- Detta ämne har 24 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2009-08-26 10:48 av .
- FörfattareInlägg
- 7 augusti, 2009 kl. 15:27 #143722
johan josefsson
DeltagareNu får du hem och göra läxan Åke. Enligt FIA-handling 1695 som berör 99 turbo sedan grupp 2 stämplad 1 april 1979 är servostyrning No 860930 klassad. Men det är ju ingen som Jörgen behöver fundera på med sina 78or.
7 augusti, 2009 kl. 15:44 #143724roger
DeltagareEn 99a Turbo är väl inte helt lättkörd heller, det är nog lättare att åka fort med en BDA Escort på sommaren, inte lika mycket ketchupeffekt som med turbon.
7 augusti, 2009 kl. 16:23 #143725ake svantesson
Deltagarejapp hemläxa ..*ler- vilket blad Johan?
mvh Åke25 augusti, 2009 kl. 12:18 #144506jorgen
DeltagareDet byggs tydligen en hel del 99 Turbo i landet just nu. Det gör det bara extra kul tycker Bosse och jag.
Vad vi känner till är dessa bilar efter att talat med verkstäder, underleverantörer mm. mfl.
Vi som bygger borde alla vinna på att hjälpas åt att köpa och eller nytillverka lite udda delar mm.
Varför uppfinna hjulet flera gånger. Josefsson och jag har samarbetat i jakten på Porsche 914-4 bromsar i USA.Mer grejor vi gemensamt i de olika teamen skulle kunna hjälpas åt med är:
– Gjuta US grillar
– Modifiera bakaxlar och panhardstag
– Bränsletankar gemensamt inköp av nya och FIA klassade
– Vattenkyld intercooler i insuget, nybyggnation?
– Jag kan ordna med, skärmbreddare från RP Glasfiber, avgasrör från Ferrita, mätare från KGK, dessa är redan våra sponsorer idag.De kommande bilarna vad vi erfarit (hoppas det är korrekt);
– Stig Blomqvist Motorsport 2 bilar
– Anders Norstedt 1 bil
– Erik Uppsäll 1 bil
– Någon okänd värmlänning 1 bil
– Någon okänd dalslänning 1 bil
– HRRS 1 bil
– http://www.saabsunitedhistoricrallyteam.com 2 bilar 99 CombiCoupeSumma 9 bilar just , riktigt bra!
Välkommna in på vår sida och följ arbetet med våra bilar http://www.saabsunitedhistoricrallyteam.com
25 augusti, 2009 kl. 13:28 #144509Dicst
DeltagareFör alla nyfikna i detta ämne kan jag bara tipsa om att [size:11pt]den kommande VinterSAABträffen [/size](ungefär februari 2010) som är i planeringsfasen just nu, kan komma att innehålla ett massivt kapitel om SAABs rallyturbobilar med mycket tekniska godbitar.
PS: Den okände Värmlänningen känner jag, det blir en fin bil.
/D25 augusti, 2009 kl. 13:38 #144510johan josefsson
DeltagareDick: Snacka om teaser… Vad kommer träffen 2011 innehålla? :racesmile:
26 augusti, 2009 kl. 08:14 #144548ake svantesson
Deltagarenu läser jag här å blir lite förvånad.
alltså insug med vattenkylningen användes ju inte på kombikupeerna? ska det inte va historiskt rätt?
om jag minns rätt nu så användes weberinsug med gasspjällen i ..det finns ju repotage i rallysport rallynytt hur dta 185 ser ut .. vattenkylning användes i svenska 79 ..då oxå med weberinsugen.. sen kom det ju sent ´med ytterligare varianter
mvh Åke26 augusti, 2009 kl. 08:40 #144549roger
DeltagareJörgen wrote:Det byggs tydligen en hel del 99 Turbo i landet just nu. Det gör det bara extra kul tycker Bosse och jag.
Vad vi känner till är dessa bilar efter att talat med verkstäder, underleverantörer mm. mfl.
Vi som bygger borde alla vinna på att hjälpas åt att köpa och eller nytillverka lite udda delar mm.
Varför uppfinna hjulet flera gånger. Josefsson och jag har samarbetat i jakten på Porsche 914-4 bromsar i USA.Mer grejor vi gemensamt i de olika teamen skulle kunna hjälpas åt med är:
– Gjuta US grillar
– Modifiera bakaxlar och panhardstag
– Bränsletankar gemensamt inköp av nya och FIA klassade
– Vattenkyld intercooler i insuget, nybyggnation?
– Jag kan ordna med, skärmbreddare från RP Glasfiber, avgasrör från Ferrita, mätare från KGK, dessa är redan våra sponsorer idag.De kommande bilarna vad vi erfarit (hoppas det är korrekt);
– Stig Blomqvist Motorsport 2 bilar
– Anders Norstedt 1 bil
– Erik Uppsäll 1 bil
– Någon okänd värmlänning 1 bil
– Någon okänd dalslänning 1 bil
– HRRS 1 bil
– http://www.saabsunitedhistoricrallyteam.com 2 bilar 99 CombiCoupeSumma 9 bilar just , riktigt bra!
Välkommna in på vår sida och följ arbetet med våra bilar http://www.saabsunitedhistoricrallyteam.com
Korrigering… Saknas en i listan som kan bli både turbo och 16V..
Summa 10…… :hype:26 augusti, 2009 kl. 09:04 #144551jorgen
DeltagareDet är rätt att vi inte skall ha vattenintercoolern.
Lista var mer menat som ett exempel på att vi kunde hjälpa varandra med de lite kluriga bitarna. Ni som skall ha intercoolern kunde kanske gå samman och låta en firma göra en liten serie. Alla har ju att vinna på att samverka och hjälpas åt.
Jag har nu hittat en plastfirma som skall gjuta 99 US lampsargar….26 augusti, 2009 kl. 10:48 #144555Martin
DeltagareÄven grillen skiljer sig åt. Bland annat är den kortare jämfört med Europaversionen som en följd av att lampsargarna är bredare
Jörgen wrote:Jag har nu hittat en plastfirma som skall gjuta 99 US lampsargar…. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.