problem med nyinköpt V4..

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 problem med nyinköpt V4..

Detta ämne innehåller 15 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-04 15:19.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23288

    metanolic
    Deltagare

    börjar med att säga hej till alla på detta forum!

    igår var jag och köpte mig en V4 och igår kväll hände nått skit..
    backen går inte att få ur och startnyckeln går inte att trycka hela vägen in i låset..

    jag tar för givet att detta har något med den korkade ”lägga i backen för att ta ur nyckeln”-funktionen?

    vad ska jag göra nu tycker ni?

    för övrigt hade jag en Saab 95 -78 som förstabil och även på den krånglade tändningslåset.. nyckeln gick inte att få ur..

    därför är jag inne på att helt och hållet skrota funktionen beskriven ovan då den ändå inte tillför något enligt mig..

    en snabb fråga till; funkar frihjulet även på backen?

    #166416

    fredrikc
    Deltagare

    Jag vill inte hålla med om att funktionen är så korkad då den är ett effektivt stöldskydd, jämförbart med rattkrycka. Tjuvkopplar du bilen får du ändå inte ur backen. Men jag kan förstå att det är irriterande när det krånglar.

    Det är väl som ett stift som passar in i ett hål och låser växelspaken när man lagt i backen och vrider om och plockar ur nyckeln. Omvänt, när man stoppar i nyckeln och vrider om så går stiftet ur hålet och det går att lägga ur backen.

    När jag läser lite noggrannare ser jag att du skrivit att nyckeln inte går att få hela vägen in i låset, inte att det inte går att vrida om nyckeln. Annars brukar det ju kunna hjälpa att jucka runt lite med spaken samtidigt som man försöker vrida på nyckeln, då allting slits med tiden och hålet kanske inte hamnar exakt mitt för stiftet alla gånger.

    #166417

    metanolic
    Deltagare

    nyckeln går inte att vrida om, den måste in ca. 5mmm till för att det ska gå..

    jag har ryckt och slitit som en dåre i spaken och även puttat bilen lite fram och tillbax för att rucka på transmissionen men lyckas ändå inte få ur backen eller i nyckeln 🙁

    #166418

    hans h
    Deltagare

    Det låter ju som om det är låset som är ur funktion. Har du fått in skräp i låset?

    Jag antar att tändningslås går att byta.

    #166419

    rallysaaben
    Deltagare

    Tändningslåset går att byta men om man ska göra det utan att först låsa upp det med nyckeln så är det INTE en rolig operation.
    När dom på saab konstruerade tändningslåset till saaben så skojade dom inte.

    #166424

    metanolic
    Deltagare

    har inte fått in skräp.. funkade perfekt ena stunden, nästa inte..
    på min förra V4 satte jag dit ett universal tändningslås.. får väl göra det på denna oxå 🙁

    #166427

    dominik
    Deltagare
    Metanolic wrote:
    en snabb fråga till; funkar frihjulet även på backen?

    ja

    #166428

    rallysaaben
    Deltagare

    Om du ska plocka bort tändlåset utan att först låsa upp det så skulle iallafall jag rekommendera att följa det som står i verkstadshandboken NOGA, om du inte gör det så kommer du få problem med att få bort det utan att skrota hela rattstången.

    Hur fick du bort det på den förra v4an?

    #166429

    metanolic
    Deltagare

    kommer tyärr inte ihåg, det var 12 år sedan 🙁

    skulle det gå att bryta sönder låset mha. den klumpiga biltjuvmetoden, dvs. slå i en skruvmejsel och vrida om?
    så man åtminstone får ur backen menar jag..

    #166430

    johan josefsson
    Deltagare

    Har du provat att smörja låset?

    Att få bort ett tändningslås utan att använda nyckeln kräver både att man borrar i låset och att man tillverkar en liten ståltråd med böj på.
    Har man en fungerande nyckeln räcker det med ståltråden.

    #166435

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag var med när en kompis gjorde samma operation förra veckan, han hade ingen nyckel till låset, han gjorde som det stod i boken men det slutade med att låset kapades bort med vinkelslip, det betyder att rattstången sen var kass, detta var dock på en lös rattstång som han bara skulle ha växelspaken från.
    Som jag skrev förut så skojade de inte på saab när de gjorde låset, de menade inte att det skulle gå att bryta upp det och det gör det inte heller.

    Så ett gott råd är att följa vhb NOGA, om du inte vill kassera hela rattstången.

    #166439

    metanolic
    Deltagare

    var precis ute och tog bort låset och det var inte svårt.. skruvmejsel, hammare och våld var allt som behövdes i princip..
    rattstång och växelstång är helt oskadda och bilen är provkörd nån meter för första gången 🙂
    spjället i förgasaren sitter fast så nån ordentligt provtur blev det inte..

    men iaf.. tändninglås på V4’or är inte så svåra att få bort som det låter på er..
    nu blir det strömbrytare och startknapp istället..
    en V4 lär knappast vara biltjuvarnas första val ändå så..

    morgondagens arbete blir att ta loss förknasaren och se varför spjället sitter fast som gjutet..

    tack för svaren iaf!

    #166442

    Per-Erik
    Deltagare

    Angående spjället i förgasaren, det är inte så att det är choke spjället? i så fall kanske det bara behöver smörjas upp lite. har du automat choke på bilen, eller wire?

    #166458

    rallysaaben
    Deltagare

    Där ser man, då var vi inte nog våldsamma helt enkelt, eller så var vi våldsamma på fel sätt, ja hursomhelst så var det inte precis enkelt när kompisens lås skulle ur, det kan jag ju säga. Man lär sig nått nytt var dag.

    #166469

    metanolic
    Deltagare
    Per-Erik wrote:
    Angående spjället i förgasaren, det är inte så att det är choke spjället? i så fall kanske det bara behöver smörjas upp lite. har du automat choke på bilen, eller wire?

    nej, det är det vanliga spjället som har fastnat.. har försökt med riklig smörjning men det sitter bomm fast..
    choken är wirestyrd och funkar exemplariskt..

    Rallysaaben wrote:
    Där ser man, då var vi inte nog våldsamma helt enkelt, eller så var vi våldsamma på fel sätt, ja hursomhelst så var det inte precis enkelt när kompisens lås skulle ur, det kan jag ju säga. Man lär sig nått nytt var dag.

    hehe.. man fick slå sönder låset med en sliten skruvmejsel i flera delar och sedan pilla ur dom.. när väl den främre, själva låsdelen lossade var det inga större problem att även banka ur den bakre delen som låser växelstaget..

    kan lägga upp bilder på tändningslåsdelarna under dagen..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng