Rätt rattstång?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Rätt rattstång?

Detta ämne innehåller 12 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-08-08 10:14.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6486

    moongoose
    Deltagare

    Hej har slarvat bort nycklarna så sitter med en hel bil utan att kunna starta den. Har fått tipset att köra hela styrstången med lås och set ska vara den äldre. Nu vill jag fråga under vilken tid var det äldre låset aktuellt? Annars om nån har nån skrot/reservbil ståendes som har det jag söker så köper jag den gärna.

    #46338

    enor
    Deltagare

    Vad menar du med ”den äldre”? Eller rättare sagt, vilken årsmodell är din bil? Det finns ett antal olika varianter under årens lopp….

    #46341

    moongoose
    Deltagare

    Såklart missar man ju det! Det är en -65 2-takt

    #46343

    Får jag bara tag på en fyrväxlad långnoslåda (eller åtminstone framgaveln/kopplingskåpan) har jag en 64:ans kompletta rattaxel med treväxlad spak, tändlås och nycklar till övers. Finns i Vallentuna norr om Stockholm.

    Bergsjö mellan Hudik och Sundsvall? Jag har en kompis i S-vall som besöker Stockholm då och då utifall att min rattaxel är intressant. Observera att den är till treväxlad låda!

    Kan man inte bara byta tändlåset enkelt annars? Passar V4:ans tändlås i tvåtaktarnas rattaxlar? Vill ingen ha mitt 64-tändlås vore det trevligt att få fast vid växelspaken till min V4/-74 som ska bli 64-replika. Jag vill helst inte behöva byta till den stela rattaxeln och treväxlade TT-lådan.

    Har 64:an samma rattaxel som långnosarna eller var det redan 65 den krocksäkrare axeln kom?

    #46344

    moongoose
    Deltagare

    Det är en 4växlad, det undrar jag också men v4 har väll svart spak? Vill ha min biega kvar om det går.

    #46345

    moongoose
    Deltagare

    Ock ja det är Bergsjö som ligger innanför hudiksvall

    #44598

    enor
    Deltagare

    @moongoose wrote:

    Det är en 4växlad, det undrar jag också men v4 har väll svart spak? Vill ha min biega kvar om det går.

    Låter som ett problem som lite sprayfärg lätt skulle fixa.

    Men… beige? Nu var det ett tag sedan jag hade en långnos, men visst tusan är växelspaken kromad i 4-växlade bilar? Är den lackad är det en 3-växlad stång som sitter i bilen…

    #44600

    moongoose
    Deltagare

    @enor wrote:

    @moongoose wrote:

    Det är en 4växlad, det undrar jag också men v4 har väll svart spak? Vill ha min biega kvar om det går.

    Låter som ett problem som lite sprayfärg lätt skulle fixa.

    Men… beige? Nu var det ett tag sedan jag hade en långnos, men visst tusan är växelspaken kromad i 4-växlade bilar? Är den lackad är det en 3-växlad stång som sitter i bilen…

    Ja det är den nog, men plutten längst ut 🙂 kommer inte ihåg till 100, den har stått och vilat nu. Men om nån som svatade sist kan säga om jag kanske kan ha en från v4? Det skulle ju underlätta!

    #46351

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Angående ämnet… När blev en rattstång fyrväxlad?

    /B

    #46360

    enor
    Deltagare

    @moongoose wrote:

    @enor wrote:

    @moongoose wrote:

    Det är en 4växlad, det undrar jag också men v4 har väll svart spak? Vill ha min biega kvar om det går.

    Låter som ett problem som lite sprayfärg lätt skulle fixa.

    Men… beige? Nu var det ett tag sedan jag hade en långnos, men visst tusan är växelspaken kromad i 4-växlade bilar? Är den lackad är det en 3-växlad stång som sitter i bilen…

    Ja det är den nog, men plutten längst ut 🙂 kommer inte ihåg till 100, den har stått och vilat nu. Men om nån som svatade sist kan säga om jag kanske kan ha en från v4? Det skulle ju underlätta!

    Knoppen från gammal spak passar på ny, och vice versa. Bara att flytta över! En v4-rattstång går fint att montera i en 65:a; men du kanske får leva med att ha olika sorters nycklar till dörrar och tändning, beroende på vilken årsmodell du tar rattstång från.

    #46366

    moongoose
    Deltagare

    @bengt Åkesson wrote:

    Angående ämnet… När blev en rattstång fyrväxlad?

    /B

    Låskolven sitter fast pga backspärren :/ vore lätt om jag fick ur så jag kunde få ny nyckel

    #46371

    Jag ger här inget mekartips, snarare något diffust ur mitt minne som KANSKE kan innehålla något av värde:

    Har för mig att jag för något kvarts sekel sedan i min förra V4-period råkade ut för trubbel med tändlåset och att det löste sig genom att jag lossade ”låsklumpen” på växelstången och kapade av den med bågfil. Möjligen gick det då att pilla loss låsklumpen från låscylindern. Exakt varför och hur jag gjorde detta minns jag inte men jag vet säkert att jag efter operationen hade en ”självjusterande” växelspak som kunde börja glida om jag inte drog åt låsklumpen väldigt hårt eftersom det var den som klämde ihop växelstångens båda itusågade delar.

    Jag har dålig koll på när de fyrväxlade tvåtaktarna dök upp men antar det var i samband med långnosarna -65 som tillval. Det enda jag fingrat på ordentligt är rattstång/växelspak till V4 från 1970-talet och 64:ans treväxlade. Den dragande/tryckande rörelsen är helt motsatt på dessa. V4:ans rattaxel är också hopskjutbar vid krock medan 64:ans är stel. 64-axelns ”hus” är grått, V4:ans är svart. Formen på ”huset” skiljer också en del då V4 har torkarspak på höger sida och 64:an rimligen har en helt annan mer avancerad blinkersspak (till följd av delad funktion bromsljus/blinkers). Signalhornet kopplas via en spirallindad kabel på 64:ans rattstång medan det går via en släpkontakt i V4-ratten. Tändlåsen har ganska olika nyckeltyp men om de går att byta mellan modellerna vet jag inte.

    Var det -64 som växellåset kom eller var det ännu tidigare man frångick tändlås på instrumentbrädan sammanbyggt med tändspolen?

    Har man en årsmodell med ratt- eller växellås ska det enligt Bilprovningens nya regler också fungera korrekt. Det är vad jag förstått inte ok att plocka bort låset, bygga om till äldre konstruktion utan ratt- eller växellås, -inte ens om man kompletterar med låsbar rattkrycka av bästa kvalitet. -En rätt kuslig regel tycker jag! Kanske har man resonerat som så att om låset inte fungerar klockrent kan man inte helt utesluta risken att det råkar hoppa i under färd, vilket så klart får vissa konsekvenser i de fall man har rattlås… Sedan har man slagit ihop ratt- och växelspakslås i samma paragraf… :bh

    (på samma sätt som man slagit ihop reglerna för avgasrör för personbil och lätt lastbil så att man på personbil får dra avgasröret upp genom motorhuven och vidare upp längs A-stolpen med mynningen rakt upp över taket) 😯

    #46372

    För mig som ska bygga 64-kortnos av en -74 V4 vore det trevligt att kunna behålla V4:ans rattaxel både av säkerhetsskäl, bekvämlighetsskäl och för den fyrväxlade lådans skull. Jag har inte nått ner på detaljnivå ännu men hoppas kunna sätta 64:ans tändlås i huset/kåpan från V4:an, förutsatt att ingen annan behöver mitt tändlås. 😉

    Det som verkligen bäddar för trubbel är att sätta 64-ratten på V4-stången. De passar förvisso utmärkt men lösningen för signalhornet ser helt olika ut. Antingen får jag bygga om 64-ratten med släpkontakt eller så får signalhornet en ny knapp på instrumentbrädan. Har för mig att separat knapp ska accepteras av Bilprovningen under förutsättning att den tydligt märks med texten ”SIGNALHORN”.

    Eller kan det möjligen gå att borra igenom V4-rattaxeln så att signalhornsledningen går att föra igenom som på kortnosarna?

    Någon som vet säkert så jag slipper meka förgäves?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng