Saab 9-5 Aero 2005
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-5 Aero 2005
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2026-05-27 08:29 av
Ronnie Björnström.
-
FörfattareInlägg
-
maj 27, 2026 kl. 08:29 #528257Jag fick chansen att köpa en Saab 9-5 Aero från 2005 (mellanårs modell) för ett par månader sedan. Bilen var i rätt ”dåligt” skick, men tänkte att det kunde vara ett roligt projekt att bygga på och få den körbar igen. Jag visste att bromsarna var sopslut i den och tyckte även att den kändes super låg, så jag misstänkte att dämparna och fjädrarna var trötta dom också.
Så, jag tog tag i saker och klickade hem ett coilover pack till bilen och började planera för jobbet. Jag kan inte direkt påstå att jag är en super erfaren mekaniker, men mitt intresse för Saab bilar har alltid varit stort. Visst, man har gjort enklare jobb under huven och bromsar, så jag kände mig trygg i att göra det själv.
När väl grejerna kommer hem så börjar jag med framvagnen. Å jösses vad allt sitter och har rostat fast. Bromsskivorna fram sitter som berget och får ta till med värme och slägga för att få lös dom. Skam den som ger sig tänkte jag och mycket väl så får jag till slut loss dom!
Installationen av nya coilovers går som på räls. Lite trixiga att ställa in första gången, men när man väl får fason på grejerna så funkar det enkelt. Stab-staget var nog det jobbigaste att få lös i det här fallet.
Nya bromsskivor och belägg samt fräscha stabiliserings stag installeras i framvagnen.
Next up är bakvagnen och där upptäcker jag att inte bara bromssköldarna är sköra som papper, men här har även fjädrar gått av och bromsbackarna är slut. Jaja… då fick jag beställa hem nya sånna också. Jag tror jag spenderade 3-4 timmar på att bara få bort den gamla skölden och installera den nya. Med hammare och kil, stålborste och slipmaskin fick jag till slut bort allt och nya sköldarna kunde installeras enkelt genom att knacka in dom. Learning by doing… + en massa sökande på forum 😉