Saab 1966

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 1966

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    marcus berger
    Deltagare

1976 ställdes denna Saab in i ett garagage då nyare införskaffades. Då ägaren gått bort och nyckeln till garaget kom bort så har ingen sett bilen på drygt 40-år då låset klipptes bort i sommar och bilen fick dras ut med en traktor. Motorn konserverades när den ställdes in, men nått misstag har nog gjorts då motorn är stum. Nyckeln till bilen saknas och bilen har trillat ur registret. Drog in bilen i mitt garage ikväll och nu börjar det roligaste…. Tror det är den finaste tvåtaktare jag ägt? (Har haft över 30 nu..) kanske blir en liten trådig denna??

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Sådärja, på’t igen!?????

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

marcus berger
    Deltagare

Ja nu står den iaf torrt och varmt igen. Börjar nog att försöka att slå lös den fastrostade? Motorn

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Nu har motorn äntligen ”lossnat” värme och krypolja ett vedträ och en slägga löste problemet.. måste väll antagligen ut med motorn ändå då det är risk för att kolvringarna har satt sig, eller vad tror ni?

Bilagor:
    nisset16
    Deltagare

Fin bil, fint med -66 och treförgasare !
    Mvh Nils

marcus berger
    Deltagare

Demontering av låscylindern då nyckeln saknas till denna bilen. Någon som har monterat en låscylinder? Har försökt att läsa mig till det idag men lite trött i hjärnan så jag förstod inte riktigt? Gäller ju att spåret bakom cylindern hamnar rätt…

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Om du hade kunnat demontera på vanligt vis hade bottenkontakten stått mellan garageläge och tändningsläge. Ställ den så så hamnar det automatiskt rätt eftersom nyckeln ska stå vid (första?) A:et i ASSA. Det kan hända att du får dra ut kolven ett par gånger innan det hamnar rätt men det märker du på att kolven inte går hela vägen in och låser.
    Lycka till!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

marcus berger
    Deltagare

Tack för svar. Försöker ikväll?

marcus berger
    Deltagare

Tackar Janne för all hjälp. Nu funkar tändningslåset och allt elektriskt förutom signalhornet hoppade igång utan att göra något. T.o.m tankmätaren samt den trevliga stereo8-an gick igång…

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    marcus berger
    Deltagare

Tömde tanken på gammal soppa ikväll bytte ut några gamla bränsleslangar (sitter flera när man har 3 förgasare?) Gav hon några supar men nu ”går” hon för egen maskin… trodde väll aldrig att bränslepumpen som går på vakuum skulle fungera utan rengöring…. Det verkar som det går för ”lätt” med det här objektet då både bromsar och koppling ”fungerar” kopplingen tar långt ner och bromsarna bak verkar ta dåligt. Ska riva bort trummorna runt om och kolla så får vi se sen hur mycket jag gör?

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Kom en annan bil imellan men idag drog jag igång med 66:an igen. Skinande fint blev det efter några timmar med polermaskinen.?

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Någon som vet vart man kan köpa ett orginal avgasrör till 2-taktarten? Saabklubben verkar inte ha och en Peja veteranshop skickar inte.

Mikael Isaksson
    Deltagare

Jag har original avgasrör både nytt och beg, men?
    Det är det här med att skicka?
    Bor i Kristianstad
    /M

marcus berger
    Deltagare

Hej. Ja det kan nog bli lite krångligt? Får försöka leta något närmare.

uffeh
    Deltagare

Dessa har, https://www.streetperformance.se/product/avgassystem-saab-2-takt
    För mig krävdes dock lite större munstycken på förgasare.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng