Reservdelsförsäljningen är stängd tills och med årsmötet

Forum / Klubbinformation / Styrelsen informerar / Hemsidan / Reservdelsförsäljningen är stängd tills och med årsmötet

Forum / Klubbinformation / Styrelsen informerar / Hemsidan / Reservdelsförsäljningen är stängd tills och med årsmötet

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 16, 2013 at 21:53 #7050

      Hej!

      Som flera har märkt har reservdelsförsäljningen krånglat. Grunden är att reservdelsgruppen är för liten och vi har ingen som kan sköta det administrativa uppgifterna. Det gör att vi stänger shoppen tills årsmötet i mars. Då kommer det däremot vara en STOR utförsäljning av delar som finns i shoppen och andra delar som ligger bredvid. Så passa på att köpa då.

      Förhoppningsvis kan vi presentera en lösning på årsmötet.

      Hoppas ni har förståelse för detta, det drivs på frivillig bas och när det inte finns tillräckligt många så fungerar det inte.

      MVH Karl Ask
      Ordförande

        januari 16, 2013 at 22:54 #51272

        Jag tycker det är ett bra beslut.
        Men redan lagda ordrar (i mitt fall november) kommer väl att expedieras?

          januari 17, 2013 at 06:52 #51273

          @Martin wrote:

          Jag tycker det är ett bra beslut.
          Men redan lagda ordrar (i mitt fall november) kommer väl att expedieras?

          Just nu pågår en inventering, så då kommer inget kunna lämna lagret. Men skall kolla upp hur vi skall göra.

          MVH Karl

            januari 17, 2013 at 13:57 #51277

            utförsäljning=rea?

              januari 17, 2013 at 15:48 #51278

              Det här känns inte bra, hoppas det går att lösa.
              Det är lite svårt att ställa upp och hjälpa till när man inte vet vad som krävs…
              Kan man jobba hemifrån ?
              Jag jobbar 5-skift och kan inte ha “fasta”tider :sad

                januari 17, 2013 at 16:01 #51279

                @mas1 wrote:

                Det här känns inte bra, hoppas det går att lösa.
                Det är lite svårt att ställa upp och hjälpa till när man inte vet vad som krävs…
                Kan man jobba hemifrån ?
                Jag jobbar 5-skift och kan inte ha “fasta”tider :sad

                Att ha en reservdels hantering så krävs det ett flertal länkar för att få det att fungera.

                – Behovs analys, vad skall det sattsas på.
                – Vad går att få tag på, vad måste tillverkas.
                – Vilken leverantör kan göra vad
                – Inköp av material
                – Motagande av material
                – Godkännande av material
                – Märkning och placera på sin lagerplats.
                – Om ny så måste bild och info upp på hemsida.
                – Ordermotagning och tillhörande administration.
                – plocka beställda delar och packetera
                – Fakturering/betalning
                – Leverans till kund
                – uppföljning om vad som säljs,
                – bokföring av inköpta delar och sålda delar
                och så vidare.

                Det är många länkar som måste fungera för att detta skall flyta smärtfritt.

                Och som du kanske känner till, så är de inte så många som håller på.

                Så frågan är vad kan du hjälpa till med?

                //MH

                  januari 17, 2013 at 17:08 #51282

                  Det jag kan göra hemifrån via dator , när jag är ledig

                    januari 17, 2013 at 18:37 #51285

                    @Jonas F wrote:

                    utförsäljning=rea?

                    Det kommer vara rea på vissa delar, mest beg. och udda detaljer.

                    Det är inte fel med att fler kan hjälpa till. :AP

                      januari 17, 2013 at 19:07 #51287

                      Om många hjälps åt måste det kunna fungera, det är ju vårat intresse att shopen finns och fungerar.
                      Kom igen, hur många ställer upp?

                        januari 17, 2013 at 20:26 #51289

                        Jag efterlyser (och har även tidigare efterlyst) i förväg organiserade klubbdagar då det finns specifika arbetsuppgifter att avhandla på lagret som man som klubbmedlem kan hjälpa till. Känner många med mig som inte har nåt problem att sticka iväg en eller kanske t o m två dagar och hjälpa till i lite träfftrevlig anda bara det är uppstyrt i avgränsade och hanterbara arbetsuppgifter/arbetspaket. Då skulle man t ex kunna ägna sig åt sortering av nyinköpt gods eller annan uppgift under överinsyn och handledning. Dessutom är det en fantastisk möjlighet för medlemmarna att få insyn i verksamheten.
                        Personligen har jag t ex lättare att göra en stötinsats än en längre period p g a jobb och annat engagemang. Skulle det gå att ordna tro?

                          januari 17, 2013 at 20:42 #51291

                          Låter jättebra att ni vill hjälpa till! Det är dock tyvärr till viss del i den organisatoriska delen det brister, vi saknar någon som har överblick och kan styra upp hela reservdelsverksamheten.

                            januari 21, 2013 at 10:52 #51439

                            man kanske får anpassa verksamheten efter verkligheten? Varför ha inriktningen att ha en enorm verksamhet som man inte kan upprättahålla?
                            Det hade liksom varit enklare att inrikta sig på att sälja nytillverkade saker som klubben själva tar fram och stanna vi det. Nu verkar det som storhetsvansinnet tagit över och man ska såklart ha precis allting som finns att tillgå för medlemmarna bästa.

                            Skulle vara kul med nån analys av detta vad allting har kostat klubben och medlemmarna? Flytt hit och dit, lagerhotell och gud vet allt. Kanske därför medlemsavgiften är höjd ?

                              januari 21, 2013 at 11:19 #51440

                              Det ligger ju i uppdraget att förse medlemmarna med reservdelar, och det är fullt lösbart. Men som i alla verksamheter får man problem när personalomsättningen blir hög samtidigt som rekryteringen går trögt och leverantörerna strular.
                              Jag hoppas verkligen inte du tror att vi flyttat lagret en gång extra för skojs skull?

                                januari 21, 2013 at 11:22 #51441

                                Det skulle vara intressant att veta vilka poster som är och inte är beroende på var man bor.

                                om lager ligger i Göteborg så är det inget uppdrag för mig som har 30 mil dit.

                                Ett förslag till är kanske att försöka dela upp lager.

                                  januari 21, 2013 at 11:31 #51444

                                  Vissa uppgifter måste göras på lagret i Västervik, den mesta administrationen gör via nätet och är därmed oberoende av plats. Just nu jobbar vi också på en stabilare mer flexibel lösning för administrationen som kommer att ge bättre möjligheter till distansarbete.
                                  Att återigen dela upp lagrat tror jag personligen inte alls på, det blir bara mer rörigt. Det går ju tex inte att förvara delarna i en kall lada nånstans, de måste förvaras väl för att inte rosta och dylikt. Dessutom får åtkomsten aldrig vara begränsad till en person, då är vi snart tillbaka i läget som blev 2008 igen.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 53 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.