Renovering sonettmotor
- Detta ämne är tomt.
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem
Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Renovering sonettmotor
Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Renovering sonettmotor
Tog tag i sonettens orginalmotor för en genomgång. bilen är en USAimport så jag vet inget om motorn annat än att den gick bra och verkade helt orginal, tänker plocka i en 90hk sats. när jag rivit motorn kom det upp en del frågor, motorn är borrad 0,5 med lågkompkolvar, fina kolvar och lopp. svänghjulet är svarvat, körnslag i svänghjul och vevaxel för rätt montering, allt balanserat, veven påsvetsad för balansering och stämplad av någon, vevstakarna är 3st mycket bearbetade i storänden den fjärde orörd, när jag väger kolv o stake tillsammans väger nr 1 2o4 1170g nr 3 väger 1160g??? kamaxeln är en ISKY F4, kanalerna i toppar och insug är helt orörda.
Känns inte bra att sätta ihop en motor med så stor viktsskillnad, borde jag ta isär kolvar o stakar o ta reda på var felet är, ev, byta en stake om den är för lätt.
På något sätt måste jag öka kompet. En normal 1700kolv vänder 0,9mm under blockplan, en sonettkolv vänder 2,5mm under. Det går att plana blocket 2mm för att rädda så fina kolvar. Nya kolvar och borrning är ett bättre men dyrare alternativ.
Någon som har erfarenhet av ISKYkammen? Enligt XPmanualen lyfter den 7.2mm men har mycket kortare duration än SAABs 7.2 kam. Mats
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem