- Detta ämne har 31 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2007-05-30 12:00 av .
- FörfattareInlägg
- 16 februari, 2007 kl. 11:27 #15603
janne2takt
DeltagareNu är i allafall reedkorgen klar och prov monterad. Fick även gjort en förlängning av fördelaren, hur bra detta blir återstår att se. 😀 Nu skall insuget tillverkas och sista filningen sen får man hoppas att detta blir klart till festivalen. Så man kan testa grejorna till sin gräns 😎
16 februari, 2007 kl. 12:03 #103373Dicst
DeltagareFrääänt! Kul att du är igång Janne. :applause:
Vilken smart lösning med fördelaren 😮 den tänkte jag aldrig på.Har du fler bilder från sidan?
16 februari, 2007 kl. 21:49 #103403enor
DeltagareHan är kluuurig, Janne! *applåderar*
17 februari, 2007 kl. 01:26 #103405urban
DeltagareVad är det för Reedventiler du använder och vilken typ av förgasare skall du använda ?
18 februari, 2007 kl. 08:34 #103424janne2takt
DeltagareReedsen kommer från en Arctic cat modell Thundercat 900 -97 och förgasarna som skall föda dessa blir tre st vanliga solex 40 på ett eget insug.
Dicst lägger här in en bild från sidan.18 februari, 2007 kl. 09:46 #103426Dicst
DeltagareOj vad du har jobbat i metallslöjden! Hur kommer det att passa in mot blocket? Vilken filning hade du tänkt dig i kombination med detta?
PS: Du saknades vid VinterSAABträffen igår Janne. Skulle väl ha varit en lagom lördagstripp?
18 februari, 2007 kl. 10:53 #103428janne2takt
DeltagareKul att höra att någon saknar mej 🙂 Angående filningen har jag inte bestämt mej riktigt än hur mycke jag skall våga ta. Kanske fegar lite och tar mer sedan…
18 februari, 2007 kl. 23:04 #103463jonas hellstrom
Deltagarevad använder du för reeds? plast eller metall, tjocklek ??
19 februari, 2007 kl. 18:47 #103479janne2takt
DeltagareReedkorgen är i aluminium och ”flapsen eller reeds” i kolfiber. Tjockleken på flapsen har jag inte mätt om det är dom du menar
20 februari, 2007 kl. 17:07 #103509jonas hellstrom
Deltagareja det är tjockleken på själva bladet jag menar, det är alltid intressant att
höra, då styvheten har ganska mycket att göra med hur motorn sedan beter sig.
har provat några olika typer stål och glasfiber blev ej särskilt nöjd med resultatet
så jag lade motorn under sängen så länge men nu kanske det är dags att ta fram den igen och göra några modifieringar och prova på nytt!22 februari, 2007 kl. 19:53 #103570janne2takt
DeltagareMMMMM, motorn under sängen, förstår att du sover gott 😀 Jag mätte och dom verkade vara 0,4mm. Intressant att höra ang att motorn betett sig olika beroende av typ och tjocklek. Hade tänkt att ev köpa nya då jag tycker att det finns en liten tendens att vissa inte stänger helt. Det finns ju några som heter boysen som enligt reklamen skall öka effekten gentemot original. Så frågan är vad man skall satsa på.
22 februari, 2007 kl. 21:20 #103576Dicst
DeltagareJag valde att gå över från stål till kolfiber pga rädsla för vad som kan hända när ett blad lossnar 😮 . Mina reeds kommer ju ifrån två olika skrotade skotrar, så vem vet hur de har hanterats tidigare?
Boysen och V-Force har ju tydligen superduperprestanda i smidighet och funktion (om man ska tro reklamen), men jag håller en stram budget just nu. Därför blev alternativet att klippa till egna reedflaps från kolfiberark avsedda för reedbruk (har inte tjockleken i minnet just nu). Totalkostnad ca 600 :- att jämföra med dryga 2000:- för Boysen!
Sedan kan ju steget upp till Boysen och grabbarna vara nåt man kan göra efter att ha fått allt annat att lira som det ska, så kanske man uppskattar och upptäcker förbättringen mer… 🙂
Min tokige MC-åkande kollega på jobbet, som är en dj-el på allt vad fibertillverkning heter, har lovat att tillverka reedflaps till mig i stora mängder. Får väl se vad de duger till. 😀23 februari, 2007 kl. 15:25 #103594janne2takt
DeltagareEn sund inriktning Dick att få skiten att gå riktigt först. Dom här kolfiberplattorna finns dessa att finna på Mc/Skoterbutiker? Får man såga ut dessa med en lövsåg eller liknande :confused:
23 februari, 2007 kl. 19:41 #103603Dicst
DeltagareJust de här plattorna köpte jag av XP-Niklas, men det finns på alla skoterbutiker o dyl. Det är samma som IA använder på sin motor och de är ca100x60mm obearbetade. Kan formas med en vanlig skarp och stadig sax, men jag ska lägga upp bilder på hur jag gör sen när det är klart. Jag misstänker nämligen att det är fördelaktigt att borra ett stopphål i änden på den sträcka man ska klippa för att undvika brottanvisningar.
8 mars, 2007 kl. 21:20 #104041janne2takt
DeltagareNu har även insuget tagit form. Då kom smällen… 😡 Insuget blev bredare än vad jag hade trott från början eller rättare sagt tänkte inte jag på den när jag gjorde fördelaren :crying: så nu får inte fördelaren med förlängaren plats, så nu får hjärnkontoret jobba igen :confused: Bara att spotta i nävarna och ta nya tag
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.