Problem med motortemp Saab 900S
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Problem med motortemp Saab 900S
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-02 08:55 av
jellybear.
-
FörfattareInlägg
-
Hej,
Jag har en 900S 1992 (med ej fungerande AC) som har problem med motortempen. Om jag låter den stå på tomgång med full kupévärme funkar allt som det ska, tempen är ok och kylfläkten startar när tempmätaren klättrar uppåt. Kan stå på tomgång mer än en halvtimme utan problem. Full värme i bilen.Nu till problemet. Om jag stänger av kupévärmen så börjar bilen koka inom ett par minuter! Tempmätaren går upp en bit (inte till rött) och kylfläkten startar inte. Vad är det som är fel och hur ska jag göra för att få det att fungera.
Jag har bytt värmepaket och kran (beg och fungerande), spolat ur systemet inkl kylarrensning och återfyllt med 50/50 vatten/glykol, samt bytt till ny termostat. Därefter luftat systemet noggrant.
Tips på åtgärder mottaget tacksamt eftersom jag kört fast och inte har några nya idéer!
Hälsningar Mats
Säker på att tempmätaren visar rätt? Dålig jord mellan motor och kaross gör att den oftast visar fel, ibland åt båda hållen alltså för lite och ibland för mycket.
En 1992 bör ha en bypassventil på kylarslangarna som går in till värmepaketet, denna brukar gå sönder och brukar kunna börja läcka. En paj sån kanske kan paja flödet i kylsystemet med otur? Annars så kan kylaren vara igensatt, man brukar kunna kolla det genom att antingen spola vatten på kylaren och se var det förångas när vatten börjar cirkulera. Om man lägger handen på kylaren så bör den vara jämnvarm över hela ytan.
Om kylfläkten inte startar så kan termobrytaren som sitter skruvad i ena gaveln på kylaren vara kass, den skall sluta kontakt när temperaturen går över 92 grader har jag för mig. En ny kostar typ 100kr, vill du testa din gamla så kan du ta lös den och ansluta en multimeter till den på båda polerna och ställa in den på summer. Stoppa sen ner den i kokande vatten, lägg den inte på botten av grytan utan håll den ”flytande” i vattnet. Om multimetern börjar pipa så bör givaren vara hel. Byglar du de två kablarna som sitter till kylfläkten på givaren så skall även fläkten starta. Den har direktström från batteri så du ska inte behöva ha tändningen på för att den skall starta och gå.
Jag tycker det luktar igensatt kylare, det är tyvärr inte ovanligt på våra bilar och spoling (hur gick du tillväga med den?) funkar bara när det är lite färskt skräp i systemet.
Att motortempen är OK när kupévärmen är på är helt normalt, då ”tömmer” man ju kylsystemet på värme dem vägen men så fort du stänger av kupévärmen så har ju värmen ingenstans att ta vägen ifall kylaren inte funkar…
Men det är ju lätt att testa som JoH säger:
Varmkör motorn. Känn sedan med handflatan på flera ställen på kylaren. Är den jämnvarm överallt (=bra flöde genom kylaren), bara på vissa ställen (=delvis igensatt) eller rent av kall överallt (=totalstopp, alternativt termostat som inte öppnar)? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.