Saab 900 A-traktor

Forum / Övrigt / Allmänt / Saab 900 A-traktor

• Författare

Vet inte om denna fråga skulle in i 99-900 avdelningen, men lägger den i Off topic.

Har sett en del 900 A-traktorer. Jag antar att dessa är nedväxlade i kedjan mellan motor och låda om man uttrycker sig så. (Vad heter den kedjan?)

Någon som har erfarenhet av detta och vet mer?

Vet att dreven finns i tre varianter av det övre respektive nedre. Gjordes väl en del bilar med ”ekonomiutväxling” som ofta drevades om då de blev nog så svaga.

Byggde själv A-traktor då det begav sig, men till det förbrukade jag ett par duetter, vilket nu när man börjar smida planer för barnen, inte riktigt är aktuellt. Men og900or är det gott om och det skulle kännas som ett bra projekt framöver.

//Per

februari 23, 2009 kl. 22:04 #136209

Här fanns en på blocket, står att den är spärrad på 2.an och varvtalsstrypt. Måste kolla om man fortf. får bygga så.

Denna var ”okapad” som uttrycket är för de traktorer som registrarats medans man klarade sig utan att bygga flak. Det vet jag är slut med nu iaf. Jag vill för övrigt ha flak, så ska det ju vara .-)

februari 23, 2009 kl. 22:10 #136210

Namnet på kedjan du söker är nog primärkedja, hela det huset kallas primärhuset, tror det finns fler än 3 utväxlingar på dreven
          har sett att det finns enda ner till 4 i primärväxel och upp till 8.. 6 var nog vanligast och 7 satt på Turbosar.. 8 gick köpa till.. Om det nu är dem du tänker på 😉

Vet faktist inte hur de gör på a-traktorer, om de spärrar den till 2a växeln eller kör med varvtalsregulator
          här r är en 900 men den antar jag du sett redan

edit:japp du var snabbare än mig 😉

2x 92B -53 (Svart)
          95 -61 (Pärlgrå)
          99 -69 Custom (Vit)
          900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
          9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
          9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
          9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

februari 23, 2009 kl. 22:21 #136211

Ja givetvis heter det primärkedja, säg inte till någon 🙂 Jag sitter ju bara o slevar ut reservdelar hela dagarna och borde veta… Såg i EPC att det fanns ett antal drev av varje, ska inte säga säkert hur många. Men jag tänkte om man gick max åt varsitt håll, kanske man kunde ha 4-5växlar o varvspärr. Kul att växla ju.

Nu har jag höjt medelåldern på: http://www.epatraktor.org och söker info där. Men…. det är mycket snack och få som ens hittar lysknappen till verkstaden där. Helt förståerligt pga ålder och så. Dock, lite roligt att läsa faktiskt. Tänk om internet funnits när jag var i den åldern, undra om det blivit nån traktor eller bara en massa felstavade foruminlägg och vänstarhandssurfning 🙂

februari 24, 2009 kl. 06:02 #136222

Det blir nog en väldigt låg 1:a om man ska kunna använda även 4-5:an med maxfart 30kmh 🙂
              Frågan är om den måste vara mekanikst spärrad i lådan + varvtalsbegränsad eller om det räcker med varvtalsbegränsning ?
              Om inte annat är det ju mer ekonomiskt att kunna åka på lite lägre varvtal.

Vad jag minns var det lägre utväxling man kunde välja som extra tillval, eller om det möjligen var för vissa marknader :confused:
              Kring 83-84 var det ekonomiutväxling som gällde på EMS och GLi och dom var svaga på 5:an (liksom många andra bilar på den tiden) På dom bilarna finns ett grönt ”E” bredvid 5:an på växelspaken. Turbo hade lägre utväxling än EMS och GLi.
              8:ans primär är lite ovanlig men ganska trevlig om man har bra med pulver i maskin. 3:an blir en härlig omkörningsväxel :applause:

februari 24, 2009 kl. 22:37 #136290

Man får inte begräns farten med varvtalsregulator. Dock får man ha regulator mot övervarv. Den få alltså vara på bilens angivna maxvarvtal antar jag.

Jo, någon 4a och 5a blir det kanske inte, och drevar man om primären är det svårt att göra någon spärr man kan växla mellan laglig/olaglig.

Men då kanske man kan ha en möjlighet att öppna spärren på de senare växlarna för att få den mer körbar utan att den blir allt för snabb.

Jag ska ta och räkna på vilken primärutväxling som krävs för att den ska gå 30 på 3.an vid maxvarv. Men nu är jag för trött. Har mekat Volvo360, ska aldrig mer ha något ägande i en sådan igen!

//Per

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.