Rostlaga övre länkarm?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Rostlaga övre länkarm?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Rostlaga övre länkarm?

  • Författare
    Inlägg
    • december 15, 2010 at 17:37 #25069

      Har varit på besiktningen med kärran idag. Fick två fel och en anmärkning varav det ena felet är en rostskada på övre högra länkarmen. Kan fixa bild lite senare. Då till frågorna, ska man byta till en bättre begagnad? Om jag minns rätt så har nya övre armar tagit slut för länge sen? Besiktningsgubben sa att man kan svetsa om man använder ordentlig, tjock plåt. Är detta ett alternativ? Man får väl nästan ha av länkarmen från bilen i vilket fall som, kan man plocka ur den med motorn i? Det är ju ganska gott om plats på den sidan i motorutrymmet.

      Saab 96 -62
      Saab 96 V4 -75
      Saab 9000 Kombi -91
      Saab 900 T16 -92

        december 15, 2010 at 19:34 #179119

        Tja om jag minns rätt kan man plocka ut den högra med motorn i men för den vänstra måste motorn ur 😉 rätta mig om jag har fel 😉 det går nog att laga dom om man använder typ 2eller3mm plåt
        har själv lagad några stycken på detta sätt 😉

        Mvh Nisse

          december 15, 2010 at 19:45 #178754

          Den vänstra övre går få bort med motorn kvar i bilen, man får lyfta med domkraft i bakre delen av motorn efter att man lossat motorfästet, dock en del pill med det hela. Lagade själv den länkarmen med 2 mm plåt.

          /Peder

            december 15, 2010 at 19:50 #178723

            Min högra är lagad med tjock plattjärn. Jag gillar det inte.
            Tycker det inte känns så säkert. När motorn åker ur byts båda övre ut.

            Men frågan är då om man kan förstärka dem med plattjärn?

              december 15, 2010 at 19:55 #178724

              @Peder L wrote:

              Den vänstra övre går få bort med motorn kvar i bilen/Peder

              😯 Jag som ville ha det till att den högre är den enda man får ut med motorn i 😯

              Menar du vänster som i bilens framåt riktning 🙄

                december 15, 2010 at 20:21 #178676

                Ska vi säga så den sidan där grenröret sitter kan man ta ur med motorn i 😉
                Vart det rätt nu 🙂
                Mvh Nisse

                  december 15, 2010 at 21:50 #178650

                  Jag menade den vänstra i bilens färdriktning sett, dvs ej den vid grenröret. Men det är betydligt krångligare på vänstra sidan än högra sidan. Men enligt Haynes reparationshandbok måste motorn ur, medan jag tänkte ”det måste väl gå få bort den utan att ta ur motorn” , så jag provade, och jag fick bort den efter en hel del trixande .

                  /Peder

                    december 15, 2010 at 22:52 #178715

                    Peder: tålamod, vilja, våld och vaselin som gäller eller? 😉

                      december 16, 2010 at 10:46 #178330

                      Ja , en stor portion tålamod var det som gällde, och en viss del våld, men inte så mycket att man förstör bränsleröret som går precis under länkarmen !

                        januari 8, 2011 at 21:00 #180942

                        Då har jag införskaffat bättre begagnad länkarm och börjat demontera så smått. Har ni där ute nått bra tips på hur man kommer åt att lossa den nedre bakre bulten på infästningen inne i motorutrymmet. Alltså den bulten som sitter nere till vänster, närmast torpeden sett uppifrån. Det sägs ju att man kan lossa länkarmen utan att behöva ha ur motorn.

                        Tack på förhand!
                        /Simon

                        Saab 96 -62
                        Saab 96 V4 -75
                        Saab 9000 Kombi -91
                        Saab 900 T16 -92

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.