Rätt servostyrningölja till Saab 900 årsmodel 1990?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Rätt servostyrningölja till Saab 900 årsmodel 1990?
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2026-01-17 18:15 av
M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Hej, Vilken typ av servostyrningsolja skulle vara rätt för en Saab 900 årsmodell 1990? Tidigare användes Texaco 4632, men den verkar inte finnas att få tag på i Finland. I reservdelsbutiken finns det många olika oljor, men vilken av dem kan man fylla på i en gammal Saab?
mvh, Veli-Pekka
januari 14, 2026 kl. 11:19 #525789hej
Denna verkar passa
https://www.autoteiledirekt.de/specol-14540748.html
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
januari 15, 2026 kl. 13:07 #525814Hej Veli-Pekka. Tittade i oljeskåpet och hittade denna. Du kanske kan söka på Internet efter motsvarande. Hälsningar Göran

Attachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
jag har tyvärr inte tid att lägga ut texten så det blir lite kort
speccen saab använde existerar inte idag, det närmaste som finns är vanlig ISO32 olja. finns överallt, en hydraulolja.
ATF av diverse typer funkar fint tills tätningarna börjar pissa eftersom dom inte är gjorda för det.
vanliga CHF mm är fel viskositet.
så, iso32, en vanlig standard som används typ överallt. jag lusläste amerikanska forum och FD texaco anställda tipsade om det. finger-tricket (känna viskositet genom att klämma oljan mellan pekfinger och tumme) gav rätt sen har jag kört på det några år och bilar.
ingarn
som jag skrev, agrressiv mot tätningaran inklusive dom i styrväxeln.
dom sväller och härdar, tätar läckage o korta loppet men i det lite längre loppet så sabbar man hela systemet med läckage som följd.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.