Renoverad 5-växlad låda og900 – hylsa som tar i inspektionslocket

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Renoverad 5-växlad låda og900 – hylsa som tar i inspektionslocket

• Författare

Jag hade planer på att montera den här växellådan som har legat i några år. Den ska vara renoverad och reparerad, därav stålhylsan på bilderna.

Problemet  är att hylsan tar i inspektionslocket. Är det någon som har råkat ut för något liknande? Hylsan monterades av proffs i samband med att den havererade då. Det ser också ut som att det har hänt något i kanten in mot husets vägg…

girkasse-1
      girkasse-2-1

september 23, 2026 kl. 12:37 #532473

Hylsan är ju uppenbarligen för stor.

Sen blir jag nyfiken till varför man gör så alls…? det verkar ju inte vara nån utprövad teknik av personen i frågan eftersom han inte har kollat frigången.

Sen vad gör det för nytta..? det man skule vara rädd för att att då den hylsan som siter där org skulle flexa och rensa splines. Det enda den gör att att driva 5ans växel. Den där på bild är friflytande med, så den styvar ju inte upp nått. Känns som en lösning på ett problem som inte finns

september 23, 2026 kl. 12:40 #532474

Om du vill byta till en org så är det enkelt (om inte den hemmagjorda hylsan har fel dimensioner, men då borde den inte gått att montera)

man lossar låsringen och drar den max mot drevet, sen drar man hylsan mot drevet och då kan man böjja ut drevet där hylsan sitter nu och plocka ur drev + hylsa. minns inte man jag tror man får ha koll på allt anat så inget rör sig eler trillar ut men det går att plocka tillbaka på exakt samma sätt.

september 23, 2026 kl. 12:41 #532475

Nu minns jag! det sitter rullar inne i drevet på högersidan löst,  lätta att tappa. gör inte det.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.