Rostlagning…

Forum Övrigt Off Topic Rostlagning…

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-06-03 01:40.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14299

    emul
    Moderator

    Jaha, så var det då dags att ta itu med lite rost på vårens inköp. Har lagat lite ytrost på en gammal 900 innan, min förstabil.. Fint blev det, men eftersom jag sålde den 2 år senare vet jag inte hur länge det höll.

    Så den nästan lite pinsamma nybörjarfrågan är – hur ska man göra?

    Har två ”hål” i motorutrymmet, där är det givet att jag får göra nya bitar och svetsa i. Men om man ska göra det så det håller, hur gör går man vidare?

    Har också endel rostbubblor här och var som jag tänker fixa. Är det vettigast att slipa ner plåtrent där, spackla upp, grundmåla och sen lacka eller hur ska man göra? Har ni några bra tips på lämplig grundfärg, lämpligt spackel? Slutligen, var köper man lämpligast lite coelinblå?

    #95391

    emul
    Moderator

    Jaha, då tar vi lite mer detaljerade frågor..

    Jag tänker som såhär – jag måste få bort ALLT som inte är plåtfärgat, inkl de små svarta fläckarna. Rätt?

    Sen grundfärg (ytan är jämn) och sen mer grundfärg, sen vattenslipa med typ 400papper eller nåt sånt, och sen lacka. Rätt?

    Om det hade varit mera ojämnt hade jag fått spackla med finspackel, vattenslipat och sen gått till grundfärgspunkten efter det istället.

    En sak jag funderar över är såntdär zinkspray, är det vettigt att åka och skaffa sig en burk sånt också, och spraya på innan grundfärg och ev spackel?

    #95392

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag är verkligen inte nån auktoritet på detta men ett par synpunkter kan jag bidra med. Är det bara ytrost typ stenskott så kan man nöja sig med att skrapa, men vill man vara noggrannare så bör man använda till exempel en punktbläster. Det är viktigt att få bort alla rostporer. Man kan också för att vara säker använda någon form av kemisk rostborttagare. Jag brukar alltid använda zinkspray närmast plåten, gärna två lager. Tänk på att zinksprayen inte ska få vara ytterst för länge då den kan binda fukt, spraya över med primer eller lack helst samma dag.

    Det har nyligen varit ett par trådar angående rostborttagning med syra och en annan medelst lut och batteriladdare, bara att söka om du inte sett dem.

    Lycka till!

    #95393

    emul
    Moderator

    Läser i stort sett allt här, tråden om lut har jag läst och tagit till mig =)

    Får nog ta och åka och skaffa mig en lite punktbläster imorgon då, det ser inte ut som om alla små porer är borta.

    Kemisk rostborttagare = zinkspray eller?

    Usch vad jag har att lära mig =) Tar en extra sökning igen, har letat men ej funnit…

    #95394

    kaparn
    Deltagare

    om du lagar stenskott eller blåsor så skrapa först och beta med syra som du sen sköljer bort ordentligt eller punktblästra, sen så ska du inte ha grund under spacklet utan spackel först direkt på den rena plåten och grund ovanpå annars så kryper det fukt under spacklet och så blir det snart en ny rostblåsa.

    #95395

    gammsaaben
    Deltagare

    Kemisk rostborttagare finns på macken, finns lite olika. Tror nån heter ”Rostätaren” och om jag minns rätt har Turtle en som heter ”Rust Remover”. Nu var det ett tag sedan jag använde något liknande, men jag tror det var så att den omvandlar rosten (=järnoxid) till en annan typ av järnoxid som inte oxiderar (=rostar) vidare. Aja, det du behöver veta står på förpackningen.

    Kaparn, om man inte har zinkgrunden direkt mot metallen så gör den väl ingen verkan? Eller ska man inte använda zinkspray om man spacklar?

    #95396

    stefan
    Deltagare

    det finns lika många uppslag i det här ämnet som det finns rostlagare. Grundregeln är att spacklet ska helst sitta mot ren metall för att sitta säkert, men det är samma här, är inte all rost borta och minsta antydan till fukt så gror det på sikt. Målar man plåten för rostskyddets skull så finns alltid risken att spacklet inte fäster så bra men den risken är försumbar på en bruksbil man bättrar lite på…………
    Lägger man en hellack på en bil som man ämnar bevara så lägger man oftast en syraetsande grundfärg i botten och sen använder man av färgtillverkaren avsett spackel och bygger vidare.
    jag skulle personligen blästra det jag kan och sen grunda , spackla osv. Den lilla risken att det släpper eller liknande är som sagt försumbar. Kemisk rostborttagare är inget att hålla på med, bara krångligt och slabbigt att hålla på med och sen försöka spola bort sen dessutom med vatten som gör att det blir brunt………….Du får iallafall inte bort rosten till 100% hur du än gör.

    #95397

    gammsaaben
    Deltagare

    ”Kemisk rostborttagare är inget att hålla på med, bara krångligt och slabbigt att hålla på med och sen försöka spola bort sen dessutom med vatten som gör att det blir brunt…”

    Den typ jag använde blir en till en svart, matt yta som som ska vara kvar. Inget slabbande med vatten, bara att måla direkt med zinkfärg. Rostade inte på två år efteråt, sen sålde jag den bilen.

    #95398

    kaparn
    Deltagare

    Zinkgrund är bullshit det rostar lika bra ändå. Det har inte funnits någon bra rosthämmande grundfärg sen blymönja blev förbjudet.(Om man bortser från tvåkomponents epoxigrund) men den stoppar rosten för att den är tät.
    Rostätare och annat tjafs är olika typer av syra som man tar mer betalt för.
    Bra att veta är att spackel utsöndrar syra när det härdar så man ska inte ha för bråttom att täta ytan med grund innan spacklet härdat ut ordentligt.
    Grundfärg ovanpå måste man ha annars så syns lagningen genom lacken (färgen täcker inte).

    #95399

    anonymous
    Deltagare

    Zinkgrund är bullshit det rostar lika bra ändå. Det har inte funnits någon bra rosthämmande grundfärg sen blymönja blev förbjudet.(Om man bortser från tvåkomponents epoxigrund) men den stoppar rosten för att den är tät.
    Rostätare och annat tjafs är olika typer av syra som man tar mer betalt för.
    Bra att veta är att spackel utsöndrar syra när det härdar så man ska inte ha för bråttom att täta ytan med grund innan spacklet härdat ut ordentligt.
    Grundfärg ovanpå måste man ha annars så syns lagningen genom lacken (färgen täcker inte).

    Jag håller med kaparn till fullo. Kemisk dravel är ungefär lika effektivt som kylarcement, duralube, slick50 och allt annat hokus-pokus-mirakel-kräm. Blästra är det som gäller. Du får slipa ihjäl dig om du ska komma ned i porerna som rosten bildar.

    #95400

    emul
    Moderator

    Nu blev det som såhär; jag blästrade bort allt synligt, krämade på lite zink för sakens skull, sen ett par lager grundfärg, och sen ett par lager vacker coelinblå. Däremellan lite slip med det finaste pappret jag hittade (som jag hade kunnat tänka mig att torka mig med i stj**ten med). Ser bra ut, och imorgon ska det putsas så får vi se om det ser lika bra ut som jag hoppas!

    Sen hoppas jag också att det inte börjar rosta igen såklart..

    Tack för hjälpen!

    För övrigt var jag på en ladurunda idag, blev allt lite upphetsad. Ingen i södra Halland som har en massa plats över? Hittade en kortnos 95, en v4 95, 4 kortnos 96, två v4or, 3 trabanter och två små sportbilar som nog hette nsf. I SAMMA HUSKLUNGA!!!!!!!! Fan att man inte har massa pengar och gott om plats… En lada kom jag inte in i (massa hänglås) men där står ett par taunus, ett par 99 osv. Ska ta mig in nån annan gång, får ta reda på vem som äger skiten. På tredje stället stod ett tjugotal amerikanare.. Några till salu, så är nån sugen på sånt så hör av er så kan jag nog förmedla lite kontakt. Husen med saabar är dock mina, när jag lyckats plocka på mig vad jag vill ha kan ni får resten =P Tyvärr hörde jag ett rykte om att gubben inte alls är intresserad av att sälja dem.. =(

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng