Problem med laddtryck
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Problem med laddtryck
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Problem med laddtryck
- Detta ämne har 15 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-21 17:16 av lingonpinnen.
-
FörfattareInlägg
-
maj 18, 2014 at 15:47 #26424
Hej!
bilen är en saab 900s-91, har monterat intercooler och strypventil för att höja laddtrycket lite. Men nu är problemet att laddtrycket sticker iväg som fan på dom låga växlarna!
Någon som vet vad felet kan vara? strypventilen är monterad på slangen mellan wastegaten och turbon.maj 18, 2014 at 18:59 #198080Ladda den mindre när du inte hade en strypventil på den? Kan ju hända att stypventilen är inställd så den laddar en massa? Bara och skruva på den då! Den är iallafall monterad på rätt ställe. :smile
maj 18, 2014 at 19:25 #198082Utan laddar den 0.6
Med sticker den upp över 1.3 men då slår tryckvakten in
Förutom i 4 och 5 växel då ligger den på ca 0.6maj 18, 2014 at 19:28 #198083Sitter där en magnetventil som spökar kanske? är nybörjare så vet inte så mycket hehe.
maj 18, 2014 at 20:14 #198084Har även skruvat på strypventilen men det blir ingen skillnad, på höga varvtal skenar trycket iväg verkar det som iallafall dom 3 första växlarna 🙁
Det blir lätt så när man kör med strypventil, min gör lika dant, jag får helt enkelt moderera laddtrycket med gasfoten på 1:an och 2:an och låta bli att gasa fullt under 2500 rpm. Vill man bli av med problemet får man antingen skruva ner laddtrycket eller investera i ett apc system eller T5 konvertera.
maj 19, 2014 at 15:54 #198091k50eskil: ok, men ditt laddtryck ligger stabilt på högre varvtal då?
Johannes: just därför jag frågar för jag är lite rädd om bilen, och nä jag kör INTE med full gas när jag startar. Men laddet sticker iväg snabbt så det kan ju lätt gå åt skogen om man inte är beredd.
Det kanske är smart att justera tryckvakten så den bryter vid 1 bar, Tänkte ladda ca 0.8 eller det är för mycket. Vad tycker ni som vet mer?Mvh
maj 19, 2014 at 20:00 #198092Skulle jag varit du så hade jag dra ett par slangarna in till kupén genom rutan så du kan justera in ifrån. De är inte rekommenderat att köra med såna långa slangar men det går för att göra grov justeringen. Sen kan du sätta ventilen vi turbon och göra fin jobbet.
Japp, väntar jag med fullgas tills jag kommit över 2500 rpm då sticker laddet snabbt upp och peakar vid 1.2 bar och störtdyker sedan ner mot ca 0.6-0.7 bar ladtrycket beror lite på hur tungt lastad bilen är och hur många det är som åker med mig i bilen. Ju tyngre bilen är desto högre och mer svårkontrollerat blir laddet.
Jag överväger att motera apc eller t5, ska bara få tiden och pengarna att räcka först.
Jag vinner ju inte direkt några dragrace med den bilen då jag antingen fegar på gasen för växellådans skull eller får såpss högt ladd att jag river loss frahjulen på både 1:an och 2 an 😆 . På mototovägen däremot när laddtrycket har stabiliserat sig så pinnar den på riktigt bra! Det är ganska många modernare bilar som försvinner i backpegeln när man drar på Det trim som sitter på min är: 3 tums avgas från turbon, 9000ic, pysventil, bränslechip och sportluftfilter 🙂
maj 20, 2014 at 03:56 #198095Hehe ja det lutar åt det hållet att köra med apc eller t5 istället. Får väl fortsätta fega på gasen ett tag till innan jag bestämmer sig, det är som du säger ju man ska både ha tid och pengar först 😉
maj 20, 2014 at 15:42 #198105Anton: Det är en STRYPventil 😛
har också hört många som varit helnöjda med sina strypventiler. http://badassparts.se/strypventil-laddtrycksstyrning.html denna modellen kör jag med. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.