Recept ombyggnation till tvåkrets bromssystem för kortnos TT
Forum / Övrigt / Guldtrådar / Recept ombyggnation till tvåkrets bromssystem för kortnos TT
Forum / Övrigt / Guldtrådar / Recept ombyggnation till tvåkrets bromssystem för kortnos TT
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2023-10-29 10:23 av Stefan.
-
FörfattareInlägg
-
Go vänner, jag tänkte dela med mig av lite garagetrix om ni är intresserade. :read
Sammanfattning
Det har länge uttryckts ett behov av att lösa problemet med enkretskonvertering till tvåkrets på våra kära gammelsaabar. Inte minst i rally- och racersammanhang kan det vara intressant, men framförallt i hård gatkörning känns det tryggt med tvåkrets. Efter en låååång stunds funderande är det äntligen dags för redovisning av monteringen för en ombyggnation till modern tvåkrets bromslösning på kortnos. :wrench
Denna konvertering påbörjades vid jul/nyår ifjol då jag byggde ny isbil. Nu känns den utprovad så jag törs visa den. Jag språkades vid med Erik Randa på marknaden i Norrköping i annat ärende, och lustigt nog visade det sig att en annan person (denne får själv träda fram) har byggt en tvåkretskonvertering nära på samtidigt och testat. Skulle vara kul att få veta mer om den lösningen och hur den funkat.Bakgrund
Vill man bygga tvåkrets bromssystem till en kortnos är alternativet oftast att sätta in -64:ans huvudcylinder, men det är känt att den brister i kvalité och är snudd på omöjlig att uppbringa i ett skick som är användbart till ett pris som motsvarar nyttan. Det finns heller inga naturliga ersättare då de flesta är på tok för långa för att passa in i våra kompakta bilar. För ca två år sen hade Lollo av en slump sett att en Audi huvudbromscylinder i en av hans bilar såg lite kortare ut än de flesta andra på marknaden + att den hade nipplarnas utgång i ett fördelaktigt läge för att eventuellt kunna gå fritt från växellåda etc. Just den cylindern visade sig sitta på en hel del V.A.G bilar, t ex Golf/Jetta samt Renault av vissa årsmodeller. Som tur var hade min bilskrotarkompis en liggandes lös av just den här typen, så det blev snabbt laboration på en tomkaross i garaget.
Det är mycket som måste stämma ihop med byte av cylinder. Slaglängd och diameter anger volym som måste matcha bromsoken och bakre cylindrar och efter lite beräkningar verkade det som om den här gjorde det bra. Målet var att hitta en lösning som funkar som ersättning på alla saabar med enkretssystem.Test av olika lösningar
Det visade sig att det inte gick att motera den rakt av, för den skulle längre in i kupén än originalet och då tog den i växellådan i sidled. Så jag började experimentera. Flytt av pedalställ skulle lösa problemet, det skulle jag kunna göra på 93:an, men det är knappast den lösning man önskar på en originalbil. Sen gick jag igenom ett stort antal eftermarknadscylindrar (typ Willwood o dyl) för att jämföra om det fanns en lämpligare lösning, men de passade tyvärr inte heller rakt av. Dessutom är merparten avsedda för bromsvågslösningar och jag vill så långt som möjligt finna en lösning med korskopplad tvåkrets. Inte kul om man tappar hela fram eller hela bak…huh!
Började titta på att placera om huvudcylindern helt via länkage. Rakt över fungerade inte i kortnosen och det är även trångt på sidorna, men hittade en knepig Rover (och även Alfa??) lösning där huvudcylindern sitter 90° mot pedalen. Den lösningen finns det gott om plats att realisera i en kortnos, för på vänster sida i motorrummet bredvid huvudcylindern gick det alldeles utmärkt att lägga in en hyfsat stor konstruktion med en plåtbox som kunde husera huvudcylindern. Via ett vinkellänkage skulle man då kunna koppla sig mot bromspedalen på ett enkelt sätt och hela lösningen skulle kunna passa direkt som en ”Bolt-on” på befintligt pedalställ. Blev en ganska komplex konstruktion, så jag klurade vidare och släppte det för en stund, men sen så en kväll när jag satt och lekte med grejerna i garaget ramlade de ur händerna och la sig på sned. KLICK! Där satt den!
:kopfkratz2: :thinkerg:Lösning
Genom att vrida huvudcylinden 45 grader gick den plötsligt fritt från växellådan och även hastighetsmätarwiren med bromsvätskeburken monterad. Alla bult och skruvhål frilades och det gick att bygga en liten enkel bolt-on adapter utan konstiga mekaniska interface eller flytt av pedaler.Så efter lite initiala tester och designstädning blev den plötsligt väldigt clean och enkel ut i sin konstruktion:
– En 5mm adapterplatta i stål (Ja, det blir STORA krafter + utväxling när man rätar ut högerbenet!)
– Två M8 svetsmuttrar/nitmuttrar
– En svarvad rörhylsa som stöd för huvudbromscylindern
– Två bult/pinbult + låsbrickor och muttrar
Det finns olika lösningar för koppling till bromsvätskebehållare. På eftermarknaden finns rör till t ex Willwood som passar i anslutningarna som kan dras med slang till behållare. Jag valde iaf att montera med tillhörande behållare och mata den med en slang från kortnosens originalbehållare för att enkelt komma vidare och kunna testa just nu. Sen tänker jag svarva specialbussningar i lämplig nylonplast till huvudbromscylindern som jag kan ansluta slang till istället för att spara plats och få ett mer originalaktigt utseende.Montering steg för steg
Utvärdering
Provat den här lösningen ordentligt nu och utvärderar/omarbetar efter behov. Funkar det bra och jag blir helt nöjd kan jag tänka mig att plocka ihop en mindre serie kompletta bolt-on ombyggnadskit för en rimlig peng om någon är intresserad? Jag (och några av de hårdaste/hårigaste grabbarna i Saabsverige 😀 ) har kört hårt hela vintersäsongen 2013 på isen och jag har bara gjort några mindre justeringar som det brukar bli med nymonterade grejer, men har även gjort barmarkstester under sommaren och hösten. Bilen på bilderna (min TT -63) har jag byggt med sportok och sportskivor fram samt vanliga 96 trumbromsar bak med korsat tvåkretssystem och utan reducerings- eller fördröjningsventiler bak. Upplägget borde fungera rakt av även med en vanlig V4-konvertering av bromssystemet. Naturligtvis kunde jag ha varit rejsig och byggt med fram/bak i varsin krets, men denna bil ska i första hand köras flitigt på allmän väg och jag sätter säkerhet främst i det fallet. Jag upplever inga problem hitintills, utan tvärtom tycker jag bromsarna har blivit betydligt bättre, men mycket av Rogers vänsterbromsande på isen har gjort att jag fått efterjustera flitigt bak. 😆 :race
Det kräver ju dock att man tar tjuren vid hornen och bygger om med nya rör i nästan hela bilen, men det är ju ändå ett litet bekymmer när man tänker på vinsten med tvåkrets. I ljuset av en hel bilrenovering är det ju blaha-blaha i tid och kostnad.:stop: OBS! Var och en får ta ansvar för sin egen riskbedömning vid ombyggnad av bromssystem.
Detta är ett sätt att lösa konverteringsproblemet enkrets -> tvåkrets på, och jag kan bara svara för mina egna tester och erfarenheter. Om någon väljer att bygga på motsvarande sätt förutsätter jag att denne har tillräckliga kunskaper inom bromshydralik och kan göra egna beräkningar och bedömningar som grund för ombyggnation. Som riktvärde kan man titta på VW Golf/Jetta av första och andra generationen (där bl a denna cylinder finns) då denna har någorlunda liknande fordonsvikt samt uppbyggnad och storlekar på bromssystemets komponenter. Se även upp för att samma huvudbromscylinder kan ha flera dimensioner på cylindern, men liknande yttre gjutning. Jag valde en liten cylinder som motsvarar originalets för att få högsta tryck/area när jag lägger an pedalen utan bromsservo.Mvh
/D. Ström
Rost & Rök – Rally & RacingTjusigt! :AP
Du nämner att du kör skivor fram och nämner även vanlig V4 konvertering. Förmodar att du menar att man sätter V4-skivor fram. Det har jag lite frågor om men nu undrar jag mest om du tror din tvåkretskonvertering funkar om man behåller trummorna fram?Interessant lesning Dick!
Denne norske 93F er også ombygd til to-krets bremser.
Jeg er usikker på hva slags løsning de har brukt her, men jeg kan undersøke det dersom det er ønskelig.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidHej,
Till långnos finns det fler alternativ som kan konverteras och passas in då man inte har samma begränsning i utrymme kring växellådan (främst längd) som kortnosen har med sina stående pedaler. Vanligt är t ex att man använder Volvo (240?) huvudcylinder har jag förstått, men välj något som du tycker passar i dimensioner och anslutningar.Kommer inte ihåg vilken diameter jag hade, så jag får gå ut och mäta. Tyvärr försvann den förklarande texten till bilderna när vi bytte forum, så viss information saknas ser jag nu, men principen förstår man iaf av bilderna.
Med vänlig hälsning,
/D -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.