Rostlaga övre länkarm?

Forum Modellspecifika forum OG900 Rostlaga övre länkarm?

Detta ämne innehåller 9 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-08 21:00.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25069

    Simon
    Deltagare

    Har varit på besiktningen med kärran idag. Fick två fel och en anmärkning varav det ena felet är en rostskada på övre högra länkarmen. Kan fixa bild lite senare. Då till frågorna, ska man byta till en bättre begagnad? Om jag minns rätt så har nya övre armar tagit slut för länge sen? Besiktningsgubben sa att man kan svetsa om man använder ordentlig, tjock plåt. Är detta ett alternativ? Man får väl nästan ha av länkarmen från bilen i vilket fall som, kan man plocka ur den med motorn i? Det är ju ganska gott om plats på den sidan i motorutrymmet.

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #179119

    longjohn61
    Deltagare

    Tja om jag minns rätt kan man plocka ut den högra med motorn i men för den vänstra måste motorn ur 😉 rätta mig om jag har fel 😉 det går nog att laga dom om man använder typ 2eller3mm plåt
    har själv lagad några stycken på detta sätt 😉

    Mvh Nisse

    #178754

    peder l
    Deltagare

    Den vänstra övre går få bort med motorn kvar i bilen, man får lyfta med domkraft i bakre delen av motorn efter att man lossat motorfästet, dock en del pill med det hela. Lagade själv den länkarmen med 2 mm plåt.

    /Peder

    #178723

    prostreet
    Deltagare

    Min högra är lagad med tjock plattjärn. Jag gillar det inte.
    Tycker det inte känns så säkert. När motorn åker ur byts båda övre ut.

    Men frågan är då om man kan förstärka dem med plattjärn?

    #178724

    plankan
    Deltagare

    @peder L wrote:

    Den vänstra övre går få bort med motorn kvar i bilen/Peder

    😯 Jag som ville ha det till att den högre är den enda man får ut med motorn i 😯

    Menar du vänster som i bilens framåt riktning 🙄

    #178676

    longjohn61
    Deltagare

    Ska vi säga så den sidan där grenröret sitter kan man ta ur med motorn i 😉
    Vart det rätt nu 🙂
    Mvh Nisse

    #178650

    peder l
    Deltagare

    Jag menade den vänstra i bilens färdriktning sett, dvs ej den vid grenröret. Men det är betydligt krångligare på vänstra sidan än högra sidan. Men enligt Haynes reparationshandbok måste motorn ur, medan jag tänkte ”det måste väl gå få bort den utan att ta ur motorn” , så jag provade, och jag fick bort den efter en hel del trixande .

    /Peder

    #178715

    M.Broberg
    Deltagare

    Peder: tålamod, vilja, våld och vaselin som gäller eller? 😉

    #178330

    peder l
    Deltagare

    Ja , en stor portion tålamod var det som gällde, och en viss del våld, men inte så mycket att man förstör bränsleröret som går precis under länkarmen !

    #180942

    Simon
    Deltagare

    Då har jag införskaffat bättre begagnad länkarm och börjat demontera så smått. Har ni där ute nått bra tips på hur man kommer åt att lossa den nedre bakre bulten på infästningen inne i motorutrymmet. Alltså den bulten som sitter nere till vänster, närmast torpeden sett uppifrån. Det sägs ju att man kan lossa länkarmen utan att behöva ha ur motorn.

    Tack på förhand!
    /Simon

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng