Rallyprojekt: 99 Turbo CombiCoupe 1978 , RAC StigB

Forum Övrigt SSR Rallyprojekt: 99 Turbo CombiCoupe 1978 , RAC StigB

  • Detta ämne har 24 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2009-08-26 10:48 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20538
    jorgen
    Deltagare

    Söker både information och delar för att bilen skall vara klar till 2010 år http://www.midnattssolsrallyt.com
    Jag har startat en internationellt grupp som sponsrar detta historiskt intressanta projekt. Vi öppnar upp en website sannolikt till helgen.
    Lägger ut länk här!
    Här är en YouTube film: Presentation of the 99 Turbo

    **** Information ****
    Du som har bilder, tidningsartiklar, information, skrönor, skrävel skryt, pinsamheter om de 3 99 CombiCoupe bilarna (en svart en vit och en svart träningsbil…) skicka dessa gärna till mig. Av speciellt intresse är bilder/filmer från RAC 1978.
    Är det någon som har mallarna för de blå/gula blixtarna samt dekorationen på huven? Gärna i så kallat vektoriserat format dvs. från Adobe Illustrator programmet.
    Någon som har kopior på FIA Homologeringshandlingarna?
    Vad satt det för kamaxel i motorn?

    **** Delar ****
    VDO 55mm Oljetempmätare med kontakt
    VDO 55mm Oletrycksmätare med kontakt
    Porsche 914-4 Bakbromsar
    Porsche 928 K-Jetronic bränslehuvud
    Grenrör modell ormbo
    Det specialbyggda turboaggregat som satt på Turbo tävlingsbilarna, någon som läser detta kanske vet vad det heter eller hur det var komponerat?
    Hasplåt
    Ratt Saab Sport Rally Motolita med de röda stickningarna
    US grill med de runda lamporna
    Ny eller i bra skick främre kofångare modell 77-78 med två alu stripes
    Ny eller i bra skick bakre kofångare modell 79 +80 med en alu stripe
    Ett Saabtroll att sätta på hatthyllan
    Den stora växellådan

    Jörgen Trued
    0709 58 96 32
    trued [at] telia. com

    #143546
    Melwin
    Deltagare

    Ska bli kul att följa detta projekt. Lycka till!
    Mvh Melwin.

    #143552
    mjturbo
    Deltagare

    Hej
    köpte du denna utanför Växjö?

    Häftigt projekt!
    Lycka till!

    #143554
    Martin
    Deltagare

    Spännande! :racesmile:

    #143556
    b-motor
    Deltagare

    Spännande projekt, kommer följa det hela vägen. Vill gärna se mycket renoveringsbilder, lycka till!!

    Mvh Daniel

    #143559

    Låter så spännande att jag var tvungen att leta fram en tidning från den tiden och dröm om min förvåning vad hittade jag i gömmorna. För det är väll DTA185 som du menar.

    #143562
    Dajje
    Deltagare

    Jag tror mer på GWZ 477.

    [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=scKvPPC_TgE[/video]

    [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rfrtjoGrtvM[/video]

    #143568
    jorgen
    Deltagare

    Tack alla som hittat bilder mm. Ser fram mot mer intressant material.
    Vi har nu två 99 Turbo CC, kanske det blir två bilar……

    #143577
    Dajje
    Deltagare

    Ja, bygg 2 bilar!! 🙂 Sen sätter ni Stig Blomqvist i den ena så han får stå längst upp på prispallen nån gång i Midnattssolsrallyt! :racesmile:

    #143697
    fredrik
    Deltagare

    Tyvärr räcker nog inte 99Turbon till på sommar vägar! Även Om Stig B rattar.

    Skulle det bli även ett klassiskt Svenska rally på vinter vägar så finns det nog större risk för pokaler!!

    /Fredrik

    #143700
    peter engqvist
    Deltagare

    kan denna pärm vara intresant.

    #143701
    Krister K
    Deltagare
    wern wrote:
    Fredrik wrote:
    Tyvärr räcker nog inte 99Turbon till på sommar vägar! Även Om Stig B rattar.

    Skulle det bli även ett klassiskt Svenska rally på vinter vägar så finns det nog större risk för pokaler!!

    /Fredrik

    jaha, så en 2-taktare med cyckelnav till drivaxlar, el en V4 skulle gå
    fortare då???????

    geat real!!!!!

    Tror inte det var så han menade.

    #143705
    fredrik
    Deltagare

    Tack Krister!

    #143711
    nkro
    Deltagare

    Saab turbon var inte helt överlägsen.

    Utan hade det riktigt tufft mot tex escorter.
    Det märktes när Saaben var ute i EM och körde.

    Men framgång har bilen haft. Men en bakhjulsdriven sug bil är ruskigt snabb.

    Niklas

    #143712
    ake svantesson
    Deltagare

    men saaben hade varit betydligt mer framgångsrik,,om man bytt däck fabrikat,,
    helvete vad punkteringar man brottades med..å sen bromsproblem ..tänk niclas om de fått
    de ap bromsarna å ventilerade skivorna då turbon kom ,,
    en sak som jag tänkt på i klassningshandlingarna,, är att servo inte kom in förrän grupp A servo kom väl till svenska 80? likaså uteblir alla insug och avgasexpansioner..?
    innebär det att det är fritt?
    mvh Åke

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng