Saab 1966

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 1966

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #489048
    marcus berger
    Deltagare

    1976 ställdes denna Saab in i ett garagage då nyare införskaffades. Då ägaren gått bort och nyckeln till garaget kom bort så har ingen sett bilen på drygt 40-år då låset klipptes bort i sommar och bilen fick dras ut med en traktor. Motorn konserverades när den ställdes in, men nått misstag har nog gjorts då motorn är stum. Nyckeln till bilen saknas och bilen har trillat ur registret. Drog in bilen i mitt garage ikväll och nu börjar det roligaste…. Tror det är den finaste tvåtaktare jag ägt? (Har haft över 30 nu..) kanske blir en liten trådig denna??

    Bilagor:
    #489050
    Janne Hagnell
    Moderator

    Sådärja, på’t igen!💪🏻👍🏻😍

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #489069
    marcus berger
    Deltagare

    Ja nu står den iaf torrt och varmt igen. Börjar nog att försöka att slå lös den fastrostade? Motorn

    Bilagor:
    #489081
    marcus berger
    Deltagare

    Nu har motorn äntligen ”lossnat” värme och krypolja ett vedträ och en slägga löste problemet.. måste väll antagligen ut med motorn ändå då det är risk för att kolvringarna har satt sig, eller vad tror ni?

    Bilagor:
    #489100
    nisset16
    Deltagare

    Fin bil, fint med -66 och treförgasare !
    Mvh Nils

    #489135
    marcus berger
    Deltagare

    Demontering av låscylindern då nyckeln saknas till denna bilen. Någon som har monterat en låscylinder? Har försökt att läsa mig till det idag men lite trött i hjärnan så jag förstod inte riktigt? Gäller ju att spåret bakom cylindern hamnar rätt…

    Bilagor:
    #489187
    Janne Hagnell
    Moderator

    Om du hade kunnat demontera på vanligt vis hade bottenkontakten stått mellan garageläge och tändningsläge. Ställ den så så hamnar det automatiskt rätt eftersom nyckeln ska stå vid (första?) A:et i ASSA. Det kan hända att du får dra ut kolven ett par gånger innan det hamnar rätt men det märker du på att kolven inte går hela vägen in och låser.
    Lycka till!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #489188
    marcus berger
    Deltagare

    Tack för svar. Försöker ikväll👍

    #489215
    marcus berger
    Deltagare

    Tackar Janne för all hjälp. Nu funkar tändningslåset och allt elektriskt förutom signalhornet hoppade igång utan att göra något. T.o.m tankmätaren samt den trevliga stereo8-an gick igång…

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #489294
    marcus berger
    Deltagare

    Tömde tanken på gammal soppa ikväll bytte ut några gamla bränsleslangar (sitter flera när man har 3 förgasare😀) Gav hon några supar men nu ”går” hon för egen maskin… trodde väll aldrig att bränslepumpen som går på vakuum skulle fungera utan rengöring…. Det verkar som det går för ”lätt” med det här objektet då både bromsar och koppling ”fungerar” kopplingen tar långt ner och bromsarna bak verkar ta dåligt. Ska riva bort trummorna runt om och kolla så får vi se sen hur mycket jag gör?

    Bilagor:
    #489711
    marcus berger
    Deltagare

    Kom en annan bil imellan men idag drog jag igång med 66:an igen. Skinande fint blev det efter några timmar med polermaskinen.😀

    Bilagor:
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.