Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forums Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

This topic contains 35 replies, has 4 voices, and was last updated by 2012-08-10 13:59.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 36 total)
  • Author

Janne Hagnell
    Moderator

I måndags blev bilbristen akut då jag ännu inte lyckats laga vår krånglande 9000. Så snabbt som en ostmacka inhandlades en 900 2.0i från 1998 och hon döptes lika raskt av min blixtförälskade fru (som annars har en ganska sansad syn på bilar) till Bumsan (syskon till min V4:a Bimsan å så behövde vi den bums).
    Bumsan är en tvättäkta snikis med ac som enda option -fast den är förstås trasig. Trasigt är också något i bakre vänstra hjulupphängningen samt avgassystemet i böjen över bakaxeln. Mao är min helg räddad… 😎

Janne Hagnell
    Moderator

Fasen, skulle ju vart bilder med! Försöker igen med en länk:
    http://i1107.photobucket.com/albums/h399/JanneHagnell/Snapbucket/EA197613-orig.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

turbolamko
    Deltagare

Ser sjukt fräsch ut faktiskt, även om jag inte nu brinner så mycket för en vanlig NG900 som en Talladega eller Italien Aero 🙂

Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

Janne Hagnell
    Moderator

För att vara en 13 år gammal ng900 är den helt okej. Fick höra att Saab började med klarlack även på solidlackerna detta år, vilket kan förklara varför den är mer röd än vit… 🙂

Janne Hagnell
    Moderator

Själv är jag lite svag för snikmodellerna, oälskade och illa skötta som de ofta är. Medan “alla” gillar prestandamodellerna är det lite kul att vara tvärtemot. Och basversionen av ng900 torde väl vara den minst älskade Saaben någonsin (jag räknar då inte med Saab 600…)? 😎

Janne Hagnell
    Moderator

Igår hissade jag upp bilen och hittade raskt orsaken till avgasoljudet: Klämman för skarven ovanför bakaxeln hade rostat av. Tillverkade en ny i plåt och klämde ihop det hela varvid det värsta oljudet försvann men det bluddrar allt en del ännu så troligen skaffar jag en originalklämma och byter till. Saken blev ju inte bättre av att innehållet i slutburken i princip förvandlades till en hög med rost när jag plockade loss den. Slutburken är väl närmast en ljudförstärkare än -dämpare nu… 😕 Får bli ny halvsats inför besiktningen i januari. Positivt var att dunkandet vid körning över gupp troligen också kommer från avgassystemet och att inte något annat är löst, som jag befarat. 🙂
    Passade på att spruta spillolja på bakre delen av underredet inför bintern, också. Även här såg bilen helt ok fräsch ut rostmässigt. :mrgreen:

jolin
    Deltagare

@jannehagnell wrote:

Och basversionen av ng900 torde väl vara den minst älskade Saaben någonsin (jag räknar då inte med Saab 600…)? 😎

Minst älskade, tänker genast på Saab 90…? När det gäller snikmodellerna tycker jag att det finns en jäkla spännvidd, från vrak till lågmilare som fått mer putstid än körtid… Klart lättare att hitta en jättefin lågmilad snikis än en Turbo.
    Lycka till med nyförvärvet!

Janne Hagnell
    Moderator

Så sant. Men Saab 90 var ju egentligen bara en onödig modell, inte en dålig.

Janne Hagnell
    Moderator

Rev loss min avgasklämma redan idag och bockade till den samt la in avgasbandage under den. Genast betydligt tystare! 🙂 Men så såg jag en misstänkt rostflaga där röret går in i slutburken. Pillade på den och – hål! 😥 Hade jag sett det i lördags hade jag ju kunnat svetsa där med!
    Jaja, jag la på bandage där med så får vi se hur länge det håller. Inköp av nytt system är i alla fall uppflyttat en bit på priolistan… 🙄

Janne Hagnell
    Moderator

Nu har jag tingat ett beg rostfritt system och idag var jag och köpte klämmor till det. Det märks att Saab har problem för reservdelskillen sa att det var tur att han hade hemma för det var inte alls säkert att det skulle gå att beställa hem. 😕
    MEN på påsarna stod det i alla fall “Made in Sweden” och “Saab Automobile Nyköping” istället för “Genuine GM Part”! 😀

Janne Hagnell
    Moderator

Körde på mitt favvomedel ArmourAll på instrumentpanelen men insåg att man inte ska göra sådant på kvällen – det blev många missade ställen. Men fläckvis är det fint, i alla fall… 😛

Janne Hagnell
    Moderator

Rostfritt avgas inköpt för mindre än vad det skulle kostat med ett nytt i kolstål. 😀

Janne Hagnell
    Moderator

Dagens långtur har hittills gått bra men jag kunde fasställa något jag tidigare misstänkt: Motorn hänger sig ibland på 2500rpm. Det är bara att gasa till så går den ner. Kan det vara tomgångsmotorn eller dess anslutningar, tro?

Janne Hagnell
    Moderator

Idag fick jag hem en “godispåse” som ska innehålla allt som behövs för att utrusta Bumsan med ett av de option jag verkligen saknar: Farthållare! 😀 Med även det rostfria avgassystemet liggandes i garaget är mao helgen räddad (som småbarnsförälder med två hus har man ju ändå aldrig något att göra… 😉 )

Janne Hagnell
    Moderator

“Västra Götaland får en solig dag”…pyttsan! Duggregnet hindrade mig dock inte från att slänga mig in under Bumsan och byta det lappade avgassystemet mot det rostfria jag köpte förra helgen. Gick som en dans och då förre ägaren bytt mellanröret förra året så är allt utom katen o främre röret nu helfräscht! 😀

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 36 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng