Ryckig 900s -90
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2005-11-29 20:46 av svard.
-
FörfattareInlägg
-
Går i köptankar och har just provkört en 900s -90. Vid fullgas från 2500 varv till 3000 ungefär, så ryckte den enormt. Växlade jag ner så att varvtalet blev högre gick den fint. Är det ngn som har en idé om vad det kan bero på?
Hur är det med bensinförbrukningen på 900s kontra 900 av äldre modell?Angående bränsleförbrukningen vill jag påstå att ltt:n drar en del mer än en fulltrycksturbo (16-ventilers) efter några fulltankningar på “nya” bilen. Har dock inte hunnit kolla i vilket skick luftfiltret, tändningen och annat är. Senaste tankningen gick på precis 8L/100 km (främst landsvägskörning), blandad körning ca. 1-2 liter mer. Sen så spelar utväxlingen på lådan säkert en hel del. S-turbon går på lite högre varvtal än fulltryckaren som tar lätt en halv liter mindre/100km iaf på landsvägen.
När jag körde ner -79:ans turbon från Piteå gick den på 7,3 liter/100km. Tycker det var rätt braTotalt sett har jag fått bästa bränsle-ekonomi med en T16 fulltrycksturbo, bättre än förgasar och insprutningsversionerna.
Mellan 2500 till 3500 rpm laddar turbon som mest. Om du med rycker enormt menar att du omväxlande slår näsan i ratten och bakhuvudet nackstödet kan det vara så att tryckvakten stänger av bränslepumpen för att den tycker att laddtrycket är för högt. Det kan vara idé att koppla in en laddtrycksmätare för att se hur laddtrycket uppför sig. Tryckvakten klipper vid 0,6 bar och en ltt ska väl inte ladda mer än ca 0,45 bar.
Jag kör min 900s-90 på ca 1 liter/mil men den laddar 0,75 bar…
/Adam
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.