Rotationsriktning saab og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Rotationsriktning saab og900

Detta ämne innehåller 18 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-12 07:53.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare

kortnos
    Deltagare

Dom flesta bilmärkerna och motorerna i motorvärlden har väl en typ av rotationsriktning, vilken är det är det? medsols eller motsols? och i det sammanhanget, Saab og900 motor och låda vilken rotationsrikting har den?

Eftersom allt sitter bak och fram på en saab og900 börja jag fundera om motorn ev går baklänges jämfört med andra bilmärken :sick:

eller är rotationsriktningen på en og900 som resten av bilinsdustrin.

Anledningen att jag undrar är för om man sätter på en motor från annat märke på en saab 900 låda är det bra och vet om det går så det inte faller på olika rotationsriktningar

saabaero
    Deltagare

Medsols i färdriktningen på og900

kortnos
    Deltagare
    SaabAero wrote:

Hur menar du i färdriktning?

Så det betyder att om jag skruvar av motorn från en og900 och tar ett verktyg för dra runt motorn så är det medsol som den ska snurra åt?

stefan
    Deltagare

99% av alla motorer snurrar medsols oavsett fabrikat men det finns nå obskyra bilar där det är tvärtom, nån liten fransos tror jag bla

eirik
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    SaabAero wrote:

Med ”i färdriktningen” menas att om du sittar i bilen og tittar fram på motoren, roterar motorn medsols 😉 (Eller sagt på et annat sätt: Om du står foran bilen och tittar mot svänghjulet, vil det svänga motsols)

stefan
    Deltagare

fast pratar man motorer så är det nog med motorn lös man diskuterar……..hur ska man annars förklara det i en bil med tvärställd motor?

eirik
    Deltagare

Godt poeng! 🙂 Förlåt om jag forklarade fel. Men hva er da motorens färdriktning, om den inte sammenfallar med bilens färdriktning? :crazy:

kortnos
    Deltagare
    Eirik99T wrote:
    Kortnos wrote:
    SaabAero wrote:

Med ”i färdriktningen” menas att om du sittar i bilen og tittar fram på motoren, roterar motorn medsols 😉 (Eller sagt på et annat sätt: Om du står foran bilen och tittar mot svänghjulet, vil det svänga motsols)

Hmm i min värld så snackar jag nog helst hur motorn snurrar när man plockar ur den ur bilen, annars blir jag helt sjövild. Det beror ju helt var man står o tittar på motorn annars.

Men som jag fattar det. Om motorn snurrar medsol om man tittar på den från förarplatsen då blir det motsols om man står framför bilen, vilket helt sonica gör att om du plockar ur motorn ur bilen ställer upp den på din bänk och ska dra runt den då är det motsols som gäller! Eller? och då är frågan är saab 900 udda motor då Stefan sa att 99 procent av alla bilar snurrar medsols och saab 900 verkar snurra motsols på det jag kan utläsa av svaren!

Jag är om inte annat så är jag mer förvirrad nu!

saabaero
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    vilket helt sonica gör att om du plockar ur motorn ur bilen ställer upp den på din bänk och ska dra runt den då är det motsols som gäller! Eller?

Det beror ju helt på vilken sida av motorn du står :doh:

http://www.geting.se/image.php/153704-tider.jpg/full

kortnos
    Deltagare

Men om man talar om rotationsriktning på motorn så är det väl när man står och tittar på kopplingen och kransen närmast sig och generatorn och fronten på motorn längst ifrån sig.

Går alltså en saab motor i motsol??? På ”saabAeros” bild så der det ut som det!

Isåfall förstår jag inte hur man kan stoppa saab motorer i andra bilar då det är mer normalt med medsols riktning.

Enkel fråga som kräver enkelt svar är saab motorn en medsols motor eller motsols, krångla inte till det med att säga i bilens färdriktning eller nått annat lustigt, det måste väl finns ”riktlinjer” vad man anser är rätt håll att se motorn oavsett hur den är insatt i bilen.

stefan
    Deltagare

nä man utgår nästan alltid från remskivan sett om man säger rotationsriktningen, skit i bilen den sitter och tänk motorn lös

zico
    Deltagare

hmm, dock sitter ju motorn på fel håll om man jämför med andra bilar väll?
    och räknar man från remskivan eller kopplingen?
    hmm…

kortnos
    Deltagare

Så svaret om og900 motorns rotationriktning är?…

stefan
    Deltagare

ja men snälla……..skit i vad motorn sitter i för bil utan tänk ALLTID som att den hänger i ett snöre i taket. Remskivan snurrar då medsols, punkt

kortnos
    Deltagare
    Stefan wrote:
    ja men snälla……..skit i vad motorn sitter i för bil utan tänk ALLTID som att den hänger i ett snöre i taket. Remskivan snurrar då medsols, punkt

Syftar du på nått jag säger? för jag har inte pratat om vilken bil motorn sitter i jag har hela tiden syftat på en motor som är utagen ur bilen… allt jag vill veta är motorns roationsriktning, sen att andra pratar om bilens färdriktning och sånt

Är det remskivans rotations håll man tittar på för fastställa motorns rotationriktning? Jag trodde man gjorde det genom svänghjulet. För Svänghjulet borde då gå åt motsatta håll eftersom den är på andra sidan motorn.

Så i min värld när remskivan går åt medsols det borde göra att svänghjulet går åt motsols..eller?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng