14:09 #516977

          Tänkte på en sak till. Kolla axelbulten som håller ihop kopplingspedalen med cylindern. Den kan ha ramlat bort. Kanske lite långsökt men fullt möjligt. Göran

            augusti 14, 2024 at 19:24 #516981

            Slav- eller huvudcylinderns packningar har tackat för sig.

            96 V4 1975 ”Bollen”

              augusti 14, 2024 at 21:01 #516983

              Hej!

              Har haft en hel del kopplingsproblem på mina SAAB 99or men inte på min V4.

              Slitna packningar på huvud- eller slavcylinder brukar vittna om sig av att

              1) huvudcylindern –  blir märken på gummimattan där pedalen går i.

              2) slavcylindern – blir fuktigt kring den

              Hål på den armerade gummislangen mellan kaross o motor kan också spåras med märken av bromsvätskan över nejden.

              Låsbulten genom gaffeln på huvudcylinderns kolvstång kan ha lossnat eller något annat haveri där är tänkbart som antytts av föregående tipsare. Det som låter otypiskt är den “inledande låsningen av pedalen” och skulle tyda haveri på det rent mekaniska.

              Diagnosen borde följa av att konstatera varför pedalen nu är slapp.

              A) Ingen kontakt med huvudcylinderns kolvstång

              B) Inget hydralutryck i systemet.

              Lycka till

              Bästa Sommarhälsningar

              AdamZ

               

              Mvh Adam Zdunek
              SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
              SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                augusti 15, 2024 at 09:37 #517003

                Hej Göran, Janne och AdamZ.
                Tack för goda råd – det här forumet är guld värt 🙂 Tillsammans med en god mekanikerkompis tog vi en titt på problemet igår, och allt tyder på att det handlar om hydrauliken. Jag har därför beställt en ny huvudcylinder, slavcylinder och den armerade gummislangen.
                Vänliga hälsningar
                Kim

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.