Saab 9-3 cab 2001

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-3 cab 2001

• Författare

Hej

För första gången tänkte jag lägga upp en tråd om ett projekt jag skaffat mig. Det kommer inte att handla om något spektakulär monsterrenovering utan om lite fix och uppfräschning av en Saab 9-3 cabriolet 2001.

Bilen har ägts av min kusin sedan 2009. Hon bor sedan länge i norra Tyskland och hade en ng 900 5-d innan hon köpte denna. Som svenska boendes utomlands har hon alltid tyckt att det är kul att köra svenskt.

Nu hade den stått oanvänd i ett par år och då tänkte de att det nog är lättare att sälja en Saab i Sverige än i Tyskland så de satte i ett nytt batteri och körde sedan upp den till hennes dotter som bor utanför Borås.

Min kusin kontaktade mig och bad mig kika på bilen så jag körde dit med min og 900 cabriolet. Mitt omdöme var att bilen absolut bör räddas men att det är en del jobb med den. Jag erbjöd mig såklart att ta hand om den men att jag inte ville lägga för mycket pengar på inköpet då jag såg att bilen krävde en del investeringar.

Nåväl, det gick någon månad innan min kusin hörde av sig och meddelade att jag gärna fick ta hand om bilen för den erbjudna summan. Kul tänkte jag och hämtade bilen några dagar senare.

Vad har jag få gett mig in på? Jo, en algbeväxt ganska sunkig bil som inte direkt luktade hallon invändigt heller. Extremt grisigt motorrum var det också. Men den går fint och inga felkoder kommer upp, mer än att ”Service ist fällig” men det är ju mer en information.

Specifikationen är B205e med automatlåda. Svart skinn med manuella stolar och AS2 audiosystem. Plus är att den har en avtagbar dragkrok också, alltid bra att ha!

Planerna då? Jo, så klart börjar jag med en rejäl tvätt så att jag kan kika lite närmare på vad som behöver göras. Suffletten går inte att fälla, däcken är gamla dubbfria vinterdäck med stora torrsprickor (att de höll under resan från Tyskland är ett under!), handbromsen tar men är trög, emblemen är risiga och så vidare. Jag har hittat lite rost i bakre hjulhusen också men har inte varit under bilen och tittat ännu.

Sedan ska hon ju också bli svensk medborgare med allt vad det innebär med ursprungskontroll och besiktning x 2. Jag har aldrig importerat en bil tidigare så det ska bli spännande!

Mvh Johan i Mölnlycke

juli 25, 2025 kl. 14:44 #522662

Bild framifrån.

juli 25, 2025 kl. 14:46 #522663

Krånglar lite med bilderna, nytt försök.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
            juli 30, 2025 kl. 08:52 #522724

Hej Johan,

Lycka till med din cab. Vi har en likadan (nästan), samma motor, US-spec, årsmodell 2001.
            Jag ska försöka följa dina framsteg.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
              juli 30, 2025 kl. 22:30 #522742

Nu är det dags för städning. Låg 4 lådor med Första hjälpen i bagaget, kanske bra att ha. Här hittade jag också den löstagbara dragkroksdelen, ser nästan oanvänd ut. Själva delen som sitter fast i bilen behöver dock en omgång för att bli fin igen.

Skönt för den nya silvercabben att ha lite sällskap på garageuppfarten:-)

augusti 4, 2025 kl. 11:08 #522817

Ibland fokuserar man kanske på fel saker men att polera, vaxa och snygga till småsaker gör gott för välbefinnandet och det blir roligare att greja vidare med bilen.

Att ta bort de gamla skylthållarna, fula högtryckstvättade emblem (alla vet hur de blir då) och en urblekt dekal med devisen ”Göteborg, Sveriges framsida” som satt på bakluckan och sedan polera och vaxa är riktigt kul.

Skyltbelysningen och det höga bromsljuset tvättades med tvål och nagelborste och fick nya glödlampor och den urblekta skylthållaren från Autohaus Krüll ersattes med en ny från Saab Car Museum. Den tyska registreringsskylten får hänga med ett tag till, jag har inte påbörjat processen med Transportstyrelsen ännu.

augusti 5, 2025 kl. 07:00 #522834

En bild efter lite fix.

augusti 5, 2025 kl. 07:04 #522836

Tyvärr finns det en del rost i bakdelen. Värst är det i höger hjulhus där fjäderfästet behöver en ny sidoplåt. Nu blur det att ta fram svetsen, det var många år sedan sist så vi får se om takterna sitter i!

Jag tänkte ta ner avgassystemet och bensintanken och då passa på att byta någa bromsrör och sätta dit nya tankband också. Lika bra att göra det ordentligt.

augusti 5, 2025 kl. 14:59 #522849

Hej. Jag håller med dig. Fin bil tycker jag, så det är absolut värt att fixa rosten seriöst. Vi ser fram emot att läsa mer och se fler bilder. Mvh Bengt

oktober 6, 2025 kl. 22:11 #524003

Så var det dags att ta tag i bilen igen efter lite uppehåll, en köksrenovering kom emellan.

Nu har jag fått besked om att ursprungskontrollen är godkänd så då är det bara att gå vidare med reparationerna så att tid för  registreringsbesiktning kan bokas. Kvällens jobb blev att börja demontera den rostiga dragkroken och inredningen i bagaget så att jag kan börja rostlaga.

Någon som vet om dragkroksmodellen är unik för cabrioleten? Insåg att hela paketet bör bytas och jag vill gärna behålla draget. Någon som har en fräsch, helst avtagbar, får gärna höra av sig.

Kul när man får ett välfyllt paket från Skattkärr också, det ökar helt klart motivationen.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.