RAC Rally 1975

Forum Övrigt SSR RAC Rally 1975

• Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-02-09 08:56 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    mikael_h
    Deltagare

Hejsan alla rally vänner,

Här kommer en rad bilder på länken nedan från RAC Rallyt 1975, som jag iaf aldrig sett förut. Det är Stig och Pekka som tävlar med två V4 fabriks rallybilar. Året innan blev Stig tvåa och Pekka tvingades bryta med diff problem. Flickan som de båda kramar i mitten heter Leena Skoog och kommer ifrån Stockholm. Hon uppträdde på en show i London kallad “No sex, we are British”, då bilderna togs (hon avled tyvärr senare från cancer i 1998).

http://24.222.21.94/images/RAC-75/index.html

I rallyt ledde Stig i början, men på SS52 sprack veven, och då var det slut. Det gick inte bättre för Pekka, som också tvingades sluta med motor problem.

För min del tycker jag att det är kul att båda registreringsnummer fortfarande stämmer i bilregistret, 30 år senare.

Nu till mina frågor:

Enligt Stig hade insprutnings-motorerna detta året 170 hk. Är det någon som vet vilket insprutningssystem som användes och/eller specifikationerna på motorn iövrigt?

Mvh

Mikael Hemmingsen

Bengt Åkesson
    Deltagare

Trevliga bilder från ”forntiden”. Det är då man får en påminnelse om hur gammal man börjar bli.

[image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/563164-skoog.jpg[/image]
    Leena Skoog var ju lite av en ”bad girl” på den tiden eftersom hon enligt vissa visade lite mycket bar hud. Jämfört med dagens Big Brother och liknande så var det rätt så oskyldigt det hela. Sades också vara flickvän till dåvarande kronprisen Carl-Gustaf men det ryktet gällde nästan alla tjejer i lämplig ålder på den tiden.

/B

roger
    Deltagare

Ser inte det ut som ett Lucas?

vinkel4
    Deltagare

Enligt Stig hade insprutnings-motorerna detta året 170 hk. Är det någon som vet vilket insprutningssystem som användes och/eller specifikationerna på motorn iövrigt?

Om jag inte missminner mig så var det Kügel-Fischer insprutning. Med manuell pump som drevs av en rem.

staffanv
    Deltagare
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng