Rallyprojekt: 99 Turbo CombiCoupe 1978 , RAC StigB

Forum / Övrigt / SSR / Rallyprojekt: 99 Turbo CombiCoupe 1978 , RAC StigB

Forum / Övrigt / SSR / Rallyprojekt: 99 Turbo CombiCoupe 1978 , RAC StigB

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 7, 2009 at 15:27 #143722

      Nu får du hem och göra läxan Åke. Enligt FIA-handling 1695 som berör 99 turbo sedan grupp 2 stämplad 1 april 1979 är servostyrning No 860930 klassad. Men det är ju ingen som Jörgen behöver fundera på med sina 78or.

        augusti 7, 2009 at 15:44 #143724

        En 99a Turbo är väl inte helt lättkörd heller, det är nog lättare att åka fort med en BDA Escort på sommaren, inte lika mycket ketchupeffekt som med turbon.

          augusti 7, 2009 at 16:23 #143725

          japp hemläxa ..*ler- vilket blad Johan?
          mvh Åke

            augusti 25, 2009 at 12:18 #144506

            Det byggs tydligen en hel del 99 Turbo i landet just nu. Det gör det bara extra kul tycker Bosse och jag.
            Vad vi känner till är dessa bilar efter att talat med verkstäder, underleverantörer mm. mfl.
            Vi som bygger borde alla vinna på att hjälpas åt att köpa och eller nytillverka lite udda delar mm.
            Varför uppfinna hjulet flera gånger. Josefsson och jag har samarbetat i jakten på Porsche 914-4 bromsar i USA.

            Mer grejor vi gemensamt i de olika teamen skulle kunna hjälpas åt med är:

            – Gjuta US grillar
            – Modifiera bakaxlar och panhardstag
            – Bränsletankar gemensamt inköp av nya och FIA klassade
            – Vattenkyld intercooler i insuget, nybyggnation?
            – Jag kan ordna med, skärmbreddare från RP Glasfiber, avgasrör från Ferrita, mätare från KGK, dessa är redan våra sponsorer idag.

            De kommande bilarna vad vi erfarit (hoppas det är korrekt);
            – Stig Blomqvist Motorsport 2 bilar
            – Anders Norstedt 1 bil
            – Erik Uppsäll 1 bil
            – Någon okänd värmlänning 1 bil
            – Någon okänd dalslänning 1 bil
            – HRRS 1 bil
            http://www.saabsunitedhistoricrallyteam.com 2 bilar 99 CombiCoupe

            Summa 9 bilar just , riktigt bra!

            Välkommna in på vår sida och följ arbetet med våra bilar http://www.saabsunitedhistoricrallyteam.com

              augusti 25, 2009 at 13:28 #144509

              För alla nyfikna i detta ämne kan jag bara tipsa om att [size:11pt]den kommande VinterSAABträffen [/size](ungefär februari 2010) som är i planeringsfasen just nu, kan komma att innehålla ett massivt kapitel om SAABs rallyturbobilar med mycket tekniska godbitar.

              PS: Den okände Värmlänningen känner jag, det blir en fin bil.
              /D

                augusti 25, 2009 at 13:38 #144510

                Dick: Snacka om teaser… Vad kommer träffen 2011 innehålla? :racesmile:

                  augusti 26, 2009 at 08:14 #144548

                  nu läser jag här å blir lite förvånad.
                  alltså insug med vattenkylningen användes ju inte på kombikupeerna? ska det inte va historiskt rätt?
                  om jag minns rätt nu så användes weberinsug med gasspjällen i ..det finns ju repotage i rallysport rallynytt hur dta 185 ser ut .. vattenkylning användes i svenska 79 ..då oxå med weberinsugen.. sen kom det ju sent ´med ytterligare varianter
                  mvh Åke

                    augusti 26, 2009 at 08:40 #144549
                    Jörgen wrote:
                    Det byggs tydligen en hel del 99 Turbo i landet just nu. Det gör det bara extra kul tycker Bosse och jag.
                    Vad vi känner till är dessa bilar efter att talat med verkstäder, underleverantörer mm. mfl.
                    Vi som bygger borde alla vinna på att hjälpas åt att köpa och eller nytillverka lite udda delar mm.
                    Varför uppfinna hjulet flera gånger. Josefsson och jag har samarbetat i jakten på Porsche 914-4 bromsar i USA.

                    Mer grejor vi gemensamt i de olika teamen skulle kunna hjälpas åt med är:

                    – Gjuta US grillar
                    – Modifiera bakaxlar och panhardstag
                    – Bränsletankar gemensamt inköp av nya och FIA klassade
                    – Vattenkyld intercooler i insuget, nybyggnation?
                    – Jag kan ordna med, skärmbreddare från RP Glasfiber, avgasrör från Ferrita, mätare från KGK, dessa är redan våra sponsorer idag.

                    De kommande bilarna vad vi erfarit (hoppas det är korrekt);
                    – Stig Blomqvist Motorsport 2 bilar
                    – Anders Norstedt 1 bil
                    – Erik Uppsäll 1 bil
                    – Någon okänd värmlänning 1 bil
                    – Någon okänd dalslänning 1 bil
                    – HRRS 1 bil
                    http://www.saabsunitedhistoricrallyteam.com 2 bilar 99 CombiCoupe

                    Summa 9 bilar just , riktigt bra!

                    Välkommna in på vår sida och följ arbetet med våra bilar http://www.saabsunitedhistoricrallyteam.com

                    Korrigering… Saknas en i listan som kan bli både turbo och 16V..
                    Summa 10…… :hype:

                      augusti 26, 2009 at 09:04 #144551

                      Det är rätt att vi inte skall ha vattenintercoolern.
                      Lista var mer menat som ett exempel på att vi kunde hjälpa varandra med de lite kluriga bitarna. Ni som skall ha intercoolern kunde kanske gå samman och låta en firma göra en liten serie. Alla har ju att vinna på att samverka och hjälpas åt.
                      Jag har nu hittat en plastfirma som skall gjuta 99 US lampsargar….

                        augusti 26, 2009 at 10:48 #144555

                        Även grillen skiljer sig åt. Bland annat är den kortare jämfört med Europaversionen som en följd av att lampsargarna är bredare

                        Jörgen wrote:
                        Jag har nu hittat en plastfirma som skall gjuta 99 US lampsargar….
                      Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.