R-spärr till v4

Forum Övrigt SSR R-spärr till v4

  • Detta ämne har 12 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-28 21:31 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17217
    rallysaaben
    Deltagare

    Hej!

    Jag undrar om någon kan förklara hur R-spärren till v4an funkar?
    En del säger att man kan justera den så att lådan blir helt odiffad som original och att man sen kan justera åt andra hållet så att det blir helt diffat. Om det funkar så skulle man ju kunna sätta spärren på bruksbilen och justera den efter var man tänker åka, landsväg/på sjön osv.

    /Anders.

    #116112
    christian bruce
    Deltagare

    Stämmer ganska så bra. Det går att ställa diffen, genom att dra muttrarna med momentnyckel, till hur hårt man vill ha den ”diffad”. Dessa sitter på ” den blå klumpen” så att säga så det är mycket händigt.

    #116117
    rallysaaben
    Deltagare

    Tack för svaret, då kommer automatiskt en följdfråga: Hur vet man hur mycket man ska dra åt eller släppa för att få den diffad eller odiffad?
    Jag antar att man drar åt för att diffa, och släpper för att få den odiffad, Men det borde väl bara vara att dra åt dom ganska mycket om man vill ha den diffad, och släppa på dom ända ut för att få den odiffad?? Det kanske finns några anvisningar att få tag på där det står hur man går till väga?? Det borde ha följt med någon typ av anvisning när den såldes ny, så de måste gå att få tag på!?

    /Anders.

    #116121
    fuling
    Deltagare
    #116122
    rolle g
    Deltagare

    Mors,
    lyft vä framhjul med en domkraft och använd en momentnyckel, inte en sån som ”knäpper” utan en med skala på, typ 1 – 20 kg. Sätt nyckeln på centrummuttern på framhjulet, vrid hjulet och läs av. Skruva till muttrarna på diffen för mer bromsverkan och släpp för mindre. Minns inte riktigt värdena man åkte med men har för mig typ 10-13 kg, en genial diffbroms för oss St- B åkare på tidigt 80 tal. Billig och bra och funkade klockrent till våra i bästa fall typ 100 hp maskiner.
    Känns riktigt modernt (WRC) att vi i princip kunde justera diffbromsen beroende på underlag mellan två sträckor. Vilket man aldrig gjorde men ändå….

    rolle g

    #116174
    rallysaaben
    Deltagare

    Tack för alla svar!

    #116188
    fredrik
    Deltagare

    10Kg brukar bli 7Kg efter några 10meter. 13Kg borde bli runt 10Kg.

    Är diffen frisk så stannar trycket där.

    /Fredrik

    #116244
    rallysaaben
    Deltagare

    Det sägs att r-spärren inte är godkänd i historiskt rally, stämmer det?? Är den godkänd till någon typ av tävling??

    /Anders.

    #116248
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ta en titt bland reglerna http://web.sbf.se/regler/ så blir det ingen diskussion bland diverse ”Messersmittar” :deal: . Lite lagom botaniserande i julhelgen. Sök på ”diff” i de olika pdf-dokumenten och inte bara en gång utan flera eftersom det kan stå omnämnt på flera ställen i samma dokument.

    /B

    #116249
    roger
    Deltagare
    Rallysaaben wrote:
    Det sägs att r-spärren inte är godkänd i historiskt rally, stämmer det?? Är den godkänd till någon typ av tävling??

    /Anders.

    Det är väl som med allt annat i Historiskt, kan du bevisa att den använts under en Internationell tävling under tidsperioden så är den helt OK…

    ja, du får åka med den i Veteran..

    #116263
    rallysaaben
    Deltagare

    Tack för svaren!

    Jag ska kolla på sbf.se, men jag tycker den sidan är lite luddig, det är inte precis enkelt att hitta svar på sina frågor där, men jag ska göra ett försök iallafall.

    /Anders

    #116357
    christian bruce
    Deltagare

    Enl reglerna för ”nya veteran” (dock hade häftet några år på nacken) så är det endast tillåtet med diffspärrar som ryms i diffhuset (lycka till ;))….. Men när det gäller Hist.rally (app.K) så är det ju som Roger säger, att hitta samtida dokumentation.

    #116358
    lars-erik
    Deltagare

    Tror ej att R-spärren fanns före 1975 och knappast i någon internationell tävling.
    Firman som gjorde spärren finns väl fortfarande men med nytt namn, http://www.svetsosmide.se/

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng