Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Rattstång
- Detta ämne har 14 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2006-03-31 22:20 av .
- FörfattareInlägg
- 11 november, 2005 kl. 19:23 #13352
anonymous
DeltagareSkulle vilja ha 4växlat i min kortnos. Har en låda men den har man ju ingen glädje av när man inte har ett fjärde växelläge.Går det att ta en rattstång från en tidig v4,verkar vara lättare att hitta en sån på skroten än en 4växlad kortnos
12 november, 2005 kl. 00:25 #89978enor
DeltagareDet går utmärkt att köra med 3-petad rattstång, om man kan stå ut med omaket att lägena blir ”spegelvända”, dvs ettan-tvåan mot panelen och trean-fyran mot ratten. Det är lite knepigt att hitta tvåan i farten i början, men man lär sig snabbt! Jag tänkte byta stång när jag lade i 4-vx i min bil nu i somras, men det blev liksom inte av och nu är jag inte säker på att jag vill… Eller jo, på sikt kanske, men det känns inte alls akut!
12 november, 2005 kl. 18:59 #89979sten-arvid larsson
DeltagareLyckades att hitta rattstång utan lås från en tidig 95:a på en skrot till min ”bus -93:a” som är 4-växlad
(Tack KG för tipset)
95:an var bortom all räddning; saknade hela golvet mm, så jag gorde inget ”helgerån”.14 november, 2005 kl. 20:19 #89980anonymous
DeltagareEhh har jag missat nåt här? hur blir det med backen.
jo men det kryllar ju inte direkt av sådana tyvärr, eller tyvärr…14 november, 2005 kl. 20:35 #89981sten-arvid larsson
DeltagareBacken hamnar innanför 2:an (mellan 2:a o panelen) med 4-växlad låda men 3-växlad ”stång”. Lite knepigt i början kanske, men jag körde min 93:a så, tills jag hittade stången i den gamla 95:an
15 november, 2005 kl. 16:37 #89982enor
DeltagareDet knepigaste är faktiskt att växla ned till tvåan, eftersom tvåan hamnar på en obestämd plats mitt inne i slaget. Men när man lärt sej är det inte alls särskilt besvärligt!
16 november, 2005 kl. 16:16 #89983anonymous
Deltagaretack för hjälpen Så får det bli
16 november, 2005 kl. 17:03 #89984stenstorparn
DeltagareHej!
En stång från en -64:a eller senare borde väl passa, fast då får du ändra placeringen på tändningslåset mm, och då får du rätt växellägen osv.
(Rätta mig om jag har fel här, har inte bytt på detta viset själv nån gång)..Den stången är väl inte så ”Svårfunnen/ovanlig”?? som den tidiga 95/Sport stången.
/Christer
16 november, 2005 kl. 17:27 #89985per j
DeltagareJag har en komplett stång från en 65:a liggandes
Per 070-6683274
16 november, 2005 kl. 20:56 #89986sten-arvid larsson
Deltagare”Rattstänger” från modernare 4-växlade 96:or/95:or har en annan infästningsbåge än de som har 3-växlat och den äldre typen av 4-växlat utan lås. Så här gäller det att se upp om man inte vill bygga om!
Man kan ta en infästningsbåge och en stång från en sen 96:a, men då krävs en del ombyggnad.
Så, jag rekommenderar som jag sagt tidigare i denna tråd, att försöka hitta en ”gammal” rattstång från 4-växlat.
21 november, 2005 kl. 18:45 #89987krister
DeltagareJag kör med V4-rattstång i min 62:a. Att byta infästningsbågen var inte särskilt komplicerat, och tändlåset flyttade jag inte. Jag lackade V4-rattstången (eller snarare rattbocken) i en grå kulör som liknade originalkulören, och hålet efter tändlåset täckte jag bara med en stor svart täckbricka. Ser inte alls så tokigt ut, om jag får skryta lite. Och som kronan på verket en snygg träratt.
/Krister
21 november, 2005 kl. 20:00 #89988johan josefsson
DeltagareMan kan även kontakta Niklas Enander för att få sin ursprungliga rattstång ombyggd. Våran ”mexico-bil” är ombyggd på detta sätt.
21 november, 2005 kl. 20:26 #89989jens alexandersson
DeltagarePrecis Johan!
Om inte jag minns fel så kan det till och med vara på gång en Xp-adapter för de inte vill bygga om en stång utan bara ta en från en senare V4.
Men som sagt det här vet jag ju egentligen inget om!
21 november, 2005 kl. 22:28 #89990johan josefsson
DeltagareJag kanske skall säga att med ombyggd rattstång enligt ovan så blir den identisk med en ”original” 4-växlad. Det som görs är att man fräser ur dom befintliga gängorna och gör ett nytt säte för att sedan gänga med en gängtapp som kostar 4-siffrigt belopp + moms vilket är lite dyrt för en gängtapp som man inte har nån nytta av sedan. 1 1/4 UNF eller nåt sånt udda var det. Men bra blev det
31 mars, 2006 kl. 22:20 #89991kortnos
DeltagareNär jag bytte till 4 växlat så tog jag rattstången från en skrot 95 (kortnos) som står i skogen bakom mina föräldrar hem. Sen så hittade jag en växelförare till en 70 tals 95 som stod också i skogen och dom två passade ihop, billigt o bra. Det funkar hur bra som helst
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.