Saab 9-5 Aero 2005
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-5 Aero 2005
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2026-05-27 08:29 av
Ronnie Björnström.
-
FörfattareInlägg
-
maj 27, 2026 kl. 08:29 #528257Jag fick chansen att köpa en Saab 9-5 Aero från 2005 (mellanårs modell) för ett par månader sedan. Bilen var i rätt ”dåligt” skick, men tänkte att det kunde vara ett roligt projekt att bygga på och få den körbar igen. Jag visste att bromsarna var sopslut i den och tyckte även att den kändes super låg, så jag misstänkte att dämparna och fjädrarna var trötta dom också.
Så, jag tog tag i saker och klickade hem ett coilover pack till bilen och började planera för jobbet. Jag kan inte direkt påstå att jag är en super erfaren mekaniker, men mitt intresse för Saab bilar har alltid varit stort. Visst, man har gjort enklare jobb under huven och bromsar, så jag kände mig trygg i att göra det själv.
När väl grejerna kommer hem så börjar jag med framvagnen. Å jösses vad allt sitter och har rostat fast. Bromsskivorna fram sitter som berget och får ta till med värme och slägga för att få lös dom. Skam den som ger sig tänkte jag och mycket väl så får jag till slut loss dom!
Installationen av nya coilovers går som på räls. Lite trixiga att ställa in första gången, men när man väl får fason på grejerna så funkar det enkelt. Stab-staget var nog det jobbigaste att få lös i det här fallet.
Nya bromsskivor och belägg samt fräscha stabiliserings stag installeras i framvagnen.
Next up är bakvagnen och där upptäcker jag att inte bara bromssköldarna är sköra som papper, men här har även fjädrar gått av och bromsbackarna är slut. Jaja… då fick jag beställa hem nya sånna också. Jag tror jag spenderade 3-4 timmar på att bara få bort den gamla skölden och installera den nya. Med hammare och kil, stålborste och slipmaskin fick jag till slut bort allt och nya sköldarna kunde installeras enkelt genom att knacka in dom. Learning by doing… + en massa sökande på forum 😉
Installationen gick smidigt även här med coilovers. Lite jobbigare att plocka lös den gamla dämparen då muttern hade rostat fast. Så här fick jag ta vinkelslipen och kapa den helt enkelt. Gamla dämparen var ju skrot ändå och skulle aldrig användas igen.
Lite fix å trix så satt nya på plats och efter rengöring och rostskydds behandling så är allt installerat. Nya bromsar och belägg även här.
Jag kollar igenom förra besiktningsprotokollet och ser att sidobalkarna har fått ”bra att veta”. Som tur är så har jag en kompis som jobbar med rostlagning och han fixar både balkar, hundbenen och baljor.
Nöjd och glad var man när det var dags för testkörning. Tills jag upptäcker att ”fasen va dåligt tryck det är i bilen…” Jag sökte efter eventuella fel, bytte backventil till EVAP, kollade vakuumslangar.. ALLT. Jag ger upp tänkte jag… Nä fasen! Jag hade precis köpt en bättre begagnad turbo och hade precis fått hem den. Tänk om det är den ändå som har gett upp?
Jag ringer till min verkstad och dom har tid att kolla på det. Mycket riktigt, Turbon är felande. Dom byter den och BAAAM! Snacka om att bilen vaknar till liv igen. 250hk original. Det känns 🙂 I och med turbo bytet så blir dump ventilen dålig. Som tur är har jag en reservdels bil så jag åker och byter den direkt. Nemas problemas.
Nu håller vi tummarna på att den går igenom besiktningen på Fredag! 🙂
Det min verkstad fick åtgärda (där jag kände att mina kunskaper lackade) var byte av bromsbackar, hjulinställning, turbon, tankbälte, bussningar till växellänkage, termostat och ABS krans.
Gjort hittills på bilen:
Saab 9-5 Aero 2005
Hemma service gjord med Maptun Service kit:
Olja, Oljefilter, Sport luftfilter, Tändstift, Bränslefilter, Kupéfilter i April/Maj -26
Bytt/lagat:
Begagnat Turbo aggregat bytt 18 Maj /TD04HL-15T -26 (NBE)
Begagnad torkarmotor bak bytt 21 Maj -26
Nya Coilovers runt om bytt i April -26
Nya skivor och belägg runt om bytt i April -26
1 Tankband bytt 18 Maj -26 (NBE)
Handbromsbackar, ABS krans vänster fram och hjulinställning 5 Maj -26 (NBE)
Ny Magnetventil 5 Maj -26
Nya Xenon lampor (Från UPB) bytt i Maj -26
Bytt LMM (Från UPB – NY) bytt i Maj -26
Ny Backventil (EVAP) bytt i Maj -26
Ny Window roller bytt vänster fram 20 Maj -26
Rostlagning Sidobalkar, hjulhus och hundben 11 Maj -26
Denso NAV stereo – Ej inkopplad
Bussningar växellänkage (NBE) 26 maj -26
Termostat (NBE) 26 maj -26
Att göra:
Slipa och laga resterande rosten och lacka.
Laga front spoiler och lacka
Byta Hajfenan
Byta framrutan
Fixa T-koppling torkarmotor bak – kommer ingen spolarvätska
Fixa/byta emblem motorhuven
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.