Saab 90 med startproblem

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 90 med startproblem

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 90 med startproblem

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 26, 2013 at 11:04 #7978

      Hej!

      Haft min Saab 90 -85 sen i Juni och tre gånger fram tills nu har den inte velat starta.
      Problemet har alltid kommit efter att den inte velat stänga av sig när man slår av tändningen, motorn fortsätter att gå några sekunder samtidigt som den hackar och skakar.

      När man sedan startar så går startmotorn för fullt men den vill inte tända. Försöker man igen efter ha låtit den vila ett par minuter så brukar den hoppa gång igen efter man kört på startmotorn en stund.

      Bilen går finfint annars och startar direkt.

      Är ju nybörjare på äldre bilar, så kan säker vara någon superenkel grej som jag missat.
      Vet att en vakuum-slang var paj, men den bytte jag förra gången jag hade detta problem. Trodde därmed det var löst då. :sad

      // Johan

        augusti 26, 2013 at 16:57 #58857

        Vad kör du på för bensin. Kan rekomendera att köra på 98 oktan, då dessa eftertändningar helt och hållet försvinner.

        Kontrollera även den mekaniska pumpen, att när du kör på startmotorn, att den pumpar upp bensin. Kolla även att bensinen inte runnit tillbaka.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          augusti 26, 2013 at 18:04 #57089

          Kör på vanlig 95. Ska prova 98 om jag lyckas hitta det 🙂
          Bensinpumpen är ny sedan Juli, hade samma problem innan dess.
          Dom gånger det hänt jag så klart varit när jag varit själv med bilen, så det är lite svårt att felsöka :/

            augusti 26, 2013 at 18:35 #58860

            Finns några företag vars mackar tillhandahåller högre oktan än 95.

            Tror fler här kan vittna om manhar eftertändningar på 95, så försvinner dessa helt och hållet med 98 oktan eller högre. Blyersättning är väl mer eller mindre A&O. Detta gäller dock inte alla bilar. Tändstifen hur ser dem ut? (NGK?) Sker problem oftare om det är varmt ute eller vid varm motor, eller i mindre grad vid annan väderlek och eller kall motor?

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              augusti 26, 2013 at 18:57 #58861

              Lokala Preem-macken har 98, så får prova med detta innan jag felsöker vidare. 🙂

              Problemet har bara uppkommit med varm motor.

                augusti 26, 2013 at 19:33 #58862

                Har du kollat att tändningen och kamvinkeln är rätt?
                Om du har fel tändinställning kan dom glödtända.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.