Projekt: att köpa SAAB 93 i Norrland

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt: att köpa SAAB 93 i Norrland

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt: att köpa SAAB 93 i Norrland

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 30, 2008 at 19:45 #18901

      Tänkte presentera mig, tacka alla Saab vänner vi träffade efter vägen, skryta lite och berätta att vi kört 142 mil med en SAAB 93, 1957 på 25,5 timmar inkl. tankning och mat men oräknat ett 12 timmars “pitstop” i östersund.

      Förhoppningsvis kan detta få fler att våga sig uppåt i landet (och några ifrån norr att ta sig söderut) i jakten på den perfekta SAABen!

      Det är alltså jag som köpt 93an i Malmberget (diskuteras under annonstips och på annat ställe).

      Faktiskt sneglade jag på den redan i Agusti då den var till salu, men “orkade” (hur många känner inte igen sig) inte ta mig till Kiruna, tänkte att “jag hittar en närmare” men icke en -57 93 till salu söder om polcirkeln.

      När jag sedan fick se den under en önskas byta annons här på forumet togs genast kontakt med “bytaren” som visst kunde tänka sig att byta mot pengar (det var tydligen näst bäst att byta med efter en “långnos” enligt säljaren)!

      Provkörning i “gamlastan” i malmberget! Vi ger oss iväg 14.00 torsdag den 22/10

      Polcirkeln korsas, utan hastighetsmätare vilken lagt av efter en kort protest.

      On the road!

      Ett av mackbesöken, ägaren tillkallas av killen vid disken med motiveringen att “du måste se vad de tänker köra till Göteborg i”

      Svettig grenrörspackning orsak till att vi tappar en burk och kompen (samt värmen e klart) under de sista 15 milen mot Östersund. Men efter 70 mil och 9 timmar känns det mer lockande att äta älgburgare hos en kompis som erbjuder nattkvarter än att ta tag i problemet vilket kan vänta tills dagen efter, tack Tobias, utsökta burgare!

      I “depån” i Östersund fixas grenrörsåtdragning, reservtändstift samt “råd och dåd” erbjuds och tas tacksamt emot! Det snackas också mycket SAAB, ett JÄTTE TACK till Johan, Henric och Jonas! Vi kör vidare och Jose-luis (co-piloten) är lättad över att inte behöva bidra med blod till garagedörrs målningen!

      Dom kallade OSS Raggare! Motorburen ungdom visar ömsesidig respekt i Säffle eller var det Grums (var annars).

      03.36 lördag morgon “landar” vi hos far i Bollebygd utanför Göteborg.
      Men redan efter 6 timmars sömn och en snabb brytarjustering bär det av till Trollhättan och museet (premiärvisningen av nya prototypen), ville vi inte missa, inte heller ett besök och ärevarv runt fabriken, efter 51 år i norr äntligen “hemma igen”! Den gick allt lite bättre när vi passerat söder om stallbackabron!

      Inte heller ett obligatoriskt besök och foto hos Sven i Sollebrunn, vi hann även med besök i hans garage och allmännt bilsnack.

      Kändes lite tomt att vakna söndag morgon! Men fler äventyr väntar! Ännu ett JÄTTE TACK till alla som hjälpt med råd och dåd, utan er hade vi aldrig kommit fram! Johan, Niklas, Henric, Jonas, Peter, Tobias, Helmut. Tack även till Per-Erik som lämnade en perfekt beskrivning av bilen, hämtade oss på flygplatsen och gav oss en nyservad bil att köra hem med!

      /Martin

        oktober 30, 2008 at 20:02 #129637

        Grattis till mkt fin bil, hörde av Jonas efter ni varit där, om ni skulle fått mer problem sa han att jag skulle vara beredd med ett gott humör och ev delar, tur i oturen så slapp/missade jag den fina bilen.
        Än en gång grattis.

          oktober 30, 2008 at 20:08 #129638

          Grattis till en mycket fin bil! Hoppas ni dyker upp på Göteborgs-träffarna nästa år också!!!

            oktober 30, 2008 at 20:10 #129639

            Vilket äventyr! Ser ut att vara en riktig pärla, bara att gratulera!

              oktober 30, 2008 at 20:27 #129641

              Martin, är du inte klok? Köra en gammal bil så långt. Det kan väl aldrig sluta bra… Tänk om ett tändstift slocknar eller om brytaren går sönder. Berätta nu vad som hände klockan 2 på natten i Vänersborg också. 🙂
              Och varför det ligger röda gummimattor i bilen? Hur kom dom dit?

                oktober 30, 2008 at 20:47 #129642

                Hej Martin.
                Det var bara kul att få hjälpa till med en så fin bil, helt rätt att köra hem den, en bil är byggd för att köra inte ställa på trailer om den går för egen maskin.

                Ses i Trollhättan till sommaren.

                PS: Johan jag undrar åxå vad som hände i Vänersborg, mattorna vet jag mer om….DS

                Jonas

                  oktober 30, 2008 at 21:23 #129643

                  grattis till en mycket fin bil 🙂

                    oktober 30, 2008 at 21:53 #129645

                    Dom röda mattorna hamnade där efter några vänliga ord och mycket mycket pengar.
                    Kul det gick hela vägen, inte utan man blir sugen på 93:a igen….

                    Henric

                      oktober 30, 2008 at 22:16 #129646

                      JA, ja, det var inte helt sant att den gick bättre och bättre ju längre söder ut vi kom…….

                      Efter midnatt i Vänersborg, var det dags för ett riktigt “konstigt” fel…. bilen gick som om den var “besatt”, fort, sakta och allmännt konstigt. Till slut dog den i sökandet efter en nattöppen mack, nästan precis på torget. Allmänn felsökning gav noll, först gnista men ingen bensin, sedan sur och ingen gnista….. inga riktiga verktyg, tacka “flygsäkerheten för det” (förutom ett “nödset” Väldigt nöd: en mejsel, silvertejp, ficklampa och en 14 nyckel). Inget direkt att ställa tändningen med.

                      Taxi till shell i värnersborg för att köpa en lite mejsel, hade ingen fick “låna” en eftersom jag bad om adressen då det fanns en mójlighet att jag inte fick igång bilen och inte kunde ta mig tilbaka och lämna mejseln (även hon insåg det orimliga i att ta taxi tillbaka och lämna den…), sa tjejen att det kvittar ta du mejseln. Så tack till tjejen på Shell också!

                      Ja för att göra historien kort: bilen har stått och då har det bildats lite rost eller nån avlagring på axeln i fördelaren som har stadigt gnagt på “distans klossen”(den har säkert ett bättre namn) till brytaren som till slut inte öppnade sig, MEN för att göra felsökningen ännnu mer mystisk öppnade sig brytarna när “bluppen” med smuts/rost och rester av “distanskloss” passerade därav gnista lite sporadiskt och den mycket mystiska gången!

                      Ett tips att polera axeln i fördelaren om bilen stått!

                      Vi fick allt justerat, först en grivjustering för att komma ifrån alla “glada” (läs dyngraka) åskådare vid torget med kommentarer typ. det klarar ni aldrig. Skall ni vara med på marknaden, det är väl ingen SAAB, dom kanske har brytare i trollhättan…… nu är kommentarena ganska roliga 2 på natten var det inte lika uppskattat!

                      På tal om mattor: Ja, jag får säga att det var en mycket flott bil som lämnade depån i östersund, svart bil, röd inredning=ett måste med röda skyddsmattor (orginal SAAB) enligt en enhälligt beslut av den närvarande delen av Norrlandssektinen, även röd “grillmuff” och matchande “ventilmuffar” inhandlades! Stort tack Henric! Tur att vi inte hade mer pengar, annars hade vi fått överlass!

                      Tack alla, ja bilen är en pärla (heter redan “black pearl)!

                      Ja det var tur att vi inte behövde väcka dig Lollo, Jonas gav oss tips om var vi kunde hitta “likasinnade”!

                      I sommar blir det åka av vi ses säkert!

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.