Portning!

  • Författare
    Inlägg
    • juli 29, 2014 at 07:13 #24559

      Ska fila på mitt -65 block.

      Har läst mig till att sänka insugen med 3mm och höja avgas 3mm kommer att bli perfekt till min bil och det jag ska ha den till.

      Men jag ska alltså ta ut matrial hela vägen innifrån och ut? alltså inte bara längst in heller inte bara längst ut? utan 3mm hela vägen i kanalen?

      Sen undrar jag om någon har en xp-kona att sälja? Annars får det bli en ny.

      Tacksam för svar så fort som möjligt! :wrench

        juli 29, 2014 at 16:16 #177364

        Ett hett tips : Köp XP-manualen! där står allt.

          juli 29, 2014 at 17:08 #177366

          Det ska jag göra. tack

            juli 29, 2014 at 21:35 #177380

            En så “milt” trimmad maskin som 3mm behöver du bara ta så det lutar svagt inåt från insuget mot cylindern (och alltså tvärtom från cylindern mot avgasporten). Runda och snälla kanter överallt. Högglanspolera bara på avgassidan.

            /D

              juli 29, 2014 at 21:39 #177381

              Du behöver inte köpa XP manualen! Det är bara för de som skall trimma mycket mer. Annars så är det bara överkurs.

              Janne säljer typ XP pipor till bra pris och de fungerar bra
              Janne 0702458324

              /Fredrik

                juli 30, 2014 at 20:03 #176056

                Tack så mycket!

                  augusti 1, 2014 at 07:55 #177440

                  och som vanligt när det gäller portning så är det lättare att ta mer en annan gång än att porta för mycket och det blir bara kattskit av alltihopa.

                    augusti 6, 2014 at 11:54 #177544

                    Hur mycket extra skjuts kan 3mm ge? Blir det någon märkbar försämring av bottenvrid och/eller bränsleförbrukning vid lättare trimning som denna?

                    Förekommer det klassiska mopedtricket med “kolvjack” och nedfilad kolvtopp mot avgasporten för att ändra eller finjustera porttiderna? Det är ju trots allt lättare att byta kolvar än att lägga tillbaka cylindergods… Föreställer mig att en kolv kan överhettas vid avgasporten, och kanske skada övre ringen, om man filar där, men på insugssidan borde åtminstone den risken saknas.

                      augusti 9, 2014 at 20:53 #176388

                      Porta bara och öva dig fram, det är själva känslan av att ha gjort saker själv som ibland upplevs som mest tillfredsställande. Jag funderar själv på att öva mig på ett nyanskaffat block som jag har i garaget. Prova på är roligt!

                      Portning av avgas och inlopp är kanske inte så tekniskt svårt och du kommer få en piggare motor. Tänk dock på helheten dvs. en stabil fördelare som inte glappar, ett avgassytem som inte kväver, mkt luft och bränsle, kompression mm. Stefan är på rätt spår enligt mig: ta inte för mycket och dokumentera noga dina mått så du lär dig vad som händer när man filar på vissa ställen. Jag själv har upptäckt hur svårt det är att veta hur man ska mäta och ha rätt mätinstrument tex. hur mäter man portbredden inne i cylindern?
                      Svårigheten som amatör med att fila själv är att veta hur mycket motorn egentligen blir trimmad och dimensionera utrustningen därefter. Vad är god enough för min filning? Jag har haft turen att få min motor filad av ett proffs som kunde säga vilken utrustning som behövs och vilka som inte behövs, utifrån det har jag kunnat anpassa min motor mer optimalt.

                      Sen ska man veta att det är skillnad i hur man filar en SAAB-tvåtaktsmotor. Att fila är inte bara höja avgasporten eller sänka insuget utan det handlar lika mycket om vinklar, portbredder, portareor och för det krävs en hel del erfarenhet. Jag tror det är därför i stort sett alla SAAB-tvåtaktsmotorer går olika: många kanske har filat samma porthöjder men har inte samma vinklar och areor. Men detta har och kommer diskuteras så länge jag lever och det är väl lite av charmen med våra kära bilar.

                      Porta och trimma borde alla göra!

                      /mikael

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.