Reservdelsförsäljningen är stängd tills och med årsmötet
Forum / Klubbinformation / Styrelsen informerar / Hemsidan / Reservdelsförsäljningen är stängd tills och med årsmötet
Forum / Klubbinformation / Styrelsen informerar / Hemsidan / Reservdelsförsäljningen är stängd tills och med årsmötet
- Detta ämne har 52 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-26 13:25 av Christian Haugsöen.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Som flera har märkt har reservdelsförsäljningen krånglat. Grunden är att reservdelsgruppen är för liten och vi har ingen som kan sköta det administrativa uppgifterna. Det gör att vi stänger shoppen tills årsmötet i mars. Då kommer det däremot vara en STOR utförsäljning av delar som finns i shoppen och andra delar som ligger bredvid. Så passa på att köpa då.
Förhoppningsvis kan vi presentera en lösning på årsmötet.
Hoppas ni har förståelse för detta, det drivs på frivillig bas och när det inte finns tillräckligt många så fungerar det inte.
MVH Karl Ask
Ordförande@mas1 wrote:
Det här känns inte bra, hoppas det går att lösa.
Det är lite svårt att ställa upp och hjälpa till när man inte vet vad som krävs…
Kan man jobba hemifrån ?
Jag jobbar 5-skift och kan inte ha “fasta”tider :sadAtt ha en reservdels hantering så krävs det ett flertal länkar för att få det att fungera.
– Behovs analys, vad skall det sattsas på.
– Vad går att få tag på, vad måste tillverkas.
– Vilken leverantör kan göra vad
– Inköp av material
– Motagande av material
– Godkännande av material
– Märkning och placera på sin lagerplats.
– Om ny så måste bild och info upp på hemsida.
– Ordermotagning och tillhörande administration.
– plocka beställda delar och packetera
– Fakturering/betalning
– Leverans till kund
– uppföljning om vad som säljs,
– bokföring av inköpta delar och sålda delar
och så vidare.Det är många länkar som måste fungera för att detta skall flyta smärtfritt.
Och som du kanske känner till, så är de inte så många som håller på.
Så frågan är vad kan du hjälpa till med?
//MH
Jag efterlyser (och har även tidigare efterlyst) i förväg organiserade klubbdagar då det finns specifika arbetsuppgifter att avhandla på lagret som man som klubbmedlem kan hjälpa till. Känner många med mig som inte har nåt problem att sticka iväg en eller kanske t o m två dagar och hjälpa till i lite träfftrevlig anda bara det är uppstyrt i avgränsade och hanterbara arbetsuppgifter/arbetspaket. Då skulle man t ex kunna ägna sig åt sortering av nyinköpt gods eller annan uppgift under överinsyn och handledning. Dessutom är det en fantastisk möjlighet för medlemmarna att få insyn i verksamheten.
Personligen har jag t ex lättare att göra en stötinsats än en längre period p g a jobb och annat engagemang. Skulle det gå att ordna tro?januari 17, 2013 at 20:42 #51291Låter jättebra att ni vill hjälpa till! Det är dock tyvärr till viss del i den organisatoriska delen det brister, vi saknar någon som har överblick och kan styra upp hela reservdelsverksamheten.
man kanske får anpassa verksamheten efter verkligheten? Varför ha inriktningen att ha en enorm verksamhet som man inte kan upprättahålla?
Det hade liksom varit enklare att inrikta sig på att sälja nytillverkade saker som klubben själva tar fram och stanna vi det. Nu verkar det som storhetsvansinnet tagit över och man ska såklart ha precis allting som finns att tillgå för medlemmarna bästa.Skulle vara kul med nån analys av detta vad allting har kostat klubben och medlemmarna? Flytt hit och dit, lagerhotell och gud vet allt. Kanske därför medlemsavgiften är höjd ?
januari 21, 2013 at 11:19 #51440Det ligger ju i uppdraget att förse medlemmarna med reservdelar, och det är fullt lösbart. Men som i alla verksamheter får man problem när personalomsättningen blir hög samtidigt som rekryteringen går trögt och leverantörerna strular.
Jag hoppas verkligen inte du tror att vi flyttat lagret en gång extra för skojs skull?januari 21, 2013 at 11:22 #51441Det skulle vara intressant att veta vilka poster som är och inte är beroende på var man bor.
om lager ligger i Göteborg så är det inget uppdrag för mig som har 30 mil dit.
Ett förslag till är kanske att försöka dela upp lager.
januari 21, 2013 at 11:31 #51444Vissa uppgifter måste göras på lagret i Västervik, den mesta administrationen gör via nätet och är därmed oberoende av plats. Just nu jobbar vi också på en stabilare mer flexibel lösning för administrationen som kommer att ge bättre möjligheter till distansarbete.
Att återigen dela upp lagrat tror jag personligen inte alls på, det blir bara mer rörigt. Det går ju tex inte att förvara delarna i en kall lada nånstans, de måste förvaras väl för att inte rosta och dylikt. Dessutom får åtkomsten aldrig vara begränsad till en person, då är vi snart tillbaka i läget som blev 2008 igen. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.