Saab 260-3 Saabo

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 260-3 Saabo

  • Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-19 18:01 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6158
    phermansson
    Deltagare

    Min gamla projekttråd finns här: http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=71922.

    Vagnen har nu stått i ladugården hela vintern, helt orörd. Igår fick den komma ut, det var dags att åka till Bilprovningen för första gången sedan regbesiktningen 2008. Spännande!
    Resultatet var väl ok. Bromsarna tog dåligt men jämnt, får spänna upp dragstången lite. Fick även anmärkning på fel färg på bakljus, det röda på glasen har bleknat. Detta ska jag till att börja med lösa med röda ledlampor, eller så monterar jag de reservglas jag har liggande.

    #43930
    markus a
    Deltagare

    Man brukar ju inte spänna dragstången, utan justera ställskruvarna ute vid hjulen, men du kanske har byggt om nåt, så fabriksinställningen ändrades?

    /M

    #43933
    phermansson
    Deltagare

    Menar inte den egentliga dragstången 🙂 Tänker på den stång som sitter mellan staget som kommer ned från dragstången och går bak till där bromsvajrarna sitter. Där kan man justera hur mycket det drar i bromsarnas hävarmar när dragstången trycks ihop. Blir bäst att justera där, bromsarna tog jämt och fint annars.

    #43939
    janne2takt
    Deltagare

    Man skall ALLTID släppa på staget mellan påskut och vajer först.
    Och sedan spänna upp trummorna och sedan spänna upp staget igen mellan påskuten och vajer. :wrench :wrench
    Lycka till

    #43958
    phermansson
    Deltagare

    Just det…eg precis som man gör på en bil. Fast här funderar jag på om det inte bara är de nya vajrarna som töjt sig? De var nya för fyra år sedan och har väl åkt med ett par trehundra mil.

    #44527
    phermansson
    Deltagare

    Tröttnade på det fula stödhjulet…

    Klart mer originallikt, om än inte lika praktiskt 🙂 Får ordna nått snyggt att sätta längst upp på pinnen bara.

    #45753
    phermansson
    Deltagare

    Saabon har nu varit hos Bilprovningen, och givetvis hittade de ett par fel. Ett glappande bromsljus och dålig rörelsereserv på bromsen.
    Baklamporna ska ersättas med hembyggt led-baserat, men har inte fått hem delarna än och tiden går… Får bli ett par universalljus från Jula så länge. Insatserna i originallamporna är så rostiga att de aldrig går att få rätt på.
    Till bromsen behövs nya vajerlås för att kunna låsa vajrarna ordentligt. Hittade dock inget bra som kan hålla för att spärra en vajer och inte lossa när besiktningsgubben går loss med björnen. Men kom på en bra idé… Man sågar loss kabelfästet från ett par batteriklämmor, de som har två bultar för att fästa kabeln. Sen vänder man på den lösa bygeln så kommer de att hålla vajrarna kanonbra. Fär hoppas det blir bra.

    #45765
    saab-bo
    Deltagare

    Vajerlås hittar du på närmsta Järnaffär!

    Där fick då jag tag på både plastbelagd vajer, och lås, till min Saabo!

    / Bosse

    #45855
    phermansson
    Deltagare

    Jo men jag fick inte vanliga vajerlås att hålla i längden. Men det blev bra så här, i praktiken blir det ju ett rejält vajerlås med två metallbitar som kläms ihop av två bultar. Bromsen höll också för prövningen hos Bilprovningen på förmiddagen idag, så nu är den godkänd. Den tog lite svagt, troligen för att bromsbanden är gamla och hårda. Men det uppvägdes kanske av handbromsen på dragbilen som de också testade igen. Kul när bilen hoppar av rullarna, det är inte alltid man ser det 🙂
    Även bakljusen på Saabon blev godkända idag. Inte så konstigt då det är nya grejer, ser för dj-igt ut men vad gör man inte…

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.