- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2003-10-24 17:21 av .
- FörfattareInlägg
- 19 oktober, 2003 kl. 19:32 #9918
Bengt Åkesson
DeltagareHittade denna länk på nätet:
http://project911.luminasweden.com/
Trevlig sida med många bilder. Det är väl bara att önska pågarna lycka till med bygget.
/B
20 oktober, 2003 kl. 10:23 #71330enor
DeltagareÄven om jag verkligen gillar SAAB, så måste jag säga att jag inte förstår detta projekt. Boxersexan är ju själva själen i en 911; förlåt mej, alla saabturbofans, men detta känns enbart konstigt och ganska fånigt.
/Magnus
20 oktober, 2003 kl. 11:39 #71331mikael skogsberg
DeltagareSaab motorn är billigare att trimma Porsche är dyrt.
Är förhållandevis lätt att plocka ut massor med pulver ur saab motorn, 400pållar klarar man i stort sett med orginal grejor.
20 oktober, 2003 kl. 18:08 #71332enor
DeltagareJa men det har inte med saken att göra… en STOR del av 911:s identitet sitter i att den har en luftkyld boxersexa. Med en liten fånigt surrande radfyra blir den bara fjantig. Jag fattar inte poängen.
20 oktober, 2003 kl. 18:36 #71333mikael skogsberg
DeltagareCitat:
Ursprungligen postat av enor:
[qb] Ja men det har inte med saken att göra… en STOR del av 911:s identitet sitter i att den har en luftkyld boxersexa. Med en liten fånigt surrande radfyra blir den bara fjantig. Jag fattar inte poängen. [/qb]Du har mycket bestämda åsikter märker jag. Visst har man mycket pengar kan kanske porsche motor vara kul men för dom med mindre budget eller som vill göra nått annorlunda så varför inte.
20 oktober, 2003 kl. 20:51 #71334enor
DeltagareOm man har ont om pengar, tror jag inte man ska ge sig på en 911 över huvud taget.
21 oktober, 2003 kl. 06:51 #71335mikael skogsberg
DeltagareStår på deras sida varför, Citerar
”Porsche 911 SC was a fast car even in it’s stock form when it first appeared in the middle of 70’s. While still being a automotive icon, it’s performance leaves much to be desired compared to modern sports cars. Couple of months ago, I was talking to my friend Mattias Hellöre about his 911 SC tub he was stripping down, trying to make light-weight racer from it. I always liked fiddling with 911’s so I helped him with my technical knowledge, moral support and generally whacky ideas. Things like brakes and suspension were quite easy to decide on as there are many tried and reasonably priced kits on the market.
When it came to deciding on powerplant things imediately got complicated. There are many Porsche engines which can be physically installed in a 911 SC but problem is bigger than that. First of all, our Swedish legislations prevent dropping in engines which factory rated power output exceeds 20% of original ones. Second, those bigger Porsche-engines (he was looking at 3.6L 964 mill at the time) are quite pricey and we are two students with limited budget. Obviously, we had to either tune original engine (which despite it’s charisma is dog to tune, at least for normal amount of money) or opt for something else
Being a general inventor of strange ideas, I (Goran Begicevic) presented him my evil concept of using modern four-cylinder turbocharged engine (which I tought out while sliding around in my bottom-heavy 911 Turbo). Optimal engine should be something that is light, tunable, easy to find, relativly inexpensive and robust. Light as lighter than flat-six, tunable as being possible to alter with new chip, easy to find as something we could find on a local junkyard, inexpensive as cheaper than a set of boxer P&C’s and robust as being able to take punishment on track. Is there such engine? Yupp…I had one of those in my daily driver, a SAAB 9000 Turbo. We also investigated other designs: US-sourced V8’s were just plain too heavy and were low-tech (and almost impossible to get road-legal). Volvo engines were also considered and subsequently rejected (we found them too agricultural).
So that settled it! We are going with a SAAB engine… actually I was pretty surprized that Mattias accepted it. Of course, if money was no object and if we had extra engine just for passing yearly technical examinations we would choose a Porsche turbocharged engine, if nothing alse then just for pleasing purists 🙂 Anyway, I believe SAAB short-block 2.3L Turbo (which we settled on after lot of investigations) is a nice piece of engineering. I mean, if they could win Pikes Peak with one of them then it’s probably good enough for us to use it in a souped-up 25 years old sports car.
So here we are now, building road legal 911-bastard which won’t please every purist but should give us many hours of pure DIY-engineering joy. It’s not the simplest or most obvious conversion around, but we are convinced that concept is actually pretty sound. With little luck and lot’s of work, it can become one fast little car.”
23 oktober, 2003 kl. 20:50 #71336anonymous
Deltagare400HK!!!
Hur bygger du för att få 400hk med standard grejor i en saab.
Nu måste du nog tagit i rejält eller???23 oktober, 2003 kl. 21:48 #71337rasmus blomqvist
DeltagareHåller med enor om att mycket av känslan hos en 911 sitter i den luftkylda boxer-motorn, därför är projektet kanske lite smaklöst. När de endå har valt en sån banbrytande idé kunde de ju lika gärna ha mittmonterat en v8 eller nåt. Såg en bubbla på blocket som hade mittmonterad V4 med Turbo! Det faller mig mer i smaken.
/Raz24 oktober, 2003 kl. 12:05 #71338mikael skogsberg
DeltagareCitat:
Ursprungligen postat av 99T16:
[qb] 400HK!!!
Hur bygger du för att få 400hk med standard grejor i en saab.
Nu måste du nog tagit i rejält eller??? [/qb]större turbo mappat sprut bra grenrör.
Sen att det kanske inte håller hur länge som helst är en annan sak. Men går att bygga vidare med bättre stakar och så.
24 oktober, 2003 kl. 12:06 #71339mikael skogsberg
DeltagareCitat:
Ursprungligen postat av Rasmus Blomqvist:
[qb] Håller med enor om att mycket av känslan hos en 911 sitter i den luftkylda boxer-motorn, därför är projektet kanske lite smaklöst. När de endå har valt en sån banbrytande idé kunde de ju lika gärna ha mittmonterat en v8 eller nåt. Såg en bubbla på blocket som hade mittmonterad V4 med Turbo! Det faller mig mer i smaken.
/Raz [/qb]Nu har jag inget med det projektet att göra, men att mittmontera en v8 eller så, är jäkligt mycket jobb.
24 oktober, 2003 kl. 13:28 #71340Dicst
DeltagareKände att jag måste försvara dessa galenskapare…
Idén är ju fantastisk! Jag lyckönskar de som har ett sådant engagemang att man tar sig an ett sånt här knep&knåp-projekt. Detta är ett konkret exempel på förverkligande av ett idiotprojekt som bara måste genomföras för att det är kul! Minns ju vilka vilda idéer man hade på teknis, och vad kul själva spånandet och testerna var. :rolleyes:
Här finns ju oändliga möjligheter att testa konflikter och lösningar mellan prestanda och väghållning, chassie och viktfördelningsförhållanden, tekniska konverteringar och anpassningar osv osv osv.
Resultatet blir roligt om det blir klart och i sämsta fall bara mycket lärorikt inför nästa större, vansinnigare och dyrare projekt. Den stooora vinsten med den här typen av jobb är ju att man lär sig planera, budgetera, tidsuppskatta och rimlighetsbedöma sina arbetsinsatser. Sen om det är etiskt riktigt att byta ut boxersexan….
Fast boxer är riktiga sk*tmotorer. Äger en VW-buss, så jag vet vad en bananvev är…!24 oktober, 2003 kl. 17:21 #71341jureit
DeltagareNu måste jag oxå in och skriva lite i detta. Jag har svårt att förstå idén då det rent effektmässigt borde vara svårt att matcha boxersexan. Det är inte direkt svårt att skrämma upp den en hel del i effekt heller.
Själv har jag åkt trimmad VW en gång i tiden så jag vet oxå vad bananvev innebär men det är ett VW-syndrom. Porsches sexa är ruggigt tålig att klara av höga varv och hk.
Däremot så tycker jag att alla tokideér har ett egenvärde, så även det här.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.