Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 9-5 2,0T, Tysken
- Detta ämne har 99 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2013-11-18 22:52 av .
- FörfattareInlägg
- 7 september, 2012 kl. 09:24 #47272
Janne Hagnell
ModeratorYes, we will boldely go where noone has dared before… :race
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”8 september, 2012 kl. 19:46 #47314saaboscar
DeltagareHaha Ingemar! Kul att du kommer att följa och ska få dig att ändra dig 😉 Idag blev det lire pyssel med SID:n då typ alla pixlar var döda så plockade isär den och såklart ryckte jag av fläktkabeln 🙁 Trodde aldrig att den skulle gå att laga men Karlssons klister fixade det 😀 Strök på lite kloster ocj strykte med strykjärn otaliga gångar och vips så var alla pixlar tillbaka. Kan bara rekomendera att görq strykjärnsmetoden men tålamod måste man ha 😉 Ser fram emot att se din 9-5 också Janne! 🙂
8 september, 2012 kl. 19:50 #47315saaboscar
DeltagareBara Acc-displayen kvar 🙂 Den är också helt obegriplig.
9 september, 2012 kl. 15:04 #45621saaboscar
DeltagareDå var det dax att stryka på Acc- displayens fläktkabel 🙂
9 september, 2012 kl. 17:08 #45608saaboscar
DeltagareEfter någon minuts strykning 🙂
9 september, 2012 kl. 17:19 #45638Christian Haugsöen
DeltagareÄr det så enkelt?? Bara fräsa på med strykjärnet?? Har nämligen lovat två personer med att försöka få ordning på deras!
9 september, 2012 kl. 18:18 #45614saaboscar
DeltagareJapp så enkelt är det men det dröjer länge med SID panelen, strök hur många gånger som helst men tillslut så kom alla tillbaka 🙂 ACC-panelen var betydligt mindre tidsödande att hålla på med 🙂 Plus att strykjärnet är för stort så den tar gärna i SID:ns högtalare så den smälter och gummiringen som sitter på den blir svår att få på och sitter inte kvar (Ljudet blir skorrande utan gummiringen)
11 september, 2012 kl. 16:29 #47420saaboscar
DeltagareNya fälgar införskaffade idag 🙂
11 september, 2012 kl. 17:59 #45698saaboscar
DeltagareProvmonterade, då två måste bytas ut…
11 september, 2012 kl. 18:50 #47433Janne Hagnell
ModeratorCoolt! Mitt nyförvärv har färre fungerande än trasiga pixlar, så jag hade tänkt fixa det med en metod som jag hittade på turboklubbens hemsida. I den trycker man längs med varje kabel i flatkabeln (det var väl den du menade när du skrev fläktkabel?) med ett smalt men trubbigt föremål, typ en kulspetspenna. Onekligen enklare men frågan är om det funkar lika bra.
Har hört om strykjärnsmetoden; har du en länk till den eller kan du beskriva den i detalj själv?96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”11 september, 2012 kl. 19:11 #47434saaboscar
DeltagareMenade såklart flatkabeln :bh Jag provade med penna på anslutningarna men det funkade inte alls + att man skrapar söder plastet ovanpå kablarna. Strykjärn är att rekomendera! Det är bara att ta och stryka med strykjärnet på kablarna under ca 5 minuter så anslutningarna blir riktigt varma men egentligen är stykjärnet för stort så den tar i högtalaren i SID:en och gör gummilisten svår att få på när kanten är smält.
Men kika på denna länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=89106
11 september, 2012 kl. 19:13 #47435saaboscar
DeltagareGlömde att säga att du ska lägga en list eller liknande ovanpå anslutningarna så att det blir tryck på dom så det inte blir att dom släpper efter ett tag 🙂
12 september, 2012 kl. 17:31 #45723saaboscar
DeltagareTvättade två av pärlorna idag 🙂 Märkte också en oljemoln när jag startade tysken idag, så måste uppdatera vevhusventilationen inom kort 🙄
13 september, 2012 kl. 16:21 #47517Janne Hagnell
ModeratorVet du hur pass uppdaterad den är i nuläget?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”13 september, 2012 kl. 16:31 #47518Janne Hagnell
Moderator@SaabOscar wrote:
Menade såklart flatkabeln :bh Jag provade med penna på anslutningarna men det funkade inte alls + att man skrapar söder plastet ovanpå kablarna. Strykjärn är att rekomendera! Det är bara att ta och stryka med strykjärnet på kablarna under ca 5 minuter så anslutningarna blir riktigt varma men egentligen är stykjärnet för stort så den tar i högtalaren i SID:en och gör gummilisten svår att få på när kanten är smält.
Men kika på denna länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=89106
Ja, den här länken som fanns i var ju perfekt:
http://www.streamline-it-solutions.co.uk/SaabSIDFix.html#images/SID/P1010474.JPG
Det blir till att följa den och skippa kulspetspennan!
Tack! :AP96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.