Rattstång

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      november 11, 2005 at 19:23 #13352

      Skulle vilja ha 4växlat i min kortnos. Har en låda men den har man ju ingen glädje av när man inte har ett fjärde växelläge.Går det att ta en rattstång från en tidig v4,verkar vara lättare att hitta en sån på skroten än en 4växlad kortnos

        november 12, 2005 at 00:25 #89978

        Det går utmärkt att köra med 3-petad rattstång, om man kan stå ut med omaket att lägena blir “spegelvända”, dvs ettan-tvåan mot panelen och trean-fyran mot ratten. Det är lite knepigt att hitta tvåan i farten i början, men man lär sig snabbt! Jag tänkte byta stång när jag lade i 4-vx i min bil nu i somras, men det blev liksom inte av och nu är jag inte säker på att jag vill… Eller jo, på sikt kanske, men det känns inte alls akut!

          november 12, 2005 at 18:59 #89979

          Lyckades att hitta rattstång utan lås från en tidig 95:a på en skrot till min “bus -93:a” som är 4-växlad (Tack KG för tipset)
          95:an var bortom all räddning; saknade hela golvet mm, så jag gorde inget “helgerån”.

            Anonym
            november 14, 2005 at 20:19 #89980

            Ehh har jag missat nåt här? hur blir det med backen.
            jo men det kryllar ju inte direkt av sådana tyvärr, eller tyvärr…

              november 14, 2005 at 20:35 #89981

              Backen hamnar innanför 2:an (mellan 2:a o panelen) med 4-växlad låda men 3-växlad “stång”. Lite knepigt i början kanske, men jag körde min 93:a så, tills jag hittade stången i den gamla 95:an

                november 15, 2005 at 16:37 #89982

                Det knepigaste är faktiskt att växla ned till tvåan, eftersom tvåan hamnar på en obestämd plats mitt inne i slaget. Men när man lärt sej är det inte alls särskilt besvärligt!

                  Anonym
                  november 16, 2005 at 16:16 #89983

                  tack för hjälpen Så får det bli

                    november 16, 2005 at 17:03 #89984

                    Hej!
                    En stång från en -64:a eller senare borde väl passa, fast då får du ändra placeringen på tändningslåset mm, och då får du rätt växellägen osv.
                    (Rätta mig om jag har fel här, har inte bytt på detta viset själv nån gång)..

                    Den stången är väl inte så “Svårfunnen/ovanlig”?? som den tidiga 95/Sport stången.

                    /Christer

                      november 16, 2005 at 17:27 #89985

                      Jag har en komplett stång från en 65:a liggandes

                      Per 070-6683274

                        november 16, 2005 at 20:56 #89986

                        “Rattstänger” från modernare 4-växlade 96:or/95:or har en annan infästningsbåge än de som har 3-växlat och den äldre typen av 4-växlat utan lås. Så här gäller det att se upp om man inte vill bygga om!

                        Man kan ta en infästningsbåge och en stång från en sen 96:a, men då krävs en del ombyggnad.

                        Så, jag rekommenderar som jag sagt tidigare i denna tråd, att försöka hitta en “gammal” rattstång från 4-växlat.

                          november 21, 2005 at 18:45 #89987

                          Jag kör med V4-rattstång i min 62:a. Att byta infästningsbågen var inte särskilt komplicerat, och tändlåset flyttade jag inte. Jag lackade V4-rattstången (eller snarare rattbocken) i en grå kulör som liknade originalkulören, och hålet efter tändlåset täckte jag bara med en stor svart täckbricka. Ser inte alls så tokigt ut, om jag får skryta lite. Och som kronan på verket en snygg träratt.

                          /Krister

                            november 21, 2005 at 20:00 #89988

                            Man kan även kontakta Niklas Enander för att få sin ursprungliga rattstång ombyggd. Våran “mexico-bil” är ombyggd på detta sätt.

                              november 21, 2005 at 20:26 #89989

                              Precis Johan!

                              Om inte jag minns fel så kan det till och med vara på gång en Xp-adapter för de inte vill bygga om en stång utan bara ta en från en senare V4.

                              Men som sagt det här vet jag ju egentligen inget om!

                                november 21, 2005 at 22:28 #89990

                                Jag kanske skall säga att med ombyggd rattstång enligt ovan så blir den identisk med en “original” 4-växlad. Det som görs är att man fräser ur dom befintliga gängorna och gör ett nytt säte för att sedan gänga med en gängtapp som kostar 4-siffrigt belopp + moms vilket är lite dyrt för en gängtapp som man inte har nån nytta av sedan. 1 1/4 UNF eller nåt sånt udda var det. Men bra blev det

                                  mars 31, 2006 at 22:20 #89991

                                  När jag bytte till 4 växlat så tog jag rattstången från en skrot 95 (kortnos) som står i skogen bakom mina föräldrar hem. Sen så hittade jag en växelförare till en 70 tals 95 som stod också i skogen och dom två passade ihop, billigt o bra. Det funkar hur bra som helst

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.