Prisbild på Saab 95/96 V4:a

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Prisbild på Saab 95/96 V4:a

• Författare

Trots att jag personligen inte är ute efter att varken sälja eller köpa en 95/96 v4:a så brukar jag regelbundet kolla upp de bilar, dock inte på plats, som är till salu på blocket och de priser som är satta på dessa. Då de här bilarna liksom andra varierar i skick med tanke på såväl kaross och de mekaniska finns förstås en stor spännvidd på priserna.

Att det finns väldigt fina exemplar som har priser på uppåt 40 000kr och än mer tycker jag är helt okay. Utöver de här riktigt fina bilarna finns de som klassas som bruks skick och fint bruksskick. En del av de här salubilarna ser verkligen bra ut på bilderna och beskrivs som nästintill rostfria och med väl fungerande mekanik. Priserna på en del av de här bilarna ligger på under 10 000kr och de tycks ligga kvar på blocket vecka efter vecka utan att bli sålda. Konstigt tycker jag men som Saab fantast så kanske man inte ser objektivt på saken 🙄 ? Kan dock visserligen vara fallet ibland att både bilden och beskrivningen av bilen inte alla gånger ger en korrekt bild av det verkliga skicket. Själv så tycker jag att det är förvånansvärt billigt med tanke på att det är frågan om en i stort sett rostfri veteranbil med motor och växellåda i ett bra skick. Bilar som varken kräver stora ekonomiska resurser eller tid i anspråk för att kunna använda dem och trots detta få tillgång till den enorma charm som de ger tillbaka. Motsvarande prisbild för en två taktare i samma skick är minst det dubbla (vilket den ju också förtjänar).

maj 30, 2012 kl. 09:44 #44224

Undrar samma sak… V4orna verkar iskalla och det kommer ut fler och fler på Blocket. Får väl ställa undan den jag själv försöker sälja.

maj 30, 2012 kl. 10:17 #44225

Jag köpte ju för inte länge sedan en v4 för under 10000 och det som blev mest avgörande för mig var att den var körbar, alltså hade lång tid kvar på besiktningen och det betalade jag runt 4000 mer än vad bilen var värd (för mig).

Det handlar om (hyfsat) bra bilar men i prisklassen 6-10000 vill jag ha en besiktigad bil som inte står för långt bort.
          Kräsen? Kanske, men det kan vara en förklaring i alla fall.

En obesiktigad bil som jag endera kan använda som bruksbil efter lite arbete eller ha som reservdelsbil behöver vara mycket billigare för att vara intressant för mig.

Har köpt för många bilar som ”säkert går igenom med blankt papper”… dvs en.

Det ligger ju ute en högerstyrd 95a med 1700motor just nu och en sådan ”speciell” bil blir det ju lite annorlunda med.

Jag tror inte att det handlar om vad bilen verkligen är värd, det handlar nog mest om bekvämlighet och känsla. Åtminstone i mitt fall.

Om jag hittar just den 75b med rätt färg som jag en gång hade som första bil så är ju det också värt en del även om den inte är besiktigad…

Kanske…???

maj 30, 2012 kl. 10:44 #44227

Min bil är körklar och besiktigad… bara att gasa på fram till augusti 2013. Behöver iofs en uppsättning nya däck.

maj 30, 2012 kl. 12:34 #41657

Som med alla gamla prylar är bilar värda vad någon är bereddd att betala. Om någon begär tex 10000 kr i en annons och de som hör av sig är beredd att betala max 7000 kronor, då förstår jag inte folk som blir upprörda över detta ”skambud”. Uppenbarligen hade personen i fråga fel om prisbilden, åtminstone vid detta tillfälle. Då är det ju bara att säga ”tack men nej tack” och lägga ut bilen igen en annan gång , då kanske någon är beredd att betala det begärda och allt är frid o fröjd.

96 V4 1975 ”Bollen”

maj 30, 2012 kl. 13:14 #40994

Köpte ju min för endast 2000 bessad till juli 2013 och bara jag som nappade på annonsen såklart ingen ny bil
                men ingen synlig rost billig? Ja jag tycker det.

Mvh Nisse

maj 30, 2012 kl. 14:29 #44231

@phermansson wrote:

Min bil är körklar och besiktigad… bara att gasa på fram till augusti 2013. Behöver iofs en uppsättning nya däck.

Jag spanade in din bil, men hittade en besiktigad till maj 2014 som fanns 25 mil närmare, så det var de detaljerna som fick styra, inte varken pris eller skick eller besiktning i just det fallet.

Tycker inte du är allt för fel ute med priset på din bil, men skulle nog pruta lite innan en affär i alla fall.
                  Nu har jag ju de saabar jag behöver för tillfället och letar främst billiga reservdelsbilar inom en rimlig radie inför framtida motorrenoveringar och pyssel och det är ju din lite för fin för tycker jag.

maj 30, 2012 kl. 14:31 #44232

@Janne Hagnell wrote:

Som med alla gamla prylar är bilar värda vad någon är bereddd att betala.

Dagens sanning!

maj 30, 2012 kl. 14:56 #44234

Ja den säljer jag inte i delar 🙂 Inte när den är så frisk i plåten.
                      Och sen måste man ju alltid ha lite prutmån på priset i annonsen, men det är väl rätt givet att det ska prutas lite på plats när man köper bil.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.