saab 9-5
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-12 16:59 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 10, 2014 kl. 09:57 #24326
hej.
ska köpa en saab 9-5 kombi
ägaren sa den drog lite mer olja än original.
finns det något man kan göra åt det
som inte kostar så mycket?
tänkte om det fanns någon slags tätning för det el så?tacksam för svar
mvh
augusti 10, 2014 kl. 12:41 #177667Vad är det för årsmodell? Om det är en äldre än -03, har vevhusventilationen uppgraderats?
Äldre modeller av 9-5 kan ha problem med sk. oil sludge, om oljan inte har byts som den ska. Detta motverkas med uppgraderad vevhusventilation.
I övrigt är 9-5 väldigt mycket bil för väldigt lite pengar. Ett utmärkt köp!
augusti 10, 2014 kl. 13:54 #177669@Sulo wrote:
Vad är det för årsmodell? Om det är en äldre än -03, har vevhusventilationen uppgraderats?
Äldre modeller av 9-5 kan ha problem med sk. oil sludge, om oljan inte har byts som den ska. Detta motverkas med uppgraderad vevhusventilation.
I övrigt är 9-5 väldigt mycket bil för väldigt lite pengar. Ett utmärkt köp!
Det är en 99 års modell
hur gör man en uppgradering på vevhusventilationen?
vad kostar det isf?
inga andra tips?
379 kr hittade jag ett uppgraderingskit för.
svårt att byta själv??han har bytt olja och oljefilter nyss
bilen i sig är i fint skicka. är en 2,3 turbo. gick bra i motor o låda.
augusti 10, 2014 kl. 20:18 #177691Att 9-5:or drar olja är inget ovanligt, det beror på att de har de moderna lågfriktionsmotorerna där kolvarna löper med mindre motstånd men vars baksida är att oljan lättare tar sig in i förbränningsrummen.
Det finns instruktioner hur man kan se att vevhusventilationen är uppgraderad till nivå sex (bästa), men jag hittar tyvärr inte den länken nu.96 V4 1975 ”Bollen”
värt att poängtera är att om servicarna är misskötta och motorn är sliten så räcker det såklart inte med att byta till bättre vevhusventilation. A och O från början är ju att den biten är skött och är den biten väldigt bra skött så fungerar de med den allra äldsta ventilationen också eftersom grundproblematiken inte är ventilationen utan förlängda serviceintervaller.
augusti 11, 2014 kl. 19:59 #177720…och är servicen skött på märkesverkstad är ventilationen sannolikt också uppgraderad.
96 V4 1975 ”Bollen”
augusti 12, 2014 kl. 08:48 #177735@Janne Hagnell wrote:
…och är servicen skött på märkesverkstad är ventilationen sannolikt också uppgraderad.
men om man som jag hör ”den drar ju ingen olja så varför byta vevhusventilation?” Så kan man ju fundera på om märkesverkstad alltid är att lita på. Har köpt fullservade bilar av vår på orten saabverkstad som inte har en enda åtgärdad punkt som rör garantiåtaganden. På en och samma bil smörjning av mellanaxel, lacksläpp dörrar, vevhusventilation, uppmätt och okejad kedja(sträckaren va ute i bott och kedjan hängde ner mellan dreven, det satt en gammal DI allt detta är sådant som garantierna skulle täckt även den förlängda motorgarantin. Knappt 20k mil hade bilen gått och serviceboken va fullskriven å fin men detta säger inte allt. Det finns oseriösa verkstäder som tom är märkesknutna.
Hoppas ingen tar illa upp men när det gäller denna verkstaden så är det så iallafall…det finns fler ”klåpar” historier som gjort mig upprörd oxå så det är inte bara denna bilen det gäller. Det är nog bra att få en uppfattning om hur verkstaden som skött bilen är… man kan ju fråga saabfolk som kan tänkas vara kunder.augusti 12, 2014 kl. 09:15 #176471Trist att man ska behöva ifågasätta självklarheter, ja. På Bamsan var det tvärtom, ej märkesverkstad (längre) som hade bytt och inte var det på inrådan av kunden.
För många år sedan råkade jag ut för en märkesverkstad till ett annat märke som vid en service sa att bakbromsarna var helslut. Bestämde mig för att fixa det själv, tog loss trummorna och – allt såg okej ut! 😯 Tror att de räknade med att kunden inte kan kolla i trummorna och tog en rövare för att få mer jobb. Dit åker jag INTE igen! 😡96 V4 1975 ”Bollen”
Har 2,3an börjat dra olja så tvivlar jag att uppdaterad vevhusvent löser problemet. Kolvar, ventiler och turbon är ju vanliga problem på en sliten 2.3 som gått med för lite/dålig olja länge. Turbohaveri är ju närmast standard på dessa om dom inte skötts mkt bra med olja. Behöver inte vara några problem med bilen, med rätt service och underhåll så kan den gå långt, men det kan lika gärna krävas större åtgärd när som helst. Ämnet är nog det mest diskuterade på STCS forum med mängder av trådar som handlar om oljeförbrukning mm, så nog är detta ett standarproblem. Saab måste ångra den dag man bestämde sig för att mickla med kolvarnas tätning och oljemängd i motorn, i min enkla och helt amatörmässiga uppfattning så micklade man med sånt som funkat sen 1900 talets början. Men dom är (var) inte ensamma….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.