Saab 900 -92 2.1 16v

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 -92 2.1 16v

• Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-04 19:34 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    sammy
    Deltagare

Hej allihopa!

Jaha, då har det hänt som jag aldrig trodde skulle hända. jag äger en SAAB! 🙂 jag har ägt japanskt, franskt, tyskt…volvo (styggelse), men aldrig Saab.

Jag har alltid haft fördomar mot Saab. Att de rostar lätt, tunga slöa bilar som egentligen inte duger till annat än att skrotas..

Det var innan jag var nere i växjö och köpte min fars 900.

Lite fakta om bilen:

Saab 900 -92 2.1 16v
    19000 mil
    6 ägare inkl jag, min far samt bilhandlare
    rostfri på utsidan och på bärande delar (dock är nedre insidan på samtliga dörrar sönderrostade, trist)
    Inredning: tyg. hade gärna velat ha läder men tyget ser nytt ut. taken hänger lite på sina ställen men inget farligt (göra ett fint snitt och trycka dit lite lim?).

Bilen har nya övre bärarmar, ny olja, nya filter, stift, skivor och klossar samt nya broms ok fram. Den fick sig även en välbehövlig invädig rengöring.

Min första erfarenhet var en 25 mils tur hem till Göteborg och gissa om jag blev förvånad. Bilen gick som en dröm! Jag har ägt en hel del bilar och Saaben måste vara bland de bekvämaste. För den struntsumman jag betalade konkurrerar den ut bilar som kostar 10-20 gånger mer. 2.1 liters motorn leverar rätt bra med kraft trots sin ålder, ligga mellan 110-140km/h i motorvägen var inga problem alls. Riktigt förvånad blev jag även när bilen bara snittade 0.85L/mil. Något man får anse vara riktigt bra för en såpass gammal bil. Den verkar kunna lasta precis hur mycket somhelst. Allt som allt är jag riktigt nöjd. Tummen upp för iaf denna Saab modell 🙂

Jag har dock märkt följande. Det droppar lite olja från motorn, knappt märkbart men som jag förstått det så är det vanligaste problemet från ventilkåpan? Ser ut som packboxen men jag kan ha fel.

Centrallåset spökar å det grövsta. Men det sitter tydligen någon styrenhet under knäskyddet på passagerarsidan? jag skall ta en titt på detta.

AC’n kyler inte. Detta verkar rätt vanligt, då jag har tummen mitt i handen vad gäller just AC’s tar jag gärna emot Tips.

Jag funderar på att byta ut lambdan samt katalysatorn i hopp om att få ner bränsleförbrukningen ytterligare..dumt att pilla på något som fungerar? 😉

Planer:
    Fräscha upp den enorma hathyllan med lite grå textilfärg då den är rätt missfärgad.
    Polera/waxa upp den
    installera högtalare bak (fiska fram originalkablaget)
    ev byta lambda och kat (mest för sakens skull, kul med nytt)
    Hitta ett par billga 17″ fälgar!

Suttit och läst en del på forumet och hittar en massa kul ”bra att veta info”. Ska bli spännande o se hur länge han håller!

Mvh
    Sammy

saab bilmuseum
    Deltagare

B212:an = 2,1 litersmotorn, är nog den trevligaste sugmotor Saab gjort, alla kategorier inräknade. Upplevs betydligt större än den är.

Med Vänlig Hälsning
    Peter Bäckström
    Saab Car Museum

William
    Deltagare

bilder? 🙂

välkommen till forumet 🙂

sammy
    Deltagare

Tack så hemskt mycket! William det kommer bilder när hon fått sig en omgång rubbing/polish/wax. Nu skäms man ju nästan

Det stämmer Peter, jag tycker att den pinnar på fruktansvärt bra. jag ägde en 2.5L 170hk s70 GLT som väger marginellt mer som kännst långsammare än denna. Känner mig riktigt nöjd med mitt köp.

sammy
    Deltagare

här är hon 🙂

sammy
    Deltagare

Saaben lastar enormt mycket! En skinödig sammy (86+3 kilo) 6 st medeltunga flyttlådor, en tv, två stora lampor, 2 datorväskor med tillhörande datorer, en matkasse, 1 strykbräda, två resväskor och10 skjortor, kavajer, fästmö etc etc. Hjulhusen skar inte däcken i överkant sett från sidan, laståsna?

48 mil på 4h. Försökte ligga i 130-140km/h efter jönköping, drog 0.88 L/ mil 😯 Snålkörde 25 mil växjö – gbg i 110-120 i tom bil och då drog den 0.85…förklädd diesel? 😆

Väldigt underligt med förbrukningen 😕 Det enda jag bytt sedan jag körde upp är termostaten, och det borde väl inte påverka såpass. Körde de milen i ett nafs. Börjar gilla dessa gamla bilar mer och mer!

Martin
    Deltagare

Välkommen till 900-fantasternas skara!! 🙂

stenling
    Deltagare

Härligt att du gillar 900:an, en favoritmodell i mitt Saabhjärta helt klart! Måste säga att jag är avundsjuk på din förbrukning, varken min 900i 8v eller 900T8 drar så lite, vilket iof säkert beror på att det är 8ventilersmotorer båda två. 16ventilaren är nog betydligt snålare.

Precis som du är inne på själv så känns det som om bilen håller jämna steg med betydligt modernare kärror plus att man då även får den fina ”Saab känslan”

/Johannes

fredrikberglof
    Deltagare

Vilken pärla =)

sammy
    Deltagare

snart 6 månader med min Saab och jag är SÅ nöjd!! tanka och gasa 🙂 Jag är så jäkla ledsen att det är rost på nederkanten av dörrarna, hade det inte vart för det hade den vart i perfekt skick 🙂

Snart dags för bes vilket gör mig nervös, måste byta sista två dämparna, låter lite väl sportigt 😉

Men efter många turer med bilen kan jag inte annat än att ta av hatten för denna gamla bil. Aldrig ägt något som krånglat så lite och lär inte göra det heller. Lär nog aldrig släppa den 🙂

Martin
    Deltagare

Du har drabbats av en smittsam sjukdom.
    Vanligen yttrar det sig i en sorts förälskelse för en enskild Saab i ens ägo.

När denna smitta väl rotat sig, sprider den sig snabbt ch du börjar att söka efter mer och mer information om din Saab och hur du kan vårda den, behålla den och om möjligt förbättra den ytterligare.

Snart börjar du snegla på andra Saabmodeller, inte sällan från andra tidsepoker, och finner att de ger dig samma goa känsla men ändå lite annorlunda. Fördelen är att din första Saab inte blir det minsta svartsjuk, utan noterar att ”ju fler desto bättre”

Diskussionerna på fikarasterna på jobbet börjar nu gärna glida in på just Saab, och dina arbetskamrater börjar märka att du drabbats av något som mer och mer liknar en förälskelse. I sitt oförstånd vill de gärna retas, men vänta bara…

För de närmaste i din familj kan det uppstå mindre problem.
    När du framhåller Saabarnas kvaliteter för andra familjemedlemmar såsom säkra, bränslesnåla, vägsäkra, praktiska och prisvärda bilar, är det i själva verket omskrivningar för ditt eget behov av en sportiga bilar med bra prestanda som dessutom är praktiska.

Nästa steg är att du åker på träffar med likasinnade med liknande symptom och bilar och du märker snart att du inte är ensam. Denna godartade sjukdom sprids och snart, mycket snart, sitter du i samma situation som oss andra. Det finns bara ett problem. Denna godartade sjukdom tar en del plats i tid och rum, men å andra sidan är det en njutning! 😉
    😉 😉 😉

sammy
    Deltagare

Visst lyfter man fram de positiva egenskaperna för denna gamla bil och får då oftast höra att man bör köra den till skroten! Själv sitter man på tradera och blocket när man kommer hem och letar reservdelar eller annan kuriosa som kan köpas till min Snabel. Sneglar ofta på nyare modernare bilar men kommer hela tiden tillbaka till att nej, jag vill inte sälja den. Man får nästan ge bort den oavsett skick och då kör jag lika gärna runt i den. Skall få i lite dämpmatta i dörrarna bara, tycker det brusar lite mycket i högre farter!

Jag uppskattar verkligen min 900 OG,men undrar var hittar man övre länkarmar när det behovet uppstår?

MVH/KG

sammy
    Deltagare

Jag ska gräva lite i det, far min bytte ju dessa innan jag köpte den. Jag återkommer! Den åkte dit på bes och fick körförbud till det fixades, var bara att börja leta.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.