Saab 9-5 Biopower 2005. Bromspedalen "tickar"

Forum Övrigt Allmänt Saab 9-5 Biopower 2005. Bromspedalen "tickar"

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-10-08 06:43.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

frollo
    Deltagare

Tjena!
    Har precis köpt en Saab 9-5 -05 som gått 7000 mil. Är toknöjd med den men har ett litet problem.

När man kör i stan eller i lägre hastigheter än 50 km/h så känner man i bromspedalen att det ”tickar” ibland när man lägger på lätt broms . Svårt att förklara hur det känns men man skulle kunna likna det som en väldigt lätt variant av som när abs:en jobbar. Det är ytterst lite men nått är det som tickar i pedalen. Det verkar försvinna när man trycker ner bromsen mera. Bromsarna tar perfekt och jag får inget felmeddelande.
    Jag märker inget av det t.ex på motorvägen om jag blir tvungen att bromsa, endast i lägre hastigheter

Någon som vet vad det kan vara?
    Tack på förhand!
    Mvh Mange

William
    Deltagare

En möjlig orsak jag kan komma på är en lite skev bromsskiva..

Molte
    Deltagare

På og 9-3 sitter det kugghjul ute i naven tror jag som kan spricka ibland. Då kan det pullsera lite smått i pedalen. Vet inte om 9-5.orna har dessa.

- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

frollo
    Deltagare

Tack! Kan det vara det som är felet trots att det bara uppstår vid 40Km/h eller långsammare ?
    Är det skadligt att köra med bilen om det är det felet?
    Mvh Mange

Molte
    Deltagare

En kompis hade de felet jag beskrev på sin 9-3.a men han kände bara av det när han körde långsamt. Har ingen aning om det är skadligt och kan förstöra mer.

MVH

- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

stefan
    Deltagare

ja det är troligen nån av abs kransarna som är skadat på nåt vis så det blir mätfel på höger och vänster.

larzzon
    Deltagare

Har det felet på min ng900 att det tuggar när man lägger forten på bromsen och det är kugg-kransen på min bil som är kaputt. Jag har ingen abs lampa som lyser. Har kört i ett år med ryckt säkring till abs:en så slutar det tugga med abs:en funkar inte heller :nono:

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng