Saab 9-3 Årsmodell 2003 Sport Edition

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Saab 9-3 Årsmodell 2003 Sport Edition

• Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2024-01-31 16:25 av Anonym.
  • Författare

Ok… jag testar igen… tredje gången kanske det funkar… Dom andra två försöken renderar mest i att ” ett kritiskt fel har uppstått på webplatsen”

Men åter till ämnet.. Sport Edition, vet nu att dessa kom med kjolar, Halvskinn, Kolfiber på panelen, läder på dörrsidor.

Min 03a har dock inget präglat i ryggstöden. Kanske för att det är en sen Sport E? Kanske var de så petiga att jubileumet var lite förbi efter nyåret?

Oavsett, detta är en underbar Saab, går som en dröm och på landsvägen är den riktigt billig i drift.

Men all information är välkommen, funderar bla på om fjädring och chassie skiljer sig ifrån en vanlig 150hk 2.0T SE..

Ha en härlig dag..

Stefan

januari 30, 2024 kl. 06:15 #513381

Hej. Tråkigt när forumet krånglar. Verkar krascha när Regin svarade och det var trist eftersom Regin är kunnig inom omtalade. Logga fanns troligen inte på någon av bilarna , miss från min sida. Jag tror att det var för att uppmärksamma 25 år av turbo år 2002. Mvh Bengt

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          januari 30, 2024 kl. 16:15 #513410

Tack Bengt, Då förstår jag lite mer. Trodde först Regin var webmaster. Sett fler trådar som upphör efter hans inlägg. Tror han råkat ut för något knasigt virus, hoppas verkligen att detta löser sig. Inget kul när en medlem som vill dela med sig inte kan göra detta.

Rörande min Saab så anser jag nu att jag gjorde ett fynd i höstas. Inköptes för 14.900kr och slog igår över till 17.000 mil på mätaren. Jag har fixat pixelfel och en fönsterhiss, har några klarlackssläpp som jag får kika på men i övrigt en solid och riktigt trevlig bil.

Ha en härlig dag

Stefan

januari 30, 2024 kl. 19:22 #513413

Det låter som ett fynd. Grattis. Förhoppningsvis fungerar tekniken snart som det ska igen så att Regin kan berätta mer om Sport Edition för dig och mig och alla andra nyfikna. Vi ser fram emot det Regin. Mvh Bengt

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
              Anonym
              januari 30, 2024 kl. 20:15 #513414

Tack Bengt, Då förstår jag lite mer. Trodde först Regin var webmaster. Sett fler trådar som upphör efter hans inlägg. Tror han råkat ut för något knasigt virus, hoppas verkligen att detta löser sig. Inget kul när en medlem som vill dela med sig inte kan göra detta.

Rörande min Saab så anser jag nu att jag gjorde ett fynd i höstas. Inköptes för 14.900kr och slog igår över till 17.000 mil på mätaren. Jag har fixat pixelfel och en fönsterhiss, har några klarlackssläpp som jag får kika på men i övrigt en solid och riktigt trevlig bil.

Ha en härlig dag

Stefan

Jag har inget virus här, allt annat fungerar precis som vanligt –

det är bara här detta händer, och nu händer det väl en gång till ??

Anonym
                januari 30, 2024 kl. 20:16 #513415

Ha en härlig dag

Stefan

Jag har inget virus här, allt annat fungerar precis som vanligt –

det är bara här detta händer, och nu händer det väl en gång till ??

Nej bara för det då 😅😂😂

Anonym
                  januari 30, 2024 kl. 20:26 #513416

Hej. Tråkigt när forumet krånglar. Verkar krascha när Regin svarade och det var trist eftersom Regin är kunnig inom omtalade. Logga fanns troligen inte på någon av bilarna , miss från min sida. Jag tror att det var för att uppmärksamma 25 år av turbo år 2002. Mvh Bengt

Jodå det skall finnas en ”Turbo” logga i ryggstödet på ”Sport Edition” stolarna

Får se om detta även fungerar nu med bildinlägg, gör det –

så skriver jag i morgon…

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
                    januari 31, 2024 kl. 00:41 #513421

Jag får ta mig en noga titt imorgon… kanske jag inte lagt märke till den… Men i regbevis står det Sport E och kjolar och läder i dörrar samt kolfiberpanel finns där… Oavsett så är det riktigt kul att vara här..

Detta är min fjärde Saab… första var en grön, väldigt grön, Jadegrön Saab 99L årsmodell 1978 som jag köpte av samma man som skrev på mitt anställningsbevis på Saab år 1985.. Kan även avslöja att hans dotter då var min flickvän.

Eftersom jag blev anställd sent på våren så fick jag erbjudandet att jobba över semestern, vilket jag antog. Så fick jag då vara med om att bygga dörrar till Saab 9000. Sommaren 85 handlade mycket om att förbereda produktionslinan. Som ni  säkert vet var ju första årsmodellen i det närmaste handbyggd medans 1985 så startade produktionen på allvar..

Den sommaren var riktigt kul, och man var lite stolt över att få vara med när dörrlinan provmonterades och justerades in för serieproduktion som startade efter semestern. Jag var sedan kvar på dörrlinan fram tills 1987… så om någon undrar om 9000 dörrar så kanske jag kommer ihåg litegrann… =)

Stefan

Anonym
                      januari 31, 2024 kl. 16:25 #513425

Oki, då testar jag igen….

En OG 9-3 i ”Sport Edition” är som innan beskrivit, att vara en modell Saab tog fram 2002, detta just för att fira de 25 år sedan Saab 99 Turbo ”debuterade”.

Att din är en ’03 har jag sett ett par gångar innan, även förbryllat mig lite över det, men vore inte första gången Saab själv ”ändra lite” här och där.

Om den inte har loggan på ryggstödet, vore det ändå lite ”udda” att lägga så mkt jobb på en inredning som knappt finns i andra OG 9-3..??

Dom flesta vet säkert om att de sista OG 9-3 d v s 2003 blev producerade i Nystad/Finland och då som denna ”polar Edition” en ganska snållt/basic  utrustad modell.

Kanske är din bland dom allra sista OG 9-3 tillverkade i sverige 2002 och kanske ”tippade” då över som en ’03 ??

.

I sedvanlig Saab-stil, så kunde man även beställa en ”Sport Edition” så gott som man själv ville, iallafall med det ”options” saab erbjöd då.

Det betyder att modellen fanns som 5.drs -> Coupé -> Cabriolet

Motoralternativ var 3 st enligt: B205E (150Hk) -> B205L (185Hk) ->B205R (205Hk) Då även känd som motor från Aero modellen, dieselmotor har jag inte sett den med, men låter det ändå vara osagt.

En ”Sport Edition” var bra ”rustad” från fabrik med bl.a utöver Polar Edition: Farthållare, SID2, Inv. dörrhandtag i blank finish, Läderklädd ratt-knopp-damask, Textil/Läderklädsel inkl. dörrsidor med läder, lm-fälgar ”5-Spoke” med 205/50-16 däck, kolfiberpanel, Extriört sportpaket: sidopaneler och stötfångarförlängning, Dimljus fram, Sportavgasrör, SE-emblem.

Detta SE emblem har med utrustningspakettet att göra, men jag brukar ofta skoja om att står det just för ”Sport Edition” 😁👍

TCS var extra tillbehör, finns det i din bil så har du en ”TCS” knapp sidan om stol/sätesvärmen – för dom har du väl, om inte kan den högst sannolikt vara import…

Det finns annars en fin tråd från STCS om just hela mesta omkring OG 9-3, men nu ser jag också att, länken kommer upp som ”inte säker” –

kanske därför det hela brakade ner här då…😕❓

.

Spara det bästa till sist, för vi har själv en ”Sport-E” i fam här, i den sköna #257 Midnight-blue Pearl:

.

det var i slutet på 2015 jag hittade henne som ett ”vinterprojekt” jag ofte hade på den tiden –

finns en lagom projekttråd omkring den tösen, ifalls du kanske vill ha lite ”inspiration”:

#257# 2002 9-3 Sport E

.

.

Så, nu ber vi bara en stilla bön till det lyckas denna gången……🙄

.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.