Saab 900 -91 "få ut’n på vägarn igen"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 -91 "få ut’n på vägarn igen"

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare

Beställde hem en billig xenonkonverteringssats på tradera i förra veckan till mina befintliga Big Knickar. 4300K H3 50W för runt 450kr+frakt. Det lyser väldigt bra måste jag säga, är rätt stor skillnad mot 100Wattarna som satt innan.

Lite störande är dock att de när de är kalla behöver ett par helljus-påslag för att ens trigga igång, när de väl startar första gången behöver de kanske 6-7 sekunder för att få vettig kraft men varje av/på-bländning efter det har de bra kraft direkt efter varje avbländning. Som att de behöver bli varma för att funka bra. Men för priset de kostade så kan jag leva med detta, men inget jag skulle sätta i vanliga helljuset eftersom de inte alltid tänds i början liksom – kan ju vara lite vanskligt 😉

Blir att beställa en sats till Jeepen och dess 180 Knickar också 🙂

januari 22, 2011 kl. 16:28 #167559

900an rullar vidare i vinterlandskapet. Har hittat en uppsättning GLE-navkapslar för en mer trogen trubbnos-look 😉

januari 23, 2011 kl. 08:42 #167598

Strålande!
          mvh

februari 20, 2011 kl. 11:07 #169259

900an rullar på troget. Tyvärr har jag tappat en GLE-navkapsel nånstans längs en riktigt usel tvättbrädeväg. -får bli buntbandssäkring från nu.

Jag har saknat att ha laddtrycksmätare och när jag såg att sådan ingick i steg1 kitet från Speedparts beställde jag ett sådant tillsammans med oljetryck och oljetempmätare. Steg 1 kitet monterat, givarna för oljan får vänta tills nästa oljebyte framåt våren.

Med graderad mätare inser jag att trim för min del nog är ganska onödigt eftersom min körstil till 99,999% av tiden alltid visar vakum på mätaren hehe. 😉 Hursomhelst laddar den på ganska bra original med peak på 0,5 och landar på ca 0,4 bar men min plan är att montera en intercooler och lägga laddtrycket kring 0,8 för att motsvara en fullturbo.

Bil-ljudet har lämnat en del övrigt att önska med 4st 4″ högtalare. Hade ett par 6×9″or i gömmorna från min tidigare 99a och tänkte att dessa skulle få komma i användning igen. Det tog emot att såga i den osågade hatthyllan, men den var ganska äcklig med massa fläckar så det fick bli en överarbetad kompromiss helt enligt min böjelse att ”bil-ljud är fult och ska helst inte synas” 😉

En ännu äckligare och redan sågad hatthylla som fanns över sågades till ännu mer för att bli en förstyvningsskiva på undersidan (jag gjorde ett försök att riva bort filten, men gav upp…)

Köpte ”baslåde-tyg” + spraylim från min lokala billjudsbutik Nårdik, köpte naturligtvis för mycket filt så det räckte till undersidan också. Nice! Nåt som inte kom med på bild är lite tunn plyfa + smältlim i form av 3 ribbor över hålen för tyget ville hänga lite utan stöd.

Resultatet!

Ska skaffa ett par nya budgethögtalare fram för lite bättre ork där också. Det sitter nån sorts Pioneer fram nu, men som låter lite trötta troligen av ålderskrämpor.

Over and out.

februari 20, 2011 kl. 11:14 #169260

Onekligen snyggt. Men fladdrar inte tyget vid ”bastoner”? Kan tänka att det låter rätt så illa då.

februari 20, 2011 kl. 11:27 #169261

Bra tanke!, filten är dock ganska luftig (går tex att andas helt obendrat genom den (japp, jag provade 😉 ) Inget synbart fladder och märker ingen skillnad i ljudet mot tidigare då de användes med sina originalgaller. 🙂

februari 21, 2011 kl. 17:58 #169372

Sådärja, nu är mitt budget-ljudbygge färdigt då jag nu hittat andra framhögtalare. Köpte ett par DLS Basic-högtalare för 98kr/par på vägen hem från jobbet och trots dess simpla utförande är de ett klart lyft mot sina företrädare.

februari 21, 2011 kl. 18:28 #169376

Funderar på att byta ut mina framhögtalare, vad är det för storlek (måttmässigt) på dessa du köpte?

februari 21, 2011 kl. 18:50 #169379

Det är 4″. Smidigast är om du hittar ett högtalarkit med medföljande distansram att lägga mellan högtalare/galler, membranet tar i gallret annars…

februari 22, 2011 kl. 21:45 #169466

Ett litet varningens finger bara…
                        Jag kommer ihåg en diskussion vid fikabordet på jobbet i början på 90-talet.
                        En medarbetare hade monterat kraftigare högtalarelement istället för originalhögtalarna i sin Saab 900 Classic. (då fanns det bara en generation 900 😉 )

Ganska kort efteråt hade han råkat ut för problem med att hastighetsmätaren inte visade rätt. Magnetismen från högtalarmagneten hade uppenbarligen påverkat magnetiseringen i hastighetsmätaren.

Nu är det 20 år sedan jag hörde detta, så ta det med en nypa salt

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.