Rostskadad dragkroksinfästning

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Rostskadad dragkroksinfästning

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-11-02 21:44.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #419821
    Profilbild på per s
    per s
    Deltagare

    Var och besiktade min -07a häromdagen och dragkroksinfästningen imponerade väl inte direkt på besiktningsmannen…
    Har nu två alternativ.
    Antingen måste jag demontera draget och göra en registreringsbesiktning eller så får jag byta balken i stötfångaren där bakre infästningen på draget sitter. Är just nu inne på det senare alternativet men en sån balk verkar vara svår att hitta som reservdel.
    Är det någon som kan ge tips på var man hittar en sån ?
    Med vänlig hälsning
    Per

    #419864
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    Familjens andrabil, en Audi A4 -97 ska få bli dragbil snart så en komplett krok med balk inhandlades igår från skroten. Bilen har ”den där EU-grejen”, ett s.k. helfordonsgodkännande, vilket ska om jag fattat saken rätt betyda att dragkrokar inte skrivs in i registret och att man får montera/demontera själv så mycket man bara orkar, så länge man följer monteringsanvisningen.

    Det visade sig att draget jag köpte hade otäckt mycket dold rost och dessutom var den löstagbara kroken ordentligt fastkärvad. Man får tydligen INTE göra rostlagningar på själva draget, däremot får man ju svetsa så mycket man vill i själva bilen omkring draget… Både draget och bilen har ju diverse godkännanden så det där är lite dubbelmoral tycker jag. Att sedan kvaliteten på dyra kvalitetsdrag som Brink/Thule är så dålig att draget hinner bli trafikfarligt innan bilen självkomposterat sig är mycket oroande. Mycket av draget sitter så illa till att bilprovningen inte har en chans att bedöma skicket.

    Per S, jag antar din bil är helfordonsgodkänd och det billigaste och klokaste då borde vara att skruva loss hela eländet, alternativt kapa bort själva kroken, och få bilen godkänd utan drag på återbesöket. Elkontakten har det enligt andra tvistats om en del, men den är ju händig att ha t.ex. för en extra bakljusramp med regskylt i fall man lastar något stort som skymmer bilens egna lyktor. Enligt flera personer ska en dragkrok även anses som icke existerande om man svetsar en stor mutter ovanpå kulan så släp inte kan hakas på. Det går då fortfarande att haka på cykelhållare.

    #419867
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    Jag skulle ha svetsat balken. Det är oftare man saknar en bil med krok än en utan…

    #419870
    Profilbild på per s
    per s
    Deltagare

    Hej,
    Och tack för era svar.
    Pratade med besiktningskillen och han berättade då om de lättnader som gjorts vad gäller montering av dragkrok. Ska man däremot demontera kroken måste man göra en registreringsbesiktning då bilens reg.papper måste ändras när draget tagits bort.
    Vet inte vad en reg.besiktning kostar men jag misstänker att den inte är helt billig så det var därför jag var inne på att fixa en ny balk och då ha möjligheten att fortsätta dra släp. Balken är i aluminium och mina svetskunskaper är begränsade där men det går förstås att leja om jag inte hittar en ny i bättre skick.
    Med vänlig hälsning
    Per

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.